JORNADA DE PROTESTA

Lepe, Antonio, la Barraquer i la vaga del taxi

Barcelona es torna a quedar sense xòfers en la tercera vaga del gremi en quatre mesos

Vaga de taxis. / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Com és Antonio. Sonen al seu voltant traquespetardscoets. I l'home, que deu tenir entre 80 i 85 anys, ni s'immuta. No perquè tingui problemes d'oïda, sinó perquè ja ha viscut molt per alterar-se amb segons quines coses. El que sí que té són problemes de vista. I per això està a Barcelona des de dilluns: aquest dimecres té visita a la Clínica Barraquer. Va viatjar des de Lepe amb una reduïda comitiva familiar, formada per la seva dona i la seva filla. Diu que li encanta aquesta ciutat. 

Antonio es recolza en un bastó i no està gaire valent pel que fa a mobilitat. Per això volia agafar un taxi a la plaça de Catalunya per pujar al carrer de Muntaner amb Madrazo. Estan allotjats a Arenys de Mar perquè aquí hi viu un altre fill, i han vingut en tren a la capital. "A Lepe hi ha molt pocs taxis, no crec que estiguin avui de vaga", riu aquest home tan simpàtic. Explica que en una ocasió hi va haver una manifestació al poble a la qual van anar 15 persones. "La Guàrdia Civil els va enviar a tots cap a casa i allà se'n van anar". Isabel, la filla, es trenca de riure. Una agent dels mossos no pot evitar somriure.  

VIATGERA ABANDERADA

L'única opció que els queda entre les 10 i les 14 hores és trucar a Taxi Amic, l'emissora que sí que funciona els dies de vaga del sector perquè s'encarrega de transportar les persones amb discapacitat. Al trucar per demanar un servei, la telefonista informa que no s'accepten peticions perquè els cotxes de tres conductors han sigut atacats i han quedat amb desperfectes. "Han arribat gairebé a barallar-se".

Un sonor tret al peu del gremi, ja que els assaltants eren companys de professió. Al final, com que encara no ha començat la manifestació prevista fins a la Delegació del Govern (uns 800 assistents), els taxistes s'organitzen i un d'ells treu el seu cotxe per portar la família fins a la Barraquer. Als cinc minuts, tots a l'Skoda, però sense marcar tarifa al mòdul del sostre, no fos cas que també rebés el voluntariós xòfer. Al passatge li encasqueten una bandera d'una de les organitzacions del sector perquè l'onegi per la finestra i eviti passar per esquirol. Poc s'imaginava Antonio que revisar els seus ulls comportaria tant embolic. Menys sort han tingut els turistes que s'han quedat sense Aerobús i els han enviat a la parada de Gran Via amb Balmes. 

Notícies relacionades

La jornada de protesta del taxi a Barcelona -han sortit al carrer en nombroses ciutats d'Espanya- ha tingut moments curiosos i anecdòtics. Però no és això el que busca aquest col·lectiu que se sent amenaçat pels vehicles de lloguer amb conductor, els coneguts per VTC. I no pels que ja hi ha, sinó pels 3.000 que en pocs mesos podrien estar circulant pel carrer si el Suprem dona la raó als propietaris d'aquestes llicències que, per ara, són virtuals. Al març, el taxi la va prendre amb el Parlament i l'ajuntament. Avui li ha tocat a la 'casa' d'Enric Millo, delegat del Govern a Catalunya. És, de fet, la visita que té sentit, ja que la regulació de tot l'assumpte de les VTC és en mans de Foment. 

FERRAN NADEU

Informadora de l'Aerobús derivant els passatgers a una altra parada. 

A l'acabar la marxa, entre els taxistes es respirava certa coincidència que aquesta protesta ha sigut un èxit de seguiment, però innòcua. Que si volen defensar el que és seu, han d'aixecar "barricades de veritat i no fer passejades per la ciutat amb una pancarta". "¿Qui s'apunta a rebentar el Mobile del 2018?". Això va per llarg. 

Temes:

Taxis Vagues