URBANISME

Barcelona projecta que el carrer de Girona sigui de vianants des de Gràcia fins a Ciutat Vella

L'ajuntament preveu fer aquest any dues proves pilot dos caps de setmana i el 2017 acabarà el pla d'aquesta via que uneix Gràcia amb Ciutat Vella

La transformació d'aquest eix s'executarà a partir del 2018 i seguirà el model del carrer Enric Granados

 

  / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Cristina Savall
Cristina Savall

Periodista

ver +

És una de les 987 propostes  que el govern municipal pensa executar als deu districtes

El  carrer de Girona serà de vianants a partir del 2018. Aquesta via es convertirà en un eix central de la Dreta de l’Eixample amb l'alliberament del trànsit perquè el veïnat disfruti d'un espai pacificat, seguint el model d'Enric Granados. Serà llavors l'única passarel·la sense vehicles que connecti el barri de Gràcia amb Ciutat Vella. Aquesta és una de les 987 actuacions estratègiques que el govern municipal pensa executar als deu districtes de Barcelona dins del Programa d'Actuació Municipal (PAM) previst dins del període 2016-19.

Sergi López-Graso, president de l'Associació de Veïns i Veïnes de la Dreta de l'Eixample, explica que l'entitat que lidera fa dos anys que treballa en aquest projecte que per fi veu la llum, ja que el consistori invertirà una partida el 2017 per fer els estudis de la reforma perquè Girona sigui de vianants i compti amb més arbrat. A més, al llarg d'aquest any, es realitzaran dues proves pilot en caps de setmana per estudiar la resposta del veïnat.

"L'ajuntament impulsarà la creació d'aquest recorregut urbà sense cotxes des del carrer de Còrsega fins a Trafalgar", assenyala López-Graso, que la setmana passada es va reunir amb l'enginyer de camins Francesc Magrinyà, representant de l'Eixample al plenari del Consell Ciutadà per la Sostenibilitat. "L'aposta municipal és que Girona doni prioritat a les persones que van a peu o en vehicles no contaminants, com les bicicletes, i que l'accessibilitat de furgonetes de repartiment i camions estigui regulada amb un horari restringit i estada de temps limitada", argumenta el líder veïnal. En aquests moments, el carrer només compta amb dos carrils destinats a la circulació de vehicles, ja que un tercer rail és zona d'aparcament i el quart, per als desplaçaments en bicicleta, amb dos direccions, de pujada i de baixada, cosa que ocasiona més d'un ensurt als vianants que es despisten.

El pla també proposa que es declari el conjunt del carrer de Girona Àrea de Rehabilitació Integrada, "perquè pugui ser objecte de subvencions específiques per a la rehabilitació dels serveis comuns i de les façanes dels edificis, alguns d'ells joies modernistes". Tot això dependria de l'Oficina de l'Habitatge i des de la Comissió de Patrimoni de l'Eixample. De moment, l'ajuntament donarà subvencions per tallar el trànsit a Girona, però en un tram molt més llarg que en edicions anteriors, perquè el carrer torni a ser l'eix central de les festes de la Dreta de l'Eixample, que acullen la Fira Modernista. "Aquest any se celebrarà a principis de juny i serà la primera prova pilot realitzada un cap de setmana. La segona, probablement, serà el Dia de la Música amb la participació de les escoles del barri".

"Els processos de jerarquització viària i zona de vianants tenen com a objectiu un àmbit urbà més tranquil, en què els desplaçaments a peu o en bicicleta tinguin prioritat davant altres alternatives de mobilitat i facilitin la comunicació social i un ús més humà de la via pública. Aquesta àrea de vianants contribuirà a cohesionar els barris, ja que converteix el carrer en una prolongació de les vivendes i edificis en què la comunicació humana es prioritza davant la demanda de mobilitat a motor", va indicar a aquest diari un portaveu municipal.

PROCÉS PARTICIPATIU

La iniciativa de convertir en àrea de vianants el carrer de Girona sorgeix dels Programes d'Actuació de Districtes (PAD) que són processos participatius que tenen com a objectiu coresponsabilitzar la ciutadania en les polítiques públiques convocant assemblees amb organitzacions socials i veïnals. Tots els ciutadans poden aportar propostes de manera digital a través de la plataforma  decidim.barcelona. D'aquí han sorgit 10 documents, un per districte, que donen prioritat a les reclamacions dels veïns de cada barri.

L'Eixample lidera la llista amb 128 actuacions relacionades amb places d'escolarització obligatòries en centres públics, amb la millora de l'atenció a la gent gran i amb la regularització de l'impacte del turisme. Però la proposta que més visibització tindrà fa referència a les transformacions urbanes que concedeixin protagonisme a l'espai públic i al bé comú. "És prioritari ampliar l'espai destinat als transeünts, estudiant mesures per recuperar el poc espai que queda a l'Eixample", assenyala el document municipal, que també informa sobre la creació d'un eix verd i més interiors d'illes alliberats. "La trama Cerdà permet recuperar i modificar el model per aconseguir eixos verds", precisa l'informe.

Notícies relacionades

El metro compta amb dues parades en aquest carrer: Girona Verdaguer. A més si es fa l'ampliació de tramvia per la Diagonal, una de les parades estarà a Girona. Això fa que sigui una avinguda molt ben connectada perquè la visitin persones d'altres barris i turistes. El carrer de vianants també millorarà l'accés al Mercat de la Concepció, que s'ubica entre Aragò i València.

L'arquitectura dels edificis depara agradables sorpreses, com la Casa Francesc Cairó i a peu de carrer destaquen comerços i bars emblemàtics com el forn modernista La Concepció, al número 74, i el popular Cafè del Centre (Girona, 69), un espai centenari en què s'han rodat pel·lícules, entre elles 'Salvador', de Manuel Huerga. Prop del xamfrà amb Consell de Cent destaca el reformat Betlem (Girona, 70)  i, al costat, el bar Funicular, on va ser detingut Salvador Puig Antich.