12 coses que s'han de saber per començar a anar en bici per Barcelona

Els auriculars estan prohibits i el casc no és obligatori per als més grans de 16 anys

El ciclista pot ser sotmès a un control d'alcoholèmia igual que la resta de conductors

2
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL / BARCELONA

Poden semblar consells massa bàsics, però l'experiència ensenya que són molts els ciclistes que no saben com han de circular per una ciutat com Barcelona. O pot ser que, tot i saber-ho, optin per no fer cas de les normes. En qualsevol cas, aquí teniu una guia per a tots aquells que us vulgueu aventurar a formar part de la gran família del ciclisme urbà

1. El casc no és obligatori a la ciutat però sí MOLT recomanable. Sí que n'han de portar en qualsevol cas els menors de 16 anys. En carretera, és obligatori per a tots.

2. La bicicleta és considerada pel codi de seguretat viària com un vehicle més, així que s'enfronta a les mateixes sancions i ha de respectar els mateixos senyals que un cotxe o una moto, encara que no requereixi carnet.  

3. La Guàrdia Urbana pot fer bufar qualsevol ciclista en un control d'alcoholèmia. En cas de donar positiu, no es retiraran punts del carnet, ja que l'afectat pot no tenir llicència de conduir. Sí que s'enfrontarà a una sanció econòmica igual que la que podria rebre un automobilista. 

4. Està prohibit circular amb auriculars, sota multa de fins a 200 euros. 

5. Els carrils bici tenen sentits de circulació, com la resta de la calçada. No es pot pedalejar en la direcció que més convingui, fora que es tracti d'un carril bici de doble sentit. 

6. És obligatori que la bici porti llums. Blanc davant, vermell darrere. 

7. No es permet que dues persones vagin sobre la bici, fora que es tracti d'un remolc homologat o una cadireta per a nens, igualment legalitzada. 

8. Les bicis plegables poden anar en transport públic. 

9. En carrers amb carril bici, els ciclistes poden optar per circular pels vials destinats a la resta de vehicles si els és més còmode. 

10. A partir de l'estiu del 2016 estarà prohibit circular per voreres de menys de cinc metres, cosa que afecta la pràctica totalitat de la ciutat. S'espera que llavors Barcelona disposi d'una xarxa de carrils bici que garanteixi la seguretat del ciclista a la calçada. 

Notícies relacionades

11. A les cruïlles de l'Eixample, la bici que vol seguir recte té prioritat sobre els vehicles que volen girar a la dreta, però s'ha d'anar molt amb compte perquè és un accident habitual al districte més transitat de Barcelona.  

12. Per lligar la bicicleta al carrer, el més recomanable és utitlitzar el candau en forma d'U, el més fiable davant els nombrosos robatoris que es produeixen a la ciutat. Les cadenes i els pitons val més evitar-los. No és cap tonteria emportar-se el seient si es deixa la bici al carrer. Hi ha qui fins i tot desmunta la roda del davant. En qualsevol cas, per evitar desgràcies, val més guardar-la a casa o al pàrquing. Es pot contractar una assegurança per robatori. Són moltes les companyies d'assegurances que comencen a oferir productes als ciclistes.