L'au fènix del Tibidabo

L'aeroplà ara en reparació es va instal·lar al parc el 1930, en substitució de l'inaugurat el 1928

icoy1923163 tibidabo170131173837

icoy1923163 tibidabo170131173837

2
Es llegeix en minuts
Cristina Savall
Cristina Savall

Periodista

ver +

La silueta nocturna de Barcelona serà diferent a partir del mes de maig, quan l’avió del parc d’atraccions del Tibidabo iniciï el seu nou pla de vol després de passar quatre mesos als tallers de Varis Arquitectes. Aquest estudi a més de restaurar la històrica peça, original del 1930 i segona aeronau de l’emblemàtic recinte, la dotarà de llum perquè torni a ser una icona.

Varis Arquitectes, estudi liderat per Dani Freixes, ja es va encarregar de l’ordenació, la pavimentació, els acabats i el mobiliari de la plaça d’accés al parc i del disseny de la nova nòria. El seu soci, Vicenç Bou, explica que l’objectiu de la restauració és que l’avió recuperi el seu protagonisme. «Li retornarem la calidesa d’una aeronau d’època. Reparar-lo sense que afecti la seva estructura bàsica, encara que per fer-ho hem de reforçar l’acabat exterior amb fibra de vidre», revela l’arquitecte, que promet que respectaran els reblons originals.

És la segona rèplica a escala real del Rohrbach Roland, avió d’Iberia, que el 14 de desembre del 1927 va emprendre el primer vol comercial de l’aerolínia, amb el trajecte el Prat-Carabanchel, llavor de la qual va acabar brotant el pont aeri entre Barcelona i Madrid. El primer avió no era vermell sinó groc i es va inaugurar el 23 de setembre del 1928 amb motiu de les festes de la Mercè. El segon, el que encara existeix, va ser groc fins que el 1988 Javier de la Rosa va comprar el 66% de les accions del Tibidabo a la família Andreu. L’empresari va invertir a reformar el parc i va decidir pintar vermell l’avió per remarcar el seu carisma, color que es respectarà.

Quan el 1928 es va inaugurar l’atracció, va ser un èxit sense precedents. «Un encert. En pocs mesos hi van pujar més de 25.000 persones. Però el 1930 es va haver de construir un altre aeroplà perquè el primer va quedar totalment destrossat per una gran tempesta. Els tallers Estrada de Sarrià es van tornar a encarregar de fabricar-lo, amb alguns canvis que van millorar la seva resistència», diu Josep Darné, historiador del parc d’atraccions i autor del llibre 'El Tibidabo'.

Notícies relacionades

Darné assegura que és el primer simulador de vol de la història de l’aviació. «És una atracció única al món. Milers de barcelonins van sentir per primera vegada la sensació d’elevar-se pels aires gràcies a l’aparell que es va fabricar en honor del Rohrbach Roland, que va fixar un rècord mundial al volar 14 hores i 23 minuts en circuit tancat, en què va recórrer 2.315 quilòmetres», enumera l’historiador. La seva principal característica és que s’impulsa per aire amb la seva pròpia hèlice i al seu interior conserva elements originals com una estació radiotelefònica del 1933.

Va ser l’última gran obra encarregada per l’empresari farmacèutic Salvador Andreu, més conegut com el Doctor Andreu, que el 1899 va comprar la finca que ocupa el Tibidabo a la família Parés Cayrol. Segueix sent l’atracció més emblemàtica del parc, que en els inicis l’anunciava així: «És un enorme  ocell que us transporta sobre una panoràmica increïble. Notareu les sensacions que es produeixen en els viatges aeris». 

Temes:

Tibidabo