PROJECTE MOTOR A SANT MARTÍ
Gregal, una cuina com a motor del Besòs
El menjador comunitari serveix més de 400 àpats diaris gràcies a la col·laboració del veïnat
La llum i l’aigua d’aquest mes l’han pagat gràcies a la recol·lecta feta pels veïns a la parròquia. «Al Besòs som una institució, però no ens arriba per pagar els subministraments», explica sense gens ni mica de dramatisme i amb tot l’humor del món José Gil, president de la cooperativa Gregal. Per una qüestió burocràtica, a finals de novembre encara no havien cobrat l’assignació econòmica del 2016 pactada en el conveni que tenen firmat amb l’ajuntament, anterior a l’aposta per l’eix Besòs de la primera fase del pla de barris.
És divendres, són les deu del matí i l’olor d’escudella arriba fins al carrer. Uns quants olles fan xup-xup mentre del local no paren d’entrar i sortir veïns amb bosses: algunes de plenes, per donar; d’altres de buides, per omplir. «Cuinar és bàsic per a aquest projecte. No creiem en el càtering. El càtering distancia, la cuina uneix», prossegueix el president del menjador comunitari Gregal, nascut fa un lustre a l’Ateneu Llibertari del Besòs com a forma de protesta per denunciar la falta de beques de menjador. «Si no cuinéssim no vindrien les veïnes a portar-nos menjar», afegeix. No tan sols en donen els veïns. També tenen convenis més o menys formals amb el mercat i els comerços del barri. El que dèiem, espavilats. Amb el temps, el projecte ha mutat, adaptant-se a les necessitats del barri.
Damunt una de les taules, 50 safates de menjar preparat i precintat, «directament dels millors hotels de la ciutat», assenyala l’home. És la donació diària del Rotary Club. «Són per a les famílies que s’emporten el menjar a casa», prossegueix l’home. Tot i que no és la seva aposta –ells són de tenir les mans en remull–, tota ajuda és benvinguda.
«L’ideal és que els nens dinin a casa, amb la seva família, no en un menjador social. Per això les famílies s’emporten el menjar. El divendres se n’emporten per al cap de setmana», expliquen les germanes Merche i Montse, els altres dos pilars del Gregal.
Servei a domicili
Notícies relacionadesSi ara ofereixen dues opcions –dinar allà o emportar-se el menjar–, volen, amb l’empenta del pla de barris, obrir una altra línia de servei a domicili per a persones grans que no poden sortir, i quedar-se amb elles perquè no dinin soles.
Treballen la idea de donar cursos de cuina. Per a això necessiten la cuina nova, ja emparaulada amb el consistori. Esperen, també, el menjador nou al mateix local i poder dedicar l’altre edifici que ara fan servir de menjador per a «tallers autònoms urbans, una manera que la gent es pugui buscar la vida». «No volem estar sempre donant menjar», afirma Gil. Volen crear una altra cooperativa en què puguin treballar diferents professionals: «Som llibertaris; no ens va la caritat».
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
 - SEGURETAT SOCIAL I PENSIONS El Govern manté la ‘retallada’ a les pensions: jubilar-se abans de temps es penalitzarà tot i que s’hagin cotitzat més de 40 anys
 - Successos Els Mossos "cacen" un lladre "spiderman" que en 45 dies va robar en una vintena d’habitatges de Barcelona
 - Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
 - Crisi a la Generalitat Valenciana Mazón dimiteix sense convocar eleccions i apel·la a Vox per nomenar un nou president
 
- Crítica de llibres ‘Mentideros de la memoria’, de Gonzalo Celorio: retalls de temps
 - Aquests són els millors supermercats per comprar pa, segons l’OCU
 - Lluita per la presidència del Barça L’oposició busca enderrocar Laporta mitjançant una complexa unió
 - Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
 - Declaració Vilaplana afirma al jutjat que Mazón no semblava tenir pressa «per arribar enlloc»
 
	
	
	