CINC ANYS D'UNA TRAGÈDIA FERROVIÀRIA (3)

Castelldefels aplica sis mesures de seguretat inexistents el 2010

Els trens no van tan plens perquè n'hi ha més i paren al costat mar del baixador per facilitar la sortida

A l'estació hi ha vigilants i els Mossos impedeixen amb un filtre que se superi la capacitat de l'andana

Un tren entraal baixador de Castelldefels-Platja.

Un tren entraal baixador de Castelldefels-Platja. / JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
GEMMA TRAMULLAS
BARCELONA

Després de l'accident que fa cinc anys va provocar 12 morts i 17 ferits, el baixador de Castelldefels-Platja s'ha convertit en l'estació de viatgers més controlada de tot Ca-talunya, almenys durant la nit de Sant Joan. El dispositiu de seguretat actual és molt semblant al dels últims quatre anys i no té res a veure amb el que s'aplicava el 2010, quan un nombrós grup va travessar les vies. Entre les sis mesures principals previstes destaca el canvi de via que afecta els trens que arriben des de Barcelona entre les 21.30 i les 00.30 hores. Abans, aquests combois abarrotats paraven al costat de muntanya, on el pas subterrani actuava de coll d'ampolla i endarreria l'evacuació de passatgers. Ara tots els viatgers surten per l'andana del costat mar.

«La mesura del canvi de via ajuda molt, perquè permet fer un buidatge molt ràpid», afirma el subinspector Pere Ribes, cap de la comissaria del districte de Castelldefels dels Mossos d'Esquadra i responsable del dispositiu de seguretat des de l'any 2013. Ribes considera que és molt difícil preveure quanta gent arribarà a Castelldefels-Platja i per demostrar-ho ofereix les xifres de viatgers que hi han baixat entre les 21.00 i les 00.30 hores en els dos últims anys: 2.800 persones el 2013 i 5.100 el 2014, segons les dades que proporciona Adif.

L'exregidora republicana de l'Ajuntament de Catelldefels Àngels Coté va advertir insistentment en els mesos previs a l'atropellament massiu que l'estació es podria convertir «en una ratera» per Sant Joan i la resta de l'estiu. També el diputat del Partit Popular Antonio Gallego, veí d'aquesta comarca del Baix Llobregat, va declarar que «el baixador no té capacitat per absorbir masses de passatgers».

La dificultat per poder preveure la quantitat de gent que arribarà en tren obliga els responsables de seguretat a dissenyar un dispositiu de màxims. Altres mesures importants són la presència de vigilants de seguretat a l'estació, concretament entre dimarts al migdia i dimecres a les 08.35, i el fet que els Mossos apliquin a l'estació un filtre per impedir que se superi la capacitat màxima de l'andana.

El 2011, la policia catalana impedia l'accés a més de 200 persones a la vegada. Cap d'aquestes mesures existia el 2010 quan, segons la documentació judicial del cas, s'haurien pogut concentrar fins a 2.000 persones, entre elles molts menors, a l'andana de muntanya.

LA FUNCIÓ DELS MOSOS / Protecció Civil, que depèn de la Conselleria d'Interior, recomana seguir les indicacions del personal de seguretat en cas d'aglomeracions, però fa cinc anys no hi havia ningú a l'andana per guiar els viatgers. Aquesta funció l'exerceixen actualment vigilants de seguretat privada. Els Mossos, segons el subinspector Ribes, estan ubicats en el perímetre exterior de l'estació i l'únic que fan a les andanes és «un reforç puntual als vigilants de Renfe per si tenen algun problema».

A més a més de totes les mesures ja ressenyades, a partir de les 20.30 hores tots els trens amb destí Vilanova i Sant Vicenç de Calders circularan en doble composició i s'han programat serveis especials a última hora de la nit per evitar que els combois s'omplin més enllà de la seva capacitat màxima, com possiblement va passar el 2010. Els equips de seguretat acompanyaran alguns dels últims trens del dia 23 i durant les primeres hores del dia 24.

Notícies relacionades

El que no s'ha concretat és el nombre de vigilants i d'agents de policia que controlaran el baixador, que en anys anteriors era d'uns 40. Tampoc es diu si s'avisarà per  megafonia del pas de trens a alta velocitat. Pel que fa a la infraestructura de l'estació, no hi ha hagut canvis. La passarel·la que condueix al pont elevat i que confon alguns viatgers segueix allà tancada i tampoc s'han posat més cartells de sortida, com demanava l'exalcalde Manuel Reyes.

Entre 150.000 i 200.000 persones, moltes d'elles d'origen llatinoamericà, es desplacen fins a les extenses platges de Castelldefels per celebrar la nit més curta de l'any. En total, 120 agents de la policia local i dels Mossos vetllaran per la seva seguretat.