PROTESTA PEL CENTRE DE BARCELONA

El taxi exhibeix múscul amb una manifestació amb final tens

Els xòfers intenten assaltar el consistori, furiosos perquè Ada Colau no els rep en persona

La convocatòria de 12 hores de vaga aconsegueix deixar la capital catalana sense cotxes grocs i negres

Protesten contra les llicències de lloguer amb conductor / RICARD FADRIQUE

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No es recorda la pau en el taxi. Potser no n'hi ha hagut mai. El cas és que aquest gremi sempre ha tingut una causa per la qual lluitar. Gairebé sempre contra l'Administració, però també entre ells, perquè són 10.500 llicències amb vides, famílies, hipoteques, interessos i necessitats molt diferents. L'atomització del sector era el comodí a què s'han agafat els polítics per no fer entre poc i res. "Que ens vinguin a veure quan es posin d'acord entre ells", devia pensar el regidor de torn. Ara hi ha més unió que mai. L'única diferència és si van a sac o si van molt, molt a sac.

Elite és l'organització que ha aconseguit ajuntar la massa, deixant de banda els sindicats de tota la vida, més tradicionals. Se'ls podria considerar, salvant les distàncies, el Podem del taxi, per la seva voluntat de trencar amb tota associació existent, pel seu ús de les xarxes socials, pel seu to més popular que diplomàtic. La manifestació i el seguiment de la vaga d'aquest dijous són una bona mostra del poder que han anat agafant en els dos últims anys. La marxa -6.000 assistents, segons l'organització, 2.800, segons la Urbana- ha començat poc després de les 10.30 hores sota l'Arc de Triomf. Sorollosa. Potents petards i traques durant les més de quatre hores que ha durat la protesta.

¿ASSALT PREVISIBLE?

Tot s'ha desenvolupat dins del que era previsible. Fins i tot la part més grisa de la manifestació, quan un nombrós grup de taxistes han intentat assaltar l'Ajuntament de Barcelona. El Palau de la Generalitat estava completament blindat. Tanques i mossos amb la robusta vestimenta antiavalots. El consistori tenia a la porta l'agent de la Urbana de sempre, un veterà del cos. En una banda de l'edifici, les tanques amuntegades que potser en algun moment s'havien de col·locar.

Però no. I en aquest context, i després d'una caminada de tres hores sota el sol (molts carregaven piles amb cerveses de llauna), els taxistes han intentat assaltar la seu municipal. I gairebé ho aconsegueixen. Cops d'ampolla, ous, empentes. Una allau que ha estat a punt d'irrompre a l'interior de la cara sud de Sant Jaume. Finalment s'ha aconseguit tancar les portes des de dins i la sang i la cervesa no han arribat al riu. En part s'ha aconseguit perquè una desena de taxistes els ha frenat, i s'han emportat no pocs impactes de tota mena. Deu minuts després es podien veure furgons de la Guàrdia Urbana arribant a la plaça de Sant Miquel, amb operatius carregats amb equips antiavalots. Ja no han fet falta. 

COMISSIÓ PARLAMENTÀRIA

Abans de l'incident, la manifestació ha transcorregut amb absoluta normalitat. Primer han passat pel Parlament, on una delegació del sector s'ha reunit amb diputats de tots els grups parlamentaris. Els han promès que crearan una comissió per estudiar els límits legals de què disposa la Cambra per donar un cop de mà al gremi en les seves reivindicacions contra les llicències de lloguer de cotxes amb conductor i contra les aplicacions mòbil que consideren "competència deslleial". El cert és que disposen de poc marge, ja que el Govern, des de Territori i Sostenibilitat, només té competències en el control del compliment de la llei, no en la seva modificació.

FERRAN NADEU

Concentració de taxistes davant del Parlament, abans de seguir cap a Sant Jaume.

El malestar a Sant Jaume es macerava des de dimecres a la tarda, quan els taxistes van ser informats que l'alcaldessa Ada Colau no els rebria. La notícia va anar corrent de mòbil en mòbil i els va semblar molt malament. Estava previst que els rebés la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, que esperava sota la galeria Gòtica del consistori per donar la benvinguda als representants sindicals. Però a última hora s'ha fet una votació a la plaça -de resultat previsible, les coses com són- i s'ha decidit que si la líder de Barcelona no els obria les portes del seu despatx, no volien veure a ningú. És en aquest moment quan l'ambient s'ha caldejat i hi ha hagut el conat d'assalt.

Notícies relacionades

Algunes entitats del taxi, no obstant, sí que eren partidàries de dialogar amb Vidal, que, segons fonts municipals, al marge de parlar del sector, els hauria programat una reunió amb Colau. El Sindicat del Taxi (Stac), Taxi Companys i Pak Taxi, per exemple, estaven disposades a entrar. Elite, la força majoritària en el taxi, no. Sí que han entrat, encara que no estava previst, al Palau de la Generalitat, on un assessor de Presidència ha pres nota de les seves reivindicacions per fer-les arribar als destinataris. A saber: per a Interior, la necessitat que els mossos coneguin la llei de transport i la del taxi per aplicar-la en la persecució dels taxis pirata, i a Territori i Sostenibilitat, que reforci la política d'una llicència de vehicle de lloguer amb conductor cada 30 taxis i que pressioni el Ministeri de Foment perquè no concedeixi les gairebé 3.000 llicències de VTC a Catalunya que pengen d'una decisió judicial. 

Pel que fa a la vaga de 12 hores, ni un sol taxi des de les vuit del matí, amb piquets informatius als llocs neuràlgics de la ciutat (Sants, aeroport, Sagrada Família...). Això sí, els taxistes pirata s'han posat les botes, fins i tot agafant passatgers a les mateixes parades de taxi.