SANTS-MONTJUÏC

Les mans de la vida

L'Associació Catalana de Llevadores agrupa 600 professionals sanitàries que no només es limiten a seguir l'embaràs i atendre el part També assessoren en ambulatoris i escoles

Estrena  8 La cúpula directiva de l’Associació de Llevadores.

Estrena 8 La cúpula directiva de l’Associació de Llevadores. / ASSOCIACIÓ CATALANA DE LLEVADORES

2
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

En la majoria de parts les seves mans són les primeres que donen seguretat a la mare sacsejada per les contraccions, i les primeres que agafen el nadó. I encara que els parts en els últims anys van lleugerament a la baixa, les llevadores, infermeres especialitzades en la preparació i en l'atenció del part, continuen incansables.

Aquestes professionals vocacionals han guanyat competències en l'assistència primària i en centres educatius en temes afins com la prevenció de malalties sexuals o l'educació sexual d'adolescents. I no són poques, tot i que encara insuficients. L'Associació Catalana de Llevadores, amb seu al carrer de Santa Caterina, 16, a Sants, reuneix 598 sòcies que representa, assessora i informa.

«Vam crear l'associació el 1985 amb l'objectiu de tenir una entitat amb la qual actualitzar els coneixements i els protocols d'actuació en una professió que, com altres de la sanitat, canvia contínuament», explica Gemma Falguera Puig (Sabadell, 1961), presidenta de l'entitat des de l'any passat. Amb les seves companyes de junta afronta la celebració d'un congrés internacional de llevadores que se celebrarà del 26 al 28 de maig a Tarragona.

L'Associació Catalana de Llevadores també acaba d'estrenar seu. L'increment de preu dels lloguers les va obligar a deixar un local a prop de la Catedral i aterrar a Sants. «Buscàvem un lloc ben comunicat pensant en les llevadores de Tarragona, Lleida i Girona», afegeix Falguera. El van trobar tot just a 200 metres de l'estació de Sants. En dos locals comunicats munten aquests dies una aula de formació, una sala de reunions i els despatxos de l'entitat.

La falta de llevadores en hospitals i ambulatoris és un dels problemes del col·lectiu. «Entre el 1980 i el 1990 no hi va haver promocions de llevadores, que és una especialitat d'infermeria. I va haver de ser Brussel·les la que va obligar Espanya a crear l'especialitat -diu la presidenta-. I ara no som prou, cosa que provoca que apareguin algunes persones sense la formació necessària per atendre parts».

Implicar-hi els homes

Notícies relacionades

Les llevadores són infermeres que realitzen després l'especialitat de llevadores com a residents en hospitals i ambulatoris. Subratllen la formació continuada com un dels seus reptes més importants. «Ara es fan moltes menys episiotomies, no es deixen els nadons de bocaterrosa i s'informa més els pares perquè decideixin sobre el part. També donem més informació als homes perquè s'hi impliquin. Els animem perquè també es posin el nadó sobre el pit com la mare», afegeix aquesta especialista, que ha atès 1.500 naixements.

Entre els desafiaments d'aquesta jove entitat hi ha el de millorar l'atenció a les mares abans i, sobretot, després del part. «Quan ja són a casa i han d'afrontar la lactància, les cures del nadó i passar períodes de tristesa també necessiten el nostre suport», aclareix la presidenta, per a qui, a més d'aconseguir que la sanitat pública completi aquesta ajuda domiciliària, caldria aconseguir que cada mare tingués una llevadora per a ella sola des que arriba de part a l'hospital.