PATRIMONI ARQUITECTÒNIC

La Sagrada Família culmina la façana del Naixement

La instal·lació del portal de la Fe, obra d'Etsuro Sotoo, acaba un procés iniciat per Gaudí el 1892

 

  / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Cristina Savall
Cristina Savall

Periodista

ver +

Els fonaments de la façana del Naixement de la Sagrada Família es van començar a assentar el 1892 sobre un descampat on els pastors portaven els seus ramats de cabres. És l'única alçada en vida d'Antoni Gaudí (Reus,1852-Barcelona,1926) i l'única del temple que el 2005, juntament amb la cripta, la Unesco va incorporar a la llista del Patrimoni Mundial. Avui, 123 anys després, sense grues al costat de llevant i amb el tercer portal ja instal·lat, el de la Fe que, igual que els altres dos, és obra de l'escultor japonès Etsuro Sotoo, aquest parament exterior ja està totalment acabat. Això marca un abans i un després en les obres de la basílica, que està previst que s'acabin el 2026, coincidint amb la commemoració dels 100 anys de la mort de l'arquitecte.

"Si en lloc de començar per aquesta façana decorada, ornamentada i turgent hagués començat per la de la Passió, dura, pelada i com feta d'ossos, la gent se n'hauria distanciat", va declarar Gaudí. Cadascuna de les tres parets monumentals de què consta la Sagrada Família representa moments culminants de la vida de Jesucrist: el naixement se situa en aquesta façana d'estil neogòtic del carrer de Marina; la passió, mort i resurrecció, a la del carrer de Sardenya, i la glòria, present i futur, a la de Mallorca. Des de la mort de Gaudí, es va fer càrrec de les obres Domènec Sugrañes, que va finalitzar la construcció de les tres torres del Naixement que quedaven pendents seguint plànols, dibuixos i models de guix.

"Amb el portal de la Fe s'ha acabat una part molt important de l'obra que Gaudí va començar fa més d'un segle", anuncia Sotoo, que recorda que fa 38 anys, quan va entrar per primera vegada a la basílica, sempre sentia a dir als barcelonins "sembla la Sagrada Família" quan unes obres no s'acabaven mai. "Ara tenim la certesa que el temple s'acabarà, sense presses però no lentament, perquè ho fem amb excel·lència i eficàcia", argumenta l'escultor.

UN ESCORPÍ AL ROSEr

Els tres portals compten amb una estructura resistent interior d'acer inoxidable revestida amb panells de bronze acolorits amb sals que provoquen una oxidació controlada del bronze. La porta de la Fe és blau turquesa, fa 3,55 metres, pesa 1.500 quilos, hi brota un roser silvestre de bronze i a la part superior hi destaca un delicat vidre transparent. El muntatge es va fer el 30 de novembre a la nit per evitar que el camió i els operaris molestessin la visita dels turistes. "El roser fa honor al nom del claustre del Roser al qual dóna accés. Les persones de fe tenen la sensació de passejar per un jardí ple de flors", considera Sotoo, que va començar a treballar al temple el 1978, primer en la restauració dels grups escultòrics de la façana del Naixement, que van ser destruïts durant la guerra civil, i des de fa 15 anys en els portals d'aquesta façana. 

"Cada vegada que algú entra al temple "Cada vegada que algú entra al temple hi descobreix coses noves. ¡Aquest és el gran imant de la Sagrada Família!", diu Sotoo

Per l'artista japonès, convertit al cristianisme, la fe implica misteri. "Però sense enigmes la vida no tindria sentit", assegura. Per això, aquesta porta i les altres amaguen molts secrets. "Al portal de la Fe hi apareixen ocells i insectes. Tots amb la seva parella, a excepció d'un escorpí, perquè un dia Gaudí va trobar un d'aquests aràcnids al solar de la Sagrada Família, el va atrapar i el va embolicar amb un mocador. Quan el va treure per ensenyar-lo al maquetista, el va picar, i l'arquitecte es va enfadar molt i el va aixafar", explica. I ara l'escorpí de bronze busca, perdut entre el roser, la seva parella morta per una bastonada de Gaudí. "Cada vegada que algú entra al temple hi descobreix coses noves. ¡Aquest és el gran imant de la Sagrada Família!", manifesta l'escultor, que segueix treballant al seu taller ubicat dins del temple amb maquetes d'elements ornamentals que s'instal·laran a la façana de la Passió. La previsió és que aquest parament, en què destaca el controvertit conjunt escultòric de Josep Maria Subirachs, estigui acabat a finals de l'any que ve.

El 2015 ha sigut especialment important en l'avanç de les obres perquè s'ha iniciat la construcció de la Torre de Jesucrist, que una vegada acabada arribarà als 172,5 metres d'altura. En aquests moments, està construït el 70% de tot l'edifici.

EL LLIBRE DE LES FOTOS INÈDITES

Notícies relacionades

Coincidint amb aquesta fructífera etapa, l'historiador Daniel Venteo publica 'Sagrada Família desconeguda' (Efadós), llibre que recopila els tresors fotogràfics del primer segle d'història del temple conservats en arxius barcelonins i internacionals, com l'Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya, la Càtedra Gaudí de la Universitat Politècnica i l'Arxiu Mas. "El que més sorprendrà és una extraordinària imatge inèdita del reporter francès Charles Chusseau-Flaviens, custodiada avui per la George Eastman House Rochester de Nova York", afirma Venteo, que també compta amb fotos d'Adolf Mas, Zerkowitz, Brangulí, Roisin, Gabriel Casas, els Merletti i Francesc Català-Roca. Es tracta del llibre monogràfic de fotografia històrica sobre la Sagrada Família més extens publicat fins ara. "S'hi reprodueixen 160 imatges des dels primers treballs de construcció de la cripta, l'edificació de l'absis i la façana del Naixement".

Un peu de foto, titulat 'Bastida mortal', acompanya una imatge del començament de la construcció de la façana del Naixement que va conservar l'artista Ricard Opisso al seu arxiu personal, on va anotar que l'any 1902 d'aquesta carcassa de taulons va caure el 'malaguanyat' Vicentó, l'encarregat de l'obra, que va morir a conseqüència de l'accident.