CAMÍ DE LA MOBILITAT SOSTENIBLE

Menys fums al bus i el taxi de Barcelona

La flota de TMB assumeix el repte de 'netejar' al màxim la seva flota sense arruïnar l'empresa

El 31,6% dels xòfers ja recorren a vehicles menys contaminants que el dièsel

zentauroepp36235499 amb area metropolitana de barcelona autobus 100  electrico t161111192540

zentauroepp36235499 amb area metropolitana de barcelona autobus 100 electrico t161111192540

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No tan sols l’Administració està posant-se al capdavant en matèria de mobilitat elèctrica. El transport públic, encara que també de manera tímida, està molt per sobre del vehicle privat. Tant en el taxi com en la flota de Transports Metropolitans de Barcelona, l’aposta per les bateries o per sistemes menys contaminants és una evidència. En el taxi, el 31,6% dels xòfers ja fugen del perjudicial dièsel, i a TMB ja són més de la meitat els herculis autobusos que no cremen aquest combustible. 

    Si ens centrem en els elèctrics, la xifra encara és reduïda. Per la capital catalana hi circulen cinc autobusos elèctrics purs (0,05% del total) i 26 taxis endollables (0,24% de tota la flota). En els dos casos estan per sobre de la mitjana total de vehicles. On es nota més la diferència és en l’aposta pel gas i pels híbrids. 

    Segons un portaveu de TMB, l’empresa, des del 2012, s’ha situat «a l’avantguarda d’Europa pels baixos nivells d’emissions de gasos i partícules nocives per a la salut». No tan sols pels cinc busos elèctrics –més testimonials que efectius– sinó per l’ús «del gas natural comprimit (390 vehicles) i la instal·lació de filtres anticontaminants (en 425 autobusos dels 500 dièsel que circulen)».

Primer model xinès

La primera unitat elèctrica de TMB es va provar el juny del 2012. Era el model K9 de la marca xinesa BYD i oferia una autonomia de 250 quilòmetres. Però no va ser fins al setembre de l’any següent que la companyia va adquirir dos d’aquests vehicles. La ciutat se’l va quedar en règim de lloguer, a raó d’11.580 euros mensuals. Els altres quatre autobusos elèctrics en circulació, segons fonts de TMB, comparteixen el mateix mètode, una mena de lísing que, en aquest cas «està en concertació amb els fabricants Irizar i Solars en el marc del projecte europeu ZeEUS» (Zero Emission Urban Bus System). Aquest programa va arrencar el novembre del 2013 i té una durada de tres anys i mig i un pressupost d’uns 22 milions d’euros. Les proves es fan en vuit ciutats europees, en col·laboració amb 40 socis, entre empreses privades i operadors de transport. 

Notícies relacionades

    Cinc de més de mil vehicles és una quantitat insignificant. S’explica per diversos factors. Primer, perquè TMB és una empresa amb un deute superior als 500 milions d’euros, cosa que dóna poc marge per fer inversions. Segon, i això és una cosa que apunta un portaveu de la companyia, perquè la tecnologia, pel que fa a l’electrificació dels vehicles, avança amb més lentitud quan s’aplica als autobusos.

    En el taxi passa una cosa peculiar: cada llicència és una petita empresa, i cada xòfer decideix el que creu que és millor per guanyar-se la vida. Però sí que hi ha una tendència compartida, basada en l’estalvi. Els taxistes, fins que l’Administració no prohibeixi circular sense passatger, circulen un mínim de 14 hores al dia. Els híbrids han revolucionat el sector: 2.634, d’un total de 10.497 taxis, ja funcionen amb un motor mixt de gasoil i elèctric. Tot i els avanços, encara queda molt per polir, ja que el 68,4% dels vehicles negres i grocs de Barcelona són de gasoil.