Anar al contingut

Barcelona viu un Dia sense Cotxes amb el 6,1% menys de trànsit

La jornada se salda amb una reducció de 125.000 desplaçaments en vehicle privat i sense col·lapses

El metro ha guanyat el 5% d'usuaris, mentre que els viatges en bicicleta han augmentat el 7,3%

PATRICIA CASTÁN / BARCELONA

Dahir a avui. A cinc cotxes per minut. / CAMINAL / CUGAT / NADEU / MONTAÑÉS / PONS

Els més apocalíptics auguraven un terrible col·lapse. Però darrere del més de mig centenar de carrers afectats hi havia lletra menuda. La gran majoria eren afectacions d’una illa o en horaris parcials. De manera que l’efecte del Dia Mundial sense Cotxes en la circulació d’una jornada laborable a Barcelona va ser suportable, tot i que també va ser discreta –encara que no menyspreable– la reducció de vehicles. Ahir hi va haver 125.000 desplaçaments en cotxe menys, que van suposar una reducció del 6,1% del trànsit habitual. Els «conscienciats», com els va anomenar l’ajuntament, van aparcar el cotxe i van usar el metro i els Ferrocarrils de la Generalitat, que van augmentar un 5% els seus usuaris quotidians.

L’alcaldessa Ada Colau va arribar al matí a peu a l’ajuntament. Al vespre va qualificar d’«èxit» el dia i va agrair la implicació ciutadana. Va dir que és possible reduir els cotxes i fer una ciutat «més saludable, amable i humana». Durant el dia va adoctrinar des de les xarxes socials sobre els mals de la pol·lució en l’àrea metropolitana: 3.500 morts prematures a l’any i 36.200 bronquitis. I risc de sobrepès i obesitat en un de cada cinc nens i adolescents pel sedentarisme.

Després del tímid intent de recuperar el Dia sense Cotxes fa un any, en aquesta ocasió el consistori va fer un pas endavant a l’anunciar 54 afectacions, amb dues tan notòries com Gran de Gràcia només amb carril bici i de bus (d’11.00 a 21.00 hores) i Via Laietana, amb només un de baixada per a cotxes i carril bici i de bus de pujada. Però ni en una ni en l’altra hi va haver estralls. Potser algun concert de clàxon al principi, quan va enxampar desprevinguts o impacients els que miraven de travessar aquestes zones o els seus perímetres, també ressentits.

A Gran de Gràcia jugaven amb avantatge perquè la tisorada va començar a mig matí i a més tenien el rodatge de la prova pilot que des de l’estiu talla el carrer les tardes del primer dissabte de cada mes. Però la jornada va ser bastant fluida.

HORA PUNTA AVANÇADA

Al migdia, els viatges en cotxe eren 90.000 menys a la ciutat, mentre que al final del dia van arribar als 125.000. Per zones, els accessos a Barcelona van veure reduït un 7,5% el trànsit; l’interior de la ciutat, un 6,4%, i les rondes, un 4,3%. Molts dels que van deixar aparcats els seus vehicles van optar per agafar el metro, que va guanyar un 5% d’usuaris, mentre que els desplaçaments en bicicleta van créixer un 7,3%. La Guàrdia Urbana va assegurar que l’hora punta de moviments es va avançar a primera hora del matí davant la por de cues.

Una altra reflexió fruit de la jornada amb menys fums és que la controvertida reforma de la Via Laietana, en què els comerciants demanen ampliar voreres, es fa més viable perquè la zona no s’ha col·lapsat tot i les restriccions. La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, satisfeta per la jornada, va assumir que hi ha «una demanda explícita de pacificació» i és necessari reduir aquesta densitat de trànsit, soroll i pol·lució que engoleixen els seus veïns diàriament.

REBUIG DELS COMERÇOS

Fonts del col·lectiu de venedors que reclama la reforma van criticar que no hi hagués informació prèvia i que en alguns moments es tallés el trànsit privat completament. Creuen que la restricció en més punts de la ciutat va frenar alguns desplaçaments i les vendes. Altres comerciants i el Gremi de Restauració també van criticar la data elegida i van considerar, a més, que com a acció global perjudica a l’activitat econòmica. Per CiU, no obstant, l’acció aïllada va en perjudici del barceloní i són necessàries polítiques més «arriscades».

Un accident a Gran Via-Moianès va complicar el trànsit de sortida fins a les 9.30 hores. La majoria de talls en altres punts van ser més limitats i per guanyar espai a activitats lúdiques d’escoles, com a Mallorca (Urgell a Borrell), es van desviar busos. Hi va haver embussos al matí a Urgell. Uns 4.000 alumnes de 15 col·legis van participar en actes lúdics o classes al carrer.