¿De què es queixen els taxistes?

Els xòfers denuncien la "competència deslleial" de les aplicació mòbils

Exigeixen que no es doni ni una sola llicència més de vehicle de lloguer amb conductor

zentauroepp36897939 el prat de llobregat   barcelona 16 01 2017 barcelona marcha170315180822

zentauroepp36897939 el prat de llobregat barcelona 16 01 2017 barcelona marcha170315180822 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El taxi metropolità és combatiu per naturalesa. Ho ha sigut sempre. Però de manera desigual, amb divisions, interessos, sense posar-se d'acord. Cert caos. En els últims dos anys alguna cosa ha canviat. Les noves tecnologies i el 'boom' turístic de Barcelona han coincidit amb l'aparició d'una nova organització del taxi. Més contundent; més d'acció que de paraula. Es diu Elite, i aquest dijous, amb la resta de sindicats del gremi, ha convocat els taxistes a protestar pel centre de la ciutat contra les llicències de cotxe amb conductor (VTC) i contra la competència deslleial de les aplicacions mòbil que ofereixen, a la seva manera de veure, un servei encobert de taxi.

Els xòfers estan convocats a les 10 del matí a Arc de Triomf. S'espera una manifestació molt sorollosa (són molt amants dels petards). Aniran fins al Parlament, a la Ciutadella i després marxaran fins a Sant Jaume. A mitjans de gener ja van fer una marxa lenta sota el mateix lema. Diuen que mai com ara havien vist tan de prop les orelles al llop, i per això, molts d'ells estan disposats al que sigui perquè no perilli la seva professió, la seva hipoteca i la seva família. Els dos fronts oberts, VTC i aplicacions mòbils, tenen molt a veure amb el fet que la capital catalana hagi despuntat tant en l'última dècada. Tot ha crescut gràcies i per culpa del turisme. També les empreses que ofereixen transport de qualsevol tipus. 

PASSAT SENSE COMPETÈNCIA

A Catalunya hi ha actualment 853 llicències VTC per 12.792 de taxi. És una proporció assumible per als dos col·lectius, que fins ara no s'havien considerat competència, ja que els primers es dedicaven al públic de negocis, a alts executius, i el segon, a la població en general. El primer requeria una reserva prèvia i amb el segon només cal aixecar el braç en qualsevol vorera. 

El 2009, la llei òmnibus va afectar molts aspectes de la llei d'ordenació de transports terrestres (LOTT), entre ells, alguns punts referents al taxi. El gremi va alertar que perillava la proporció d'1 VTC per cada 30 llicències de taxi, però Foment no va tocar res fins al 2013, quan es va decidir tornar a la situació actual, als postulats de la normativa aprovada el 1987. En aquests quatre anys es van sol·licitar 463 llicències (una mateixa companyia en va aconseguir 310). Aquest retorn al redactat original va trigar dos anys a fer-se efectiu. No va ser fins al novembre del 2015 que es va posar negre sobre blanc l'obligació de mantenir la proporció entre els uns i els altres.

Notícies relacionades

El problema és que en aquests dos anys es van sol·licitar gairebé 2.927 llicències de VTC, i que 1.870 d'elles es concentren en set persones o empreses diferents. En total hi va haver 94 sol·licitants. Totes aquestes peticions van ser denegades en primera instància, però 48 d'elles estan en un contenciós administratiu que ha de determinar qui té la raó. Ja hi ha una sentència, i ha sigut favorable al demandant, que ha aconseguit quatre permisos de VTC (a Astúries i Navarra s'han rebutjat totes). Si el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya atorga les gairebé 3.000 llicències sol·licitades, quedaria el recurs al Suprem que hauria de cursar la Generalitat. Un portaveu de les entitats del taxi sospita que aquesta demora de dos anys no va ser una casualitat. "Creiem que es va fer per beneficiar el 'lobby' de les VTC i també algunes empreses turístiques.

 MERCADEIG MILIONARI

Així doncs, sembla que tot està en mans de la justícia. Si dona la raó als sol·licitants, entrarien de cop a Barcelona 3.000 nous vehicles de lloguer amb conductor, amb la qual cosa la proporció seria inferior a quatre a un (menys de tres a un si tenim en compte que un 20% de la flota es queda a casa de dilluns a divendres pel dia de descans). Els taxistes, a més, sospiten que en el fons de la qüestió existeix un "important mercadeig de llicències". Calculen que aquests permisos valen al mercat més de 175 milions d'euros. "Una jugada rodona", sostenen fonts del taxi. 

Temes:

Taxis