El drama dels accidents de trànsit

El rastre dels fugits

Les tècniques policials permeten als Mossos detenir la majoria de persones que surten fugint després de provocar un sinistre com el que va costar la vida a Mercè Ferrer a la Ronda Litoral

El viudo d’una atropellada a la ronda escriu una carta als responsables, que van fugir sense atendre-la / Alfredo Casas

3
Es llegeix en minuts
ANTONIO BAQUERO
BARCELONA

«Qualsevol contacte deixa el seu rastre». Aquest principi del criminòleg Edmond Locard és una de les bases de la ciència policial en què es basen les tècniques que van permetre als Mossos d'Esquadra detenir els dos conductors que van participar en l'accident que li va costar la vida a Mercè Ferrer. Un dels detinguts va envestir la víctima al quilòmetre 19 de la Ronda Litoral. Aquesta va caure i va ser atropellada per un altre vehicle. Tots dos conductors van sortir fugint, cosa que va portar Ricardo Rodríguez, marit de la Mercè, a escriure una emotiva carta a EL PERIÓDICO en la qual, a més de recordar la qualitat humana de la seva dona, va denunciar la inhumanitat d'aquestes individus.

El fet que les diligències estiguin obertes impedeix als Mossos donar detalls d'una investigació que, a partir d'unes restes de plàstic trobades i de les trucades al 112, va permetre la detenció de dos malànimes: un home de 56 anys resident a Llinars del Vallès i un altre de 47 anys de Sant Sadurní d'Anoia.

Aquestes indagacions posen sobre la taula unes tècniques d'investigació que permeten que, com assenyala el subinspector Francesc Cermerón, cap de l'Àrea d'Investigació d'Accidents de la Divisió de Trànsit dels Mossos,«en més del 95% de casos s'acabi detenint qui, després de provocar o participar en un accident, surt fugint».

Davant un d'aquests casos, els Mossos formen grups de treball especialitzats. Per una banda, elsreconstructorsinvestiguen per saber què va passar, mentre que un altre grup, els agents del GRD (Grup de Recerca i Documentació), se centra a localitzar el vehicle fugat. A ells se'ls entreguen les restes trobades i fotografiades al lloc de l'accident.«Es tracta de policies hiperespecialitzats en vehicles. Tenen tal coneixement dels cotxes i les motos que, amb unes quantes peces, orienten la recerca cap a determinats vehicles», explica Cermerón. Si el que queden són restes, s'examinen al detall buscant formes o marques identificatives que puguin ajudar a saber a quin model pertanyen.«Després anem als fabricants i els preguntem si pot coincidir amb el model que pensem», afegeix aquest càrrec policial. En aquestes escenes sempre hi ha un vehicle que sí que queda: el de la víctima. És clau deixar-lo intacte, perquè els danys soferts donen molta informació sobre els vehicles implicats.

Una altra línia que es treballa és la forense. Els Mossos demanen als metges que han fet l'autòpsia al cadàver la informació que aquest examen els proporciona. Així, per exemple, és clau la mida de les ferides. «Si les ferides són grans poden indicar-nos que el vehicle pot ser un camió o una furgoneta». Si el cos ha quedat molt danyat al passar-li per sobre el vehicle indica que aquest tenia els baixos molt a prop del terra i que amb tota probabilitat sigui un cotxe. S'inspecciona al detall la roba de la víctima ja que sol quedar-hi senyals del vehicle com marques de greix o estrips.

Un puzle d'informació

Amb aquestes informacions es va confeccionant un puzle. També són importants les trucades al 112 dels testimonis.«S'han d'escoltar totes, ja que cada persona sol fixar-se en una cosa diferent. Quan ho sumes obtens una bona informació», diu Cermerón, i recorda un testimoni que es va apuntar el número de matrícula d'un fugit en un paquet de tabac.«Per sort, quan el vam localitzar encara no s'havia acabat el paquet i no l'havia tirat».

Notícies relacionades

Quan s'aconsegueix saber el model i el color del cotxe, els Mossos comencen a revisar les gravacions de les càmeres de seguretat pròximes al lloc de l'accident en un marge horari pròxim al que van passar els fets. Normalment, en aquestes gravacions sol ser vist el vehicle sospitós.

Tots aquests passos es van donar en el cas d'un atropellament a l'octubre a Sort en què un cotxe va marxar després de deixar una persona greument ferida. Al lloc es va trobar un retrovisor, que els Mossos van determinar que era de la marca Mitsubishi. Els agents van comprovar que l'únic distribuïdor d'aquell model a Lleida havia rebut l'encàrrec d'un client que demanava un retrovisor. Després, van parlar amb els testimonis i van revisar les càmeres de la zona fins que van veure una imatge del vehicle. Amb el puzle completat, l'individu va ser detingut.