BCN habilita una 'app' perquè els ciutadans avisin de la presència del mosquit tigre
Les dades es posaran a disposició lliure i en temps real en els mapes interactius d'una web

Mosquit tigre. Insecte originari d’Àsia que els últims anys s’ha estès per diversos països del sud d’Europa. Encara que en la seva zona d’origen és vector de malalties, a Catalunya es limita per ara a ser un insecte de picada molt molesta. Els primers mosquits es van detectar a Sant Cugat del Vallès el 2004, però ara està present a gairebé tota l’àrea metropolitana de Barcelona i en altres zones litorals de Catalunya.
L'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha habilitat l'aplicació per a dispositius mòbils 'Tigatrapp' per promoure que els ciutadans avisin de la presència del mosquit tigre, especialment dels seus possibles llocs de cria.
La iniciativa s'emmarca en el projecte Atrapaeltigre.com, un projecte de ciència ciutadana coordinat pel Laboratori d'Ecologia del Moviment del Centre d'Estudis Avançats de Blanes del Consell Superior d'Investigacions Científiques (Ceab-CSIC) i el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), han informat aquest dilluns.
La participació de veïns a través dels seus dispositius mòbils permetrà descobrir molts més detalls dels llocs on pot criar el mosquit tigre als diferents districtes de la ciutat, i en especial d'aquells espais o recipients on els mosquits s'estiguin reproduint i es detectin larves.
Totes les dades rebudes mitjançant l''app' es posaran a disposició lliure i en temps real als mapes interactius de la pàgina web www.atrapaelTigre.com, i els serveis de vigilància i control de l'espècie a Barcelona utilitzaran la informació per prioritzar i organitzar les diferents actuacions de vigilància i control.
El mosquit tigre es reprodueix majoritàriament en propietats privades, on disposa d'una gran varietat de petits recipients que en algun moment poden contenir aigua, ha recordat el responsable del Programa de Vigilància i Control del Mosquit Tigre de l'ASPB, Tomás Montalvo.
Notícies relacionadesPer la seva part, el professor d'Investigació Icrea i director d'Atrapaeltigre.com, Frederic Bartumeus, ha destacat la importància d'apostar per la ciència participativa i oberta, en què ciutadans, científics i agències de control treballin junts per minimitzar les problemàtiques associades a la presència d'aquesta espècie invasora.
El projecte compta amb la col·laboració de l'Obra Social La Caixa, del programa d'Ajudes a la Investigació Recercaixa, el Ministeri d'Economia i Competitivitat i l'empresa Lokímica. Amb anterioritat ha rebut ajudes de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) i de la marca Bloom.
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- Valor incalculable ¿Què se sap del robatori al Louvre i qui són els lladres? Les dues hipòtesis que estudien la policia i els experts
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- Entrevista Juan Zamora: «Vaig inserir cèl·lules del meu cor a espinacs, i seguien bategant»
- Pateix un ictus ingressada al Trueta i no li detecten fins al cap de tres dies
- A la presó de La Santé Nicolas Sarkozy ingressa a la presó per complir cinc anys per finançament il·legal
- Humor ‘La casa nostra’, la ‘sitcom’ de Dani de la Orden amb què 3Cat recuperarà l’esperit de ‘Plats bruts’
- Estrena Un Quixot per repensar la salut mental