La UPC i grups ecologistes mesuraran l'ozó generat pels cotxes a Barcelona

El contaminant és més intens els mesos de calor i afecta també l'entorn rural

cjane31975748 barcelona 26 11 2015  sociedad fin de semana proye151218105722

cjane31975748 barcelona 26 11 2015 sociedad fin de semana proye151218105722

1
Es llegeix en minuts
Carmen Jané
Carmen Jané

Redactora

Especialista en Periodista especialitzada en tecnologia, continguts digitals i elearning. Escric des de Última Hora.

ver +

Més de 30 estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i membres d’entitats ecologistes mesuraran l’ozó troposfèric a Barcelona. Es tracta d’un element contaminant que es genera pel diòxid de carboni que produeixen els cotxes quan entra en contacte amb el sol. El nou element, que es genera sobretot a les ciutats, on es concentren més vehicles, també és altament contaminant en entorns rurals pel seu efecte en les plantes, recorda el catedràtic de la UPC Jorge García Vidal, coordinador del projecte.

La investigació, que es diu programa CAPTOR, està coordinada per la UPC amb la col·laboració del CSIC i de la xarxa ciutadana Guifi.net. Començarà el gener del 2016 i durarà uns tres anys, amb especial incidència a l’estiu, que és quan es produeix més quantitat d’ozó troposfèric per l’augment de temperatures. Altres grups voluntaris desenvoluparan també mesuraments a Àustria, França i el nord d’Itàlia.

Notícies relacionades

Els aparells de mesurament són artesanals i s’uniran per la xarxa que tinguin disponible, sigui wi-fi, 3G o LORA. «Són nodes de molt baix cost, que fabriquem nosaltres, i que transmeten poques dades en cada transmissió, per la qual cosa la velocitat d’enviament no és gaire important. Calculem disposar d’uns 80 o 90», afirma l’investigador.

Els sensors són petits i es posaran en diferents llocs, amb algunes condicions. «Ha de ser una situació que permeti prendre mesures adequades per a l’estudi científic, i per un altre han de ser llocs amb connexió a internet i corrent elèctric», assenyala. L’altura és, per tractar-se de mesuraments de cotxes, molt rellevant. «Si es col·loquen massa amunt ja afecten processos de transformació dels contaminants i no serien representatius dels tipus de contaminants a nivell de terra», afirma la investigadora del CSIC Mar Viana. «És ciència ciutadana, encara que estigui emmarcat en un projecte europeu com H2020 framework», assegura García Vidal.