INFRAESTRUCTURES
¿Què pot fer si ha perdut un avió per la vaga del Prat?
Un expert en matèria jurídica explica els passos a seguir per presentar una demanda

zentauroepp39589185 barcelona 07 08 2017 barcelona colas en el aeropuerto por170807103205
Els passatgers que hagin perdut un avió per les llargues cues causades en la vaga de seguretat del Prat poden optar per presentar una demanda. Aquí trobarà algunes recomanacions legals si decideix optar per aquesta via:
¿Què s'ha d'aportar com a prova?
Perquè el litigi tingui les màximes garanties convé acumular tantes proves documentals com es pugui, “com bitllets, per descomptat, factures de taxi, restaurant i hotel”, detalla Ricardo de Rabassa, soci director dels advocats Cremades & Calvo-Sotelo, que representen més de 15.000 afectats per la vaga de controladors aeris del 2010.
També pot resultar valuós fer-se un 'selfie' i compartir-lo a les xarxes socials per deixar constància del moment de l'arribada a les instal·lacions “i quan es passa l'arc de seguretat previ a l'embarcament”, recorda el lletrat. Adverteix que és una bona idea presentar reclamació davant els taulells d'Aena, “però no és imprescindible per presentar una demanda amb garanties”.
¿Què es pot denunciar?
A falta de saber com s'acaba el conflicte, De Rabassa apunta a una demanda per la via civil i l'administrativa. La primera serviria per demanar danys (pels diners gastats, taxis, hotels i 'tours' suspesos) i perjudicis (pel patiment, l'angoixa i el malestar generat). L'opció administrativa seria per demanar responsabilitat patrimonial a l'Estat com a gestor de les infraestructures. La demanda podria ser a Aena, Eulen i els treballadors o només a alguna d'aquestes parts.
L'advocat de Cremades & Calvo-Sotelo apunta a la llei de vaga preconstitucional del 1977, “molt restrictiva amb les vagues de zel”, com s'han donat al Prat. I considera digne d'estudi comprovar si s'han mantingut els estàndards de seguretat imprescindibles per a unes instal·lacions clau.
¿Quina mena de procés judicial serà?
De Rabassa aconsella una demanda col·lectiva davant les elevades despeses, que pot comportar un desemborsament de centenars de milers d'euros. I aconsella paciència perquè el procés pot durar fins a 5 o 8 anys si la part demandada recorre. “No obstant, és molt freqüent en aquesta mena de casos arribar a un acord entre les parts”, sosté.
Aeroport de Barcelona El Prat de Llobregat AENA Transport aeri Eulen Vagues Conflictes laborals Aeroports
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Perspectives El Govern manté en el 2,6% el creixement del 2025 malgrat la incertesa pels aranzels
- Criança El pediatre Carlos González, sobre l'exposició dels nens a les pantalles: "Fins a aquesta edat, res"
- Energia El Govern central exigeix per a aquesta mateixa tarda a REE i totes les elèctriques totes les dades sobre l'apagada
- Educació superior Creix més del 50% el nombre d’universitaris que han de compaginar estudis i treball en només tres anys
- Infraestructures Renfe prepara 9.000 trajectes en bus per al tall de Rodalies entre El Prat i Vilanova de l'1 al 4 de maig