LA RENDIBILITAT SOCIAL DEL PROJECTE DEL FERROCARRIL

CiU tira per terra la validesa dels estudis que avalen el tramvia per la Diagonal

Un informe de la UB detecta errades en l'estimació de la demanda i la contaminació i conclou que el bus és més eficaç

L'ajuntament assegura que els experts recolzen les seves dades i que el projecte avança "amb solidesa i solvència"

zentauroepp33277592 barcelona 22 03 2016  tranvia por la diagonal trambesos a la170314182223

zentauroepp33277592 barcelona 22 03 2016 tranvia por la diagonal trambesos a la170314182223 / Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El futbolí del tramvia té una nova pilota al camp. El grup municipal Demòcrata, abans CiU, va presentar ahir un demolidor estudi que ve a tirar per terra els informes tècnics sobre la connexió ferroviària per la Diagonal. Amb un treball fet per la Universitat de Barcelona (UB) sobre la rendibilitat social del projecte, el grup que lidera Xavier Trias reclama retirar la proposta, responsabilitats polítiques i mantenir «un debat tècnic i no ideològic».

L’informe encarregat pels convergents al departament d’Econometria, Estadística i Economia Aplicada de la UB no pretén entrar en la idoneïtat de la idea, sinó en la rigorositat dels estudis previs i les xifres i previsions en les quals es basa el govern d’Ada Colau per defensar el tramvia per la Diagonal. És a dir: segons els professors Daniel Albalate i Albert Gragera, «existeixen dubtes més que raonables sobre la metodologia i les estimacions en què es basen les conclusions de l’estudi de l’ajuntament».

També han detectat «carències importants de coordinació» i una «evident sobrevaloració dels estalvis de temps en transport públic». Tampoc combreguen amb l’anàlisi sobre la congestió de trànsit (en unes setmanes es presentarà l’estudi final d’afectació a les 24 cruïlles) o la reducció d’emissions contaminants. Pere Macias, responsable municipal de l’estratègia de connexió del tramvia, replica que l’informe definitiu, el que realment recollirà tots els inputs sobre el projecte, es presentarà al juny, i recorda que el que s’ha presentat fins ara s’ha fet per ens separats i independents. Macias defensa la metodologia usada, «avalada per experts internacionals». «El pla del tramvia avança amb solidesa i solvència malgrat les 15 lupes que aquest estudi col·loca sobre els informes de l’ajuntament», sosté.

El regidor convergent Joaquim Forn va lamentar ahir que difícil que els ha sigut obtenir informació: «El debat tècnic l’hem hagut de fer sols». Albalate va iniciar la seva anàlisi de l’estudi assegurant que els debats públics «s’acostumen a centrar en qui i per què, però no en què». «No podem dir que els estudis estiguin ben fets, ni que el tramvia portarà rendibilitat social», va sentenciar. Punt per punt va desossar els postulats colauistes.

AUGMENT D'USUARIS

Notícies relacionades

Els investigadors troben a faltar una anàlisi sobre els riscos, censuren que es brindin estimacions «massa optimistes», que no s’incloguin les despeses de l’obra i que s’estimi en excés el previsible augment d’usuaris del transport públic (12.000 segons el consistori, menys de 3.000 segons la UB). Tampoc entenen que es descartin propostes amb més retorn social, com la millora de la xarxa ortogonal de bus, amb un desplegament que es preveu acabar a finals del 2018.

L’informe arriba a la conclusió que la rendibilitat social (més beneficis que costos) a la qual aspira el consistori, un 11%, és una quimera. I que com a màxim s’arriba a un 2,8%, per sota del 3% que marca la viabilitat d’una infraestructura. I això, en l’escenari optimista. La hipòtesi més negativa calcula una taxa de rendibilitat negativa, -5,65%.