Circuit s'obre al món

El festival lúdic de l'agost suma 12 dies d'activitats, que el converteixen en el més llarg del món Espera atraure 72.000 participants, sobretot forans, i planteja obrir més seus

Xipolleig multitudinari 8 Festa aquàtica del Circuit a Illa Fantasia, l’any passat.

Xipolleig multitudinari 8 Festa aquàtica del Circuit a Illa Fantasia, l’any passat. / ARXIU / ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
P. C. / BARCELONA

Les vacances de milers de gais i lesbianes de mig món passen per Barcelona des de fa uns quants anys. I no només per la tolerància, la platja, el Gaixample, l'oferta cultural, la nocturna i altres aspectes que la comunitat valora a l'hora de buscar destí estival. Sobretot perquè saben que la capital catalana es converteix a l'agost en una mena de meeting point internacional per al públic homosexual, on es configuren 12 dies de diversió garantida, del 5 al 16 d'agost, en forma de Circuit Festival. Dotze dies i les seves nits que el converteixen en la cita seguida més llarga del món, que aquest any a més enllaça amb una segona part a Eivissa, del 19 al 23, aprofitant que molts participants esgotaran allà el seu descans anual.

El nou tentacle del Circuit forma part d'un pla d'expansió de la marca. Aquest any la seva promoció internacional es recolza en una gira de festes multitudinàries amb el mateix nom a Las Vegas, San Francisco, Milà, Tel Aviv, Lisboa, Munic, Sâo Paulo, Sant Petersburg, Moscou, Nova York, Dublín, Santiago de Xile, Roma... i un total de 60 ciutats on alimenten la imatge del festival i les seus ensenya de diversió. Però l'empresa mare, Matinée Group, planeja gestionar una altra o altres convocatòries internacionals, després de rebre diverses propostes des d'Europa i més enllà de l'Atlàntic. I és que encara que els festivals LGBT proliferen, el segell Circuit és arxiconegut per la potent convocatòria barcelonina, on el 80% són estrangers que han convertit l'esdeveniment en el seu motor vacacional. El nou vídeo promocional protagonitzat per Rossy de Palma, Chus Lampreave i un exèrcit d'homes 10 ha rebut 200.000 visites en un mes.

Efecte crida

Fonts de l'organització expliquen que els tres últims anys s'ha multiplicat l'afluència d'assistents procedents del Brasil, els Estats Units, Israel i Austràlia, així com de països poc tolerants amb l'homosexualitat, com Rússia, la Xina, l'Índia, el Líban, Iran i els Emirats Àrabs. Cada any enquesten tots els assistents i obtenen un perfil clar del seu origen, gustos i motivacions a Barcelona. «Aprofiten les vacances per viatjar, conèixer altres cultures i socialitzar entre iguals», explica la mateixa font, però la incursió és també «una oportunitat per buscar parella o retrobar-se amb el seu cercle d'amistats en un entorn tolerant». Un desembarcament amenitzat amb activitats diürnes (esports com vòlei platja, ioga, pàdel, surf...), exposicions, rutes culturals (dedicades a personatges històrics homosexuals), xerrades, cine... però que troba el seu punt d'ebullició en les festes, siguin nocturnes o, cada vegada més, de platja o aquàtiques a plena llum del dia.

La imatge que il·lustra aquestes línies fa cada any la volta al món, quan milers d'assistents abarroten Illa Fantasia en banyador per xipollejar entre molts decibels, aquest any l'11 d'agost. És la punta de l'iceberg del negoci, on la gran majoria adquireixen abonaments per entre 100 i 460 euros, en funció dels seus interessos. Un rastre d'euros que esquitxa la ciutat en forma de compres, gastronomia i hotels. Es calcula que la despesa mitjana rondarà els 250 euros per dia, amb una injecció econòmica local d'uns 150 milions.

Notícies relacionades

I encara que el suport municipal ha sigut fins ara escàs, el festival presumeix d'exercir de prescriptor de la capital catalana, ja que les seves dades reflecteixen que els assistents al sarau tornen a la ciutat una mitjana d'1,5 vegades a l'any i la recomanen als seus països d'origen, associada als termes «llibertat i respecte dels drets humans», a més dels irrefutables i determinants reclams del litoral, el sol, la bona taula i l'oci.

Convertida en capital gai europea d'estiu, part de Barcelona intenta treure partit econòmic de la situació. Les botigues del centre especialitzades fan l'agost, valgui la redundància, les perruqueries i centres d'estètica es bolquen en horaris XXL i serveis, els restaurants (sobretot els japonesos i de carns) arrasen al Gaixample i les zones cèntriques, mentre que l'allotjament es distribueix entre hotels d'àmplia gamma i apartaments turístics, més enllà de l'hotel gai Axel, on se situarà el punt de benvinguda.

Temes:

Turisme