EL MODEL DE MOBILITAT

Colau proposa més estacions de Bicing i una cobertura de 24 hores tots els dies

L'ajuntament marca els objectius per a la nova explotació del servei, el contracte de la qual ha expirat

2
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

Un servei públic de bicicletes durant les 24 hores dels 365 dies de l’any, més bicicletes elèctriques i un increment de la quantitat d’estacions disponibles a la ciutat. Aquestes són les grans apostes que ha traçat el Govern municipal d’Ada Colau per donar un nou reconeixement al Bicing quan acabi d’expirar el contracte que cedeix a l’empresa Clear Channel l’explotació de l’oferta de icicletes a la capital catalana. El consistori barceloní va acordar prorrogar el contracte d’explotació el 31 de març passat.

    

L’ajuntament estableix la prioritat de «millorar les condicions d’accessibilitat dels usuaris» en els desplaçaments urbans a pedals, per garantir millor la seguretat i «minimitzar possibles conflictes amb els vianants i el trànsit rodat».

    

L’executiu municipal atén d’aquesta manera una de les directrius establertes en el pla de mobilitat urbana (PMU) per al període 2013-2018, en què es fixa l’horitzó d’incrementar el 67% els trasllats en bicicleta respecte de les xifres del 2011, cosa que representa superar la barrera dels 80.000 viatges més diàriament. 

    

Aquesta meta suposaria que la quota del desplaçament en bicicleta passaria de l’1,5% al 2,5% en el conjunt de sistemes de transports de la capital catalana. 

  

 Les últimes estadístiques oficials parlen de més de 145.000 desplaçaments diaris en bicicleta l’any 2015, si bé les estimacions municipals per a l’any passat se situen en un increment dels viatges del 14%, cosa que elevaria la xifra fins a superar els 165.000 viatges.

COBERTURA

El consistori pretén ampliar la cobertura territorial del Bicing, augmentar les bicicletes, facilitar els viatges en trams ascendents amb bicis elèctriques, millorar les estacions pel que fa a seguretat, integració i paisatgística, així com la incorporació d’avenços tecnològics i l’optimització del servei de reposició d’unitats que ho requereixin.

  

 A partir d’aquestes premisses, les noves propostes de l’equip de Colau, que necessitaran el suport de part de l’oposició, se centrarien a augmentar les 470 estacions actuals a 519 de tipus mixt (per a bicis elèctriques i mecàniques, indistintament), així com que l’operativitat del servei sigui de 24 hores tots els dies de l’any (actualment està disponible de dilluns a dijous, de 5.00 hores a 2.00 hores; els divendres, de 5.00 hores a 3.00 hores, i els dissabtes, diumenges i festius, tot el dia).

    

La possibilitat de realitzar una reserva cinc minuts abans de començar a pedalejar, la integració de l’oferta en la futura T-Mobilitat (que unificarà els títols de transport) i la incorporació de 6.000 bicis mecàniques i un miler d’elèctriques (per les 6.000 i 300 que hi ha actualment, respectivament), són altres de les pretensions de Colau.

ACCÉS

El consistori també pretén que personal municipal assumeixi l’atenció a l’usuari, impulsar un sistema tarifari d’abonament anual o de pagament per ús, així com oferir tres mètodes d’accés al servei: targeta intel·ligent sense contacte, 'smartphone' amb tecnologia NFC (sistema de comunicació sense fil) o mitjançant una aplicació.

Notícies relacionades

  

 La proposta de licitació del nou servei requerirà un desemborsament d’uns 18,8 milions d’euros, més IVA, per als pròxims 10 anys. L’executiu municipal calcula que el cost es podria assumir amb l’augment de la recaptació per l’oferta més gran de bicicletes i la nova tarifa de pagament per ús, a més a més d’obrir la porta també a un patrocini. L’Ajuntament de Barcelona pretén que el nou contracte inclogui una clàusula que garanteixi la subrogació de l’actual plantilla del Bicing.