MOTOR ECONÒMIC A BCN

Colau s'enfronta a l'oposició i els eixos turístics pels horaris comercials

Els seus informes no convencen la meitat del sector que s'hagi de retallar les obertures en festius

CiU, el PSC, ERC, el PP i C's carreguen contra l'alcaldessa, que necessita pactar per aprovar la mesura

 

  / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

La fràgil minoria amb què governa Ada Colau no ha impedit que l'alcaldessa intenti impulsar una retallada dels horaris comercials en festius d'estiu a Barcelona, com ho va fer amb la moratòria d'allotjament per a tota la ciutat i amb la batalla que encara es lliura sobre l'ordenança de terrasses que ningú vol. Durant tot el dia han plogut les crítiques de gairebé la totalitat de l'oposició a l'ajuntament i del comerç dels eixos turístics a la proposta d'implantar dos diumenges d'obertura al maig i dos a l'octubre, eliminant els deu de ple estiu. Però el regidor de Comerç, Agustí Colom, ha defensat a la tarda en una jornada sectorial la mesura, d'acord amb les polítiques antiliberals de Barcelona en Comú. Li toca ara buscar un difícil consens per aconseguir suport polític i implantar-la.

El regidor ha donat a conèixer les dades del fallit procés participatiu en què ha opinat un 0,09% dels barcelonins, i dues enquestes. Ha advocat per les seves tesis, si bé ha assumit que buscarà acords per tirar endavant un horari que aconsegueixi suport primer en la comissió d'Economia i després en el plenari, possiblement al març, segons fonts municipals. Per últim, la Generalitat hi ha de donar el vistiplau.

En la concorreguda cita ha comptat, com és lògic, amb el suport sindical (les contractacions van ser poques el 2015, encara que els partidaris d'obrir les atribueixen a l'horari poc rendible), dels veïns representats per la FAVB i del petit comerç de barri, estructurat a la Fundació Barcelona Comerç. El seu president, Vicenç Gasca, aprova la proposta de Barcelona en Comú perquè diu que la seva entitat sempre ha marcat com a "línia vermella" la fórmula implantada els dos últims anys d'obertura al juliol, agost i meitat de setembre. D'aquesta manera, qualsevol retallada és "benvinguda" perquè perpetua el model tradicional de comerç.  

DISPARITAT DE VEUS

En el bàndol aperturista, Barcelona Oberta, que aglutina els grans eixos turístics (des de Barna Centre fins al passeig de Gràcia, el Born o la Rambla) però també representa petites botigues artesanals i familiars, i compta amb el suport dels gremis d'Hotels i de Restauració, ha defensat donar la possibilitat als comerciants del centre de treure partit a la gran afluència de viatgers de cap de setmana. Alguns preferirien tancar els dilluns. Argumenten que aquest àmbit no perjudica els barris. Però entre les dues posicions hi ha altres entitats i patronals disposades a un acord intermedi.

Pugna pel qüestionat horari d'obertura, de 10.00 a 18.00 hores

El govern municipal de CiU va impulsar com a prova pilot l'obertura de 10 diumenges d'estiu, de 10.00 a 18.00 hores. I la proposta de Colau repeteix franja horària, una altra vegada amb queixes de la majoria dels afectats, que són els que obren al centre. El comerç tradicional reivindicava aquest horari perquè és poc atractiu per al barceloní. No obstant, als eixos turístics lamenten que a aquestes hores i en ple estiu els viatgers prefereixen anar a la la platja, a dinar o descansar. Les botigues es comencen a omplir a l'hora de tancament, diuen. 

Notícies relacionades

La iniciativa presentada en públic l'endemà que s'anunciés a la premsa, només compta amb el suport al consistori de la CUP, que ha considerat que encara es quedava curta, mentre que la resta de partits coincidien a retreure a l'alcaldessa la falta de diàleg i pacte inicial. Colom ha replicat que sí que hi havia consens amb veïns i part del sector, al·ludint al procés de participació pública. Un experiment que ha comptat amb 1.913 respostes i que dóna, segons algunes veus, interpretacions manipulades. Per exemple, considerar que a l'estiu "només" van obrir el 16% de les botigues, quan el territori d'obertura es limitava a les zones turístiques. I destacar per part del consistori que el turisme va ser "el públic que més es va activar cap a la compra", quan precisament aquest era l'objectiu.

CRÍTIQUES

Fins i tot els partits d'esquerres són guerrers. ERC reclama diàleg per a un gran acord de ciutat i emfatitza que molts comerciants volen obrir més (una enquesta municipal evidencia que la seva veu està dividida). Els socialistes carreguen contra la "política de fets consumats" i avalen que Barcelona sigui un destí de compres, on es genera riquesa, mentre que CiU titlla de "pobre i sense qualitat" el procés participatiu i que el govern no escolti ningú. Encara més rotunds, el PP denuncia la "retallada en sec" d'"horaris, llibertat, oportunitats i ocupació", i Ciutadans demana ampliar les quotes i evitar que la ciutat s'allunyi dels referents internacionals en comerç.   

ELS ARGUMENTS

Barcelona és primera destinació de compres a Europa (34% de la despesa de viatger) segons Esade, i segona darrere Londres, segons Global Blue. Segons turisme de Barcelona, cada viatger es gasta uns 90 euros al dia a part de l'allotjament.