PROJECTE URBANÍSTIC DESAFORTUNAT
¿Les Glòries? Bé, gràcies
Al mapa d’obres per a aquest estiu no apareix la plaça de les Glòries, malgrat que és un dels projectes urbanístics i de mobilitat més importants del present mandat i dels últims temps. No se la veu per enlloc perquè la perforació del túnel viari que permetrà construir en superfície un immens parc urbà de 12 hectàrees està aturada. Segons el calendari municipal, a aquestes altures hauria d’estar ultimant-se el nou concurs públic per escollir les constructores que han de reprendre els treballs. Per ara, segons el govern, tot segueix segons igual que com estava previst.
Janet Sanz, tinenta d’alcalde d’Urbanisme, va explicar ahir, durant la presentació de les obres d’estiu, que el calendari de les Glòries segueix «igual que sempre». Encara que, escoltades les seves paraules exactes, hi ha un matís que no és intranscendent. El 24 d’abril es feia pública la rescissió del contracte de la fase 1 del túnel viari amb l’UTE formada per les empreses Comsa, Copisa, Benito Arnó i Fills i Rogasa.
Ángel Sánchez, director de BIMSA, empresa pública encarregada del control de les obres, va anunciar que els operaris tornarien a la plaça al gener per acabar el 40% de la galeria que està pendent de perforació. Queda, per més dades, passar per sota de la galeria d’Adif, el més delicat del projecte, segons els experts. Preguntada pels periodistes, Sanz va assegurar que tot va bé, i que les obres es reprendran «a principis del 2018». Aquí hi ha el matís: gener versus principis d’any.
SOLAR POLSEGÓS
En qualsevol cas, el que per a Ildefons Cerdà era el centre metropolità és avui, i des de fa un mes, quan les constructores desnonades es van emportar tot el material, un gran solar de terra i desnivells. Sobre la relació del govern d’Ada Colau amb les empreses que fins Sant Jordi portaven a terme el projecte, la tinenta d’alcalde assegura que fins al moment no s’ha produït res que no estigués dins del que era previsible, és a dir, que no han presentat, per ara, cap demanda contra l’Ajuntament de Barcelona. «Anem en la bona direcció per reprendre les obres a començaments d’any», va repetir en un parell d’ocasions, sense concretar el més mínim en quina situació administrativa es troba el nou concurs, que no apareix a la pàgina web de BIMSA.
Hi ha algunes veus apunten que potser no s’acabarà optant per un únic contracte. Vist el contingut de l’auditoria sobre l’execució de l’obra (errors de planificació, excessius riscos econòmics, promeses impossibles de complir...), i coneixent ja la complexitat que comporta el pla, la idea seria avançar per trossos per evitar caure en els mateixos equívocs. Si s’opta pel tot, i tal com va avançar Sánchez a l’abril, la licitació sortiria a concurs per uns 40 milions d’euros, i així la fase 1 pujaria en la seva totalitat fins als 83 milions, 23 més que el que ofereix l’UTE expulsada, que segons Sanz, ja havia anunciat un sobrecost del 60%, que hauria tancat el seu import total en 96 milions.
¿I LA FASE 2?
Notícies relacionadesMalgrat que no hi hagi obres, no significa que les Glòries no hagi de patir, un estiu més, els efectes de tenir la plaça de cap per avall. Encara que això no és exclusiu de l’estiu, ja que els talls i els desviaments són habituals des de fa gairebé un lustre en l’entorn de la plaça. Sanz va informar que aquest estiu hi haurà afectació en diversos accessos a la ciutat, com la Ronda de Dalt, la Meridiana i la Ronda Litoral. Per descomptat, també s’ha d’afegir la Gran Via. Serà així fins que s’acabi la fase 1 del túnel viari que va de Castillejos fins a Badajoz. Segons el consistori, aquesta galeria podria estar liquidada a principis del 2020. Allà, de moment, no hi ha debat: a principis.
Un altre tema serà la fase 2 del túnel, que ha d’anar des del carrere Badajoz fins a la rambla del Poblenou. Els veïns defensen que forma part del compromís per Glòries firmat amb l’ajuntament el 2007, però l’actual govern no acaba de confirmar al 100% que s’acabi executant. Primer cal treure’s de sobre la fase 1. Al gener. O a principis del 2018.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos