INFRAESTRUCTURES

El Prat acumula dues setmanes de desgavell

Les negociacions es troben "a mig camí" però no serveixen per suspendre almenys l'aturada parcial

Els vigilants de les terminals i els accessos de treballadors convoquen una vaga indefinida a partir del 16 d'agost

zentauroepp39589185 barcelona 07 08 2017  barcelona   colas en el aeropuerto por170807103205

zentauroepp39589185 barcelona 07 08 2017 barcelona colas en el aeropuerto por170807103205

3
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

Amb un motor ranquejant per la vaga dels empleats subcontractats per al control de seguretat del Prat, l’aeroport barceloní acumula problemes que fan inviable que el seu pugui ser considerat un vol sense incidències des de fa dues setmanes ja. Sense el nivell d’afectació que implica l’aturada dels treballadors d’Eulen, ahir es va obrir un nou conflicte laboral amb la convocatòria per al 16 d’agost d’una vaga del personal encarregat de vetllar pel control dels accessos dels treballadors de totes dues terminals i la supervisió de les instal·lacions, amb serveis de patrullatge per les àrees prèvies a la zona dels arcs de seguretat i d’embarcament. 

El balanç s’equilibra amb la desconvocatòria d’una altra vaga, la del servei de carrets d’equipatge de les instal·lacions, que ha pactat amb la seva empresa, Adelte, una millora laboral del 8%. Sense tants avanços però amb més bones expectatives es va saldar la jornada de negociacions a tres bandes entre Eulen, els empleats de seguretat i AENA. Un progrés, no obstant, que no impedeix que la vaga es mantingui.

Les reivindicacions dels professionals que treballen per a Ilunion són molt similars a les d’Eulen, responsables del control de seguretat aeroportuari i que acumulen més de 10 dies de vaga de zel i tres jornades oficials d’aturada parcial. Tots dos reclamen un increment salarial al voltant de 350 euros, però la diferència radica en el fet que els vigilants d’Ilunion han decidit que l’aturada sigui indefinida, de 24 hores, des del primer dia que entrarà en vigor. No obstant, tenint en compte la feina d’aquests treballadors, l’afectació sobre els passatgers serà residual, com han explicat fonts d’AENA.

Més personal

Mentrestant, les negociacions entre els treballadors d’Eulen, l’empresa i AENA van esgotar la tercera jornada sense arribar a l’objectiu de suspendre almenys les aturades parcials. Les converses es reprenien ahir després d’una reunió de més de nou hores diumenge en què l’empresa va proposar un increment salarial de 155 euros. Una xifra que representa una mica més de la meitat del que demana el comitè de vaga, que eleva la seva petició fins als 350 euros, com va exposar l’assessor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez. No obstant, les converses d’ahir es van centrar en aspectes organitzatius, sobretot en relació amb el reforç de 21 persones que ofereix Eulen i de quina manera podria pal·liar les carències que denuncien els treballadors.

Giménez va destacar que a poc a poc «hi ha entesa» entre les parts, però va considerar imprescindible que l’empresa «vagi apujant» les ofertes fins a acostar-les a les reclamacions dels empleats. L’assessor va aportar una mica d’optimisme a l’assegurar que les parts estan «a mig camí» d’arribar a un acord, i que esperen poder tancar-lo d’aquí «un dia, dos o cinc». Un objectiu per al qual va considerar vital la presència d’AENA, en la mesura que és la responsable «de la licitació i de posar-hi els diners».

A la reunió hi van assistir el director de relacions laborals de la Generalitat, Enric Vinaixa; la directora de l’aeroport de Barcelona, Sonia Corrochano; la directora de Recursos Humans de la regió de Llevant d’Eulen, Mabel Yáñez, i en representació dels treballadors Purificación Infante, Genoveva Sierra i el mateix Giménez. Els participants es van emplaçar a una nova trobada avui a les 9.00 hores.

Enfocament polític

Sumit en unes negociacions molt intenses, el comitè de vaga es va voler desmarcar de la politització del conflicte, amb declaracions creuades de l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i el Govern central. Giménez va destacar  que «el tema s’està embolicant molt» i va emfatitzar que el protagonisme de l’aturada és dels 350 treballadors d’Eulen.

Notícies relacionades

Les declaracions de Giménez van arribar després que uns 50 membres de l’ANC repartissin fullets a l’aeroport en què es culpava l’Estat de les cues als filtres de seguretat i es convidava a votar sí en la consulta sobiranista convocada pel Govern l’1 d’octubre.

A part d’aquesta situació, la jornada es va desenvolupar dins del que ja comença a ser la normalitat de l’aeroport. Una mica més d’una hora d’espera van haver de suportar els viatgers en els pitjors moments del dia, especialment en la segona de les quatre aturades programades, entre les 10.30 i les 11.30 hores. La resta del dia les cues van registrar temps d’entre 20 i 40 minuts i fins i tot inferiors al quart d’hora, la durada habitual en un dia normal al Prat. La T-1, una altra vegada, va ser la més afectada per la protesta.