INFRAESTRUCTURES

La Ronda de Dalt es tapa a l'estiu

Els veïns de la Vall d'Hebron discrepen sobre l'impacte de les obres de cobertura de la via

La majoria coincideix a aprovar una reforma urbanística que retorni protagonisme als veïns

Trànsit per les obres de cobertura a la Ronda del Dalt / CAMILA TOVAR

2
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

Les onze del matí, ple agost. Pel moment escollit caldria esperar una plàcida travessia des del Baix Llobregat fins als voltants del Besòs, recorrent en llibertat el camí de la Ronda de Dalt. Però tots els plans es trunquen amb prou feines una sortida abans d’arribar a l’altura del mercat de la Vall d’Hebron. Els conductors despistats, aquells que no observen els plafons informatius de la via, triguen uns quants minuts a percebre l’origen de l’embús. Ho comprovaran sens falta al veure inoperatiu el tercer carril en tots dos sentits de la marxa, mentre la maquinària pesant es distribueix per l’espai ampliat de la mitjana.

Juliol i agost són els mesos escollits per iniciar el titànic projecte de cobertura de la Ronda de Dalt, la fase inicial del qual se centra en els 180 metres que van des del pont de l’avinguda de Jordà fins a l’emblemàtic mercat de la Vall d’Hebron. Una incomoditat que afecta el desenvolupament del trànsit rodat i que també impacta en la rutina del veïnat, entre el qual hi ha divisió d’opinions, però aval majoritari a una reforma urbanística d’aquest espai que retorni protagonisme a la ciutadania.

S’hi mostra «molt a favor» el Pepe, «el quiosquer», com demana ser identificat aquest venedor de l’ONCE amb un lloc pròxim a l’Hospital de la Vall d’Hebron. «Això millorarà la vida del barri, però espero que no tot repercuteixi sobre les butxaques dels barcelonins, que ja anem molt saturats; a veure si aquesta vegada Foment es retrata una mica més del que ens té acostumats», explica.

Entre Colau i Trias

Entre Colau i TriasKira Flores també posa l’èmfasi en l’aspecte econòmic, reclamant «que es gastin els diners en millores que repercuteixin en els veïns i en la societat». Flores és partidària de la proposta d’Ada Colau, que redueix la inversió de temps i de capital que proposava Xavier Trias, el seu antecessor al càrrec, el pla del qual era molt més aproximat a les històriques pretensions veïnals que el de l’actual alcaldessa. «Val més estalviar-se aquest capital i destinar-lo a millorar l’entorn i, sobretot, a millorar serveis fonamentals, com per exemple els sanitaris i els educatius», exposa aquesta veïna de Montbau.

Notícies relacionades

El Jose María lamenta les dificultats que es troben els vianants per travessar la Ronda de Dalt, ja que «t’obliga a anar per l’avinguda del Jordà o el carrer d’Arenys». Però dona per bo el tràfec, com també el dona per bo la Carmen, una veterana veïna que valora que les molèsties «permetran lluir millor el barri, i disfrutar d’un entorn amb menys fums i no tan sorollós». «Tant de bo arribi el moment en què pugui obrir les finestres de casa, disfrutar del nostre clima i d’unes vistes molt diferents dels embussos que veig cada dia des de casa», comenta.

Mentre arriba aquest moment, les preocupacions respecte del trànsit tenen a veure amb la reducció del carril i amb «restriccions puntuals al lateral de la ronda», descriu l’Ernest, veí de Gràcia que es desplaça cada dia fins a la zona, on treballa com a farmacèutic. Menys comprensiu es mostra l’Oriol, que arrufa les celles després d’aparcar el seu cotxe pels voltants. «¿Ni a l’agost ens estalviarem els embussos? Segur que si fossin al barri dels que manen, les obres serien a la nit, sense molestar i ben rapidetes», clama.