INFORME MEDIAMBIENTAL

El 95% dels barcelonins estan exposats a partícules contaminants superiors a les legals

Un nou informe ratifica que a l'aire de Barcelona hi ha cinc elements que posen en risc la salut

Barcelona contaminada.

Barcelona contaminada. / ARXIU / DANNY CAMINAL

3
Es llegeix en minuts

Barcelona suspèn de manera contundent en contaminació. La problemàtica és greu, amb nivells inadmissibles. L'últim informe de l'avaluació de la qualitat de l'aire a la capital catalana elaborat per l'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) determina que el 95% dels ciutadans estan potencialment exposats a nivells anuals de partícules en suspensió superiors als nivells de referència de l'Organització Mundial de la Salut (OMS). Les dades utilitzades han sigut recollides a través de les 11 estacions que constitueixen la Xarxa de Vigilància de la Contaminació Atmosfèrica, situades tant en zones d'alta intensitat de trànsit com en zones de monitorització del fons de contaminació.

L'informe constata que els nivells recomanats per l'OMS van ser superats en les mitjanes anuals de cinc contaminants: NO2, partícules en suspensió (PM10 i PM2,5), benzè, ozó i benzo(a)pirè a les estacions de trànsit, així com a les estacions de fons urbà en el cas de material particulat. En relació amb els valors límits que fixa la Unió Europea a través del reial decret 102/2011, cap contaminant no va superar els valors límits anuals, amb l'excepció del diòxid de nitrogen (NO2) a les estacions de trànsit. En el cas de l'ozó també es va superar el nivell màxim com a límit en vuit hores recomanat per l'OMS i la UE.

Les dades utilitzades s'han recollit d'11 estacions  Les dades utilitzades s'han recollit d'11 estacions situades tant en zones d'alta intensitat de trànsit com en zones de monitorització del fons de contaminació

El treball de l'ASPB constata que el 95% de la població de la ciutat està potencialment exposada a nivells anuals de partícules en suspensió superiors als nivells de referència de l'OMS, mentre que pel que fa als NO2 els supera el 68% de la ciutadania. Igualment, assenyala que tot i el descens de la contaminació que es detecta els caps de setmana (amb l'excepció de l'ozó, que s'incrementa), si s'extrapolessin els nivells que hi ha durant els dissabtes i els diumenges a una mitjana de tot l'any se seguirien superant els nivells de referència de l'OMS per al NO2, el PM10, el PM2,5, el benzè, l'ozó i el benzo(a)pirè.

MORTALITAT PREMATURA

S'ha de recordar, assenyala l'informe de l'ASPB, que nombrosos estudis científics a tot el món, i també de Barcelona, demostren que la contaminació causa mortalitat prematura en persones amb malalties cardiovasculars i cerebrovasculars, així com malalties respiratòries i càncer de pulmó. A part d'això, agreuja altres malalties, com l'asma, la diabetis o la hipertensió, i té un efecte advers en el desenvolupament neuronal i cognitiu dels nens o en la fertilitat.

La contaminació agreuja  malalties com l'asma, la diabetis o la hipertensió, i té un efecte advers en el desenvolupament neuronal i cognitiu dels nens

Davant aquesta forta associació entre mala qualitat de l'aire i salut, el consistori va presentar el mes de novembre passat un programa de mesures contra la contaminació atmosfèrica format per 58 accions directes, ja sigui sobre la mobilitat dels vehicles motoritzats privats, el foment del transport públic, l'impuls d'un model urbà més saludable o el foment de la reducció d'emissions en els sectors industrials i portuari. Posteriorment, tant l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) com la Generalitat de Catalunya han presentat els seus respectius plans de treball i s'ha arribat a un acord interinstitucional per a la millora de la qualitat de l'aire a la conurbació de Barcelona en una àrea que engloba fins a 40 municipis de la zona d'influència de la capital catalana.

RECOMANACIONS

Notícies relacionades

Amb les dades sobre la taula, l'ASPB també fa una sèrie de recomanacions per a la salut. Assenyala com a objectiu imprescindible la disminució del trànsit diari de manera global. També indica que l'ús de vehicles menys contaminants respecte als carburants podria produir una disminució del NO2, i per això haurien d'afavorir les polítiques que canviïn l'ús del vehicle motoritzat privat pel transport públic i els mitjans de mobilitat activa, com caminar i la bicicleta.

Pel que fa a la població, l'organisme  apunta que és millor caminar per carrers amb poc volum de trànsit, o en les hores en què menys cotxes circulin. El mateix passa en cas de fer esport a l'aire lliure, una activitat que en qualsevol cas presenta beneficis, recorda. També proposa ventilar la vivenda durant les hores en què passin menys cotxes pel carrer; circular amb les finestres del vehicle apujades en zones molt transitades i, en cas d'anar en bicicleta, evitar estar a prop dels tubs d'escapament.