INFRAESTRUCTURES
¿Què pot fer si ha perdut un avió per la vaga del Prat?
Un expert en matèria jurídica explica els passos a seguir per presentar una demanda
zentauroepp39589185 barcelona 07 08 2017 barcelona colas en el aeropuerto por170807103205
Els passatgers que hagin perdut un avió per les llargues cues causades en la vaga de seguretat del Prat poden optar per presentar una demanda. Aquí trobarà algunes recomanacions legals si decideix optar per aquesta via:
¿Què s'ha d'aportar com a prova?
Perquè el litigi tingui les màximes garanties convé acumular tantes proves documentals com es pugui, “com bitllets, per descomptat, factures de taxi, restaurant i hotel”, detalla Ricardo de Rabassa, soci director dels advocats Cremades & Calvo-Sotelo, que representen més de 15.000 afectats per la vaga de controladors aeris del 2010.
També pot resultar valuós fer-se un 'selfie' i compartir-lo a les xarxes socials per deixar constància del moment de l'arribada a les instal·lacions “i quan es passa l'arc de seguretat previ a l'embarcament”, recorda el lletrat. Adverteix que és una bona idea presentar reclamació davant els taulells d'Aena, “però no és imprescindible per presentar una demanda amb garanties”.
¿Què es pot denunciar?
A falta de saber com s'acaba el conflicte, De Rabassa apunta a una demanda per la via civil i l'administrativa. La primera serviria per demanar danys (pels diners gastats, taxis, hotels i 'tours' suspesos) i perjudicis (pel patiment, l'angoixa i el malestar generat). L'opció administrativa seria per demanar responsabilitat patrimonial a l'Estat com a gestor de les infraestructures. La demanda podria ser a Aena, Eulen i els treballadors o només a alguna d'aquestes parts.
L'advocat de Cremades & Calvo-Sotelo apunta a la llei de vaga preconstitucional del 1977, “molt restrictiva amb les vagues de zel”, com s'han donat al Prat. I considera digne d'estudi comprovar si s'han mantingut els estàndards de seguretat imprescindibles per a unes instal·lacions clau.
¿Quina mena de procés judicial serà?
De Rabassa aconsella una demanda col·lectiva davant les elevades despeses, que pot comportar un desemborsament de centenars de milers d'euros. I aconsella paciència perquè el procés pot durar fins a 5 o 8 anys si la part demandada recorre. “No obstant, és molt freqüent en aquesta mena de casos arribar a un acord entre les parts”, sosté.
Aeroport de Barcelona El Prat de Llobregat AENA Transport aeri Eulen Vagues Conflictes laborals Aeroports
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Etologia Així ajuda el vincle amb els animals a superar el dolor emocional
- Lluita per la presidència del Barça L’oposició busca enderrocar Laporta mitjançant una complexa unió
- Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
- Declaració Vilaplana afirma al jutjat que Mazón no semblava tenir pressa «per arribar enlloc»
- Nova cita cultural Òmnium Cultural s’alia amb l’IEC per transformar la Nit de Santa Llúcia en l’equivalent literari dels Premis Gaudí
