TREBALLS A L'ESPAI PÚBLIC

Barcelona afronta un estiu amb 120 obres al carrer

Les actuacions afectaran amb especial intensitat els accessos a la ciutat

Es pintaran 11 nous carrils bici i es farà la cobertura d'un tram de la Ronda de Dalt

 

  / JULIO CARBÓ

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un clàssic de l'estiu. L'ajuntament cita els periodistes a la sala de Lluís Companys, en aquell edifici municipal lleig de la plaça de Sant Miquel, i desgrana les obres que es faran durant els mesos de menys trànsit, quan la canícula tortura l'esquen dels professionals de la construcció. Aquest any seran 120 en total, sumant les que ja estan en marxa i les que es planifiquen durant l'estiu per molestar menys els barcelonins. Són més que els últims sis anys, però molt per sota de les 230 del 2010 (molta alta velocitat) i de les 350 del 2009, quan es va batre el rècord des dels anys previs als Jocs del 92. Destaquen la cobertura d'un petit tram de la Ronda de Dalt, 11 nous carrils bici i cinc de bus, 49 pavimentacions i millores en l'entorn del parc Güell. Tot, amb la promesa que al setembre, quan tornen les escoles, tot estigui més o menys resolt.

La tinenta d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, ha sigut l'encarregada de dirigir l'orquestra. Als instruments, el gerent d'Infraestructures i Mobilitat, Manuel Valdés, un autèntic supervivent, ja que es manté en el negociat des dels temps de Joan Clos. Sanz ha demanat paciència als veïns i s'ha disculpat per totes les molèsties que pugui ocasionar la piqueta municipal.

MENYS COTXES

El consistori s'ha reservat 49 projectes per als mesos de juliol, agost i els primers dies de setembre. I el mateix nombre de pavimentacions que ompliran d'asfalt prop de 203.000 metres quadrats de superfície urbana. Tot plegat s'executa ara, quan la mobilitat baixa al voltant del 20%, pel seu elevat grau d'afectació a la via pública. De totes, crida l'atenció una especial concentració d'obres a les rondes i altres accessos a la ciutat, amb un fort impacte al mes d'agost.

Una de les més esperades, a més de controvertida, és la cobertura de la Ronda de Dalt entre el mercat de la Vall d’Hebron i l'institut homònim. Els treballs començaran el 23 de juliol i està previst que durin fins al 10 de setembre. Durant aquest període, es tallarà un carril de circulació per sentit entre les sortides 5 i 6. Tot això permetrà aixecar l'estructura que en un futur ha de suportar la cobertura de 195 metres de ronda. El pressupost total del pla, proposat en el seu moment pel PSC, és de 15 milions d'euros. Malgrat la bona voluntat del govern, queda molt lluny de la demanda veïnal, molt més ambiciosa. 

Les rondes viuran un dels anys més intensos pel que fa a pavimentació, acció que sol reservar-se per als caps de setmana d'agost. Per al 19-20 del mes que ve està previst canviar el firmament de la Ronda de Dalt en sentit Besòs, a l'altura del parc de Cervantes. Es tallarà el pas entre el dissabte a les 12 hores fins el diumenge a les 18 hores, donant pas alternatiu per la avinguda d'Esplugues. Es farà el mateix els dies 4 i 6 d'agost (sentit Besòs) i de l'11 al 13 d'agost (en direcció Llobregat) a la Ronda Litoral, a l'altura del cementiri de Montjuïc i el Morrot, i en un tram de dos quilòmetres. L'asfaltatge de la via obligarà a tallar un dels dos sentits per cap de setmana i s'habilitarpa per als dos casos l'interior de la zona portuària perquè hi circulin els que entren a la ciutat. Per acabar amb els accessos, també està en l'agenda la pavimentació de trams de la Gran Via i de la Meridiana.

VORERES I PACIFICACIÓ

Entre les obres estiuenques s'hi han colat diverses actuacions en l'entorn del parc Güell. Se soterraran les línies elèctriques aèries del carrer de la baixada de la Glòria i es repararà la impermeabilització i la recollida d'aigües de la plaça de la Natura, un projecte que no estarà acabat fins al maig del 2018. En l'apartat urbanístic també s'actuarà a la plaça de Joan Pelegrí, el carrer de la Providència, on es renovarà el clavegueram; en diverses vies de Sant Gervasi en què es milloraran les voreres (República Argentina, Ganduxer i passeig de Sant Gervasi) i en la pacificació de l'entorn del mercat de Sants.

Notícies relacionades

En l'apartat de mobilitat és on més es percep el segell de l'actual equip de govern municipal, ja que està previst pintar 11 nous carrils bici i cinc vials reservats per al bus. D'aquesta manera, entre el juliol i l'agost es portarà a terme la instal·lació dels corredors ciclistes de Josep Carner, París-Londres, Ganduxer, Doctor Fleming, Pau Casals, Esteve Terrades, Rio de Janeiro, Degà Bahí, Sardenya-Ramon Trias Fargas, Claret-Indústria-Biscaia i la finalització del passadís de Pujades amb la Meridiana. La ciutat té com a límit el mes de maig del 2019 per arribar als 300 quilòmetres de carrils bici promesos per l'alcaldessa Ada Colau poc després d'agafar el ceptre municipal.

Pel que fa al bus, i en sintonia amb la voluntat de desplegar de la manera més efectiva possible la nova xarxa de bus, aquest estiu es dibuixaran nous carrils a València, la Via Augusta, la Gran Via, Sant Joan i la Meridiana. A la xarxa ortogonal encara li queden per estrenar 12 de les 28 línies previstes, cosa que està previst que succeeixi abans que s'acabi el mandat. Amb el repte que sempre s'afronta quan es parla de transport públic de superfície: mirar d'incrementar la velocitat comercial dels vehicles de TMB.