CULTURA POPULAR
El 'Polònia' del segle XIX
El Museu Frederic Marès treu a la llum arxius de la Societat del Born i del Niu Guerrer, entitats cèlebres pels seus carnavals i la seva aguda sàtira social i política.
La sala de les Diversions del Museu Frederic Marès acull des d’ahir l’exposició ’La Barcelona irreverent’. /
Aquesta exposició és elPolòniadel segle XIX», diu Pilar Vélez, en referència al popular programa de sàtira política de TV-3, sobreLa Barcelona irreverent, títol de la mostra de la qual és comissària, amb Jordi Pablo, al Museu Frederic Marès (MFM), institució que ella mateixa va dirigir fins al setembre.
La Barcelona irreverentés una petita degustació del sucós material d'arxiu que custodia el museu de dues entitats recreatives amb un gran sentit de l'humor i molt influents a la Barcelona de finals del segle XIX i de principis del XX: la Societat del Born i El Niu Guerrer, que es deia així perquè els seus afiliats anaven amb armadures als actes socials.
Part del llegat és una cessió de la família Pallejà, com els plànols del projecte per urbanitzar la plaça de Catalunya que aquest organisme va exposar el 1903 a la seva seu social. Volien construir una torre monumental, triangular i de vidre dedicada als oficis. «La planta baixa, la més espaiosa, estava destinada als polítics, ja que tots ho volien ser, i la més alta, per a la feina més selecta, la dels escombriaires», explica Pablo.
L'objectiu deLa Barcelona irreverentés explicar que a mitjans del segle XIX la paròdia tenia una singular difusió a través d'auques, reunions gastronòmiques, gravats, desfilades de carnaval, certàmens literaris humorístics i exposicions. La Societat del Born era de la Barceloneta, on organitzava les seves famoses festes de carnaval.
Darrere d'aquestes societats hi havia intel·lectuals com Rossend Arús, Conrad Roure, Frederic Soler, Santiago Rusiñol i Pompeu Gener. «Però la capacitat col·lectiva era molt més poderosa que uns noms concrets. Eren irreverents no només amb el poder polític, ho eren contra qualsevol ordre establert», considera Pablo.
LA VISITA DE PAMUK//Josep Maria Trullén, el nou director de l'MFM, va recordar un paràgraf d'El museu de la innocència, la novel·la d'Orhan Pamuk, per reivindicar que el seu principal objectiu és que aquest privilegiat lloc de Barcelona sigui conegut internacionalment. I va llegir: «El que em va ensenyar millor què podria fer del llegat de Füsun va ser el commovedor Museu Frederic Marès de Barcelona, el pis superior del qual estava ple de sivelles de cinturó, arracades, cartes, claus, vanos, ampolletes de perfum, mocadors, agulles de pit, collarets, bosses i braçalets», escriu Pamuk a la novel·la en què el protagonista recopila objectes quotidians que ara acull un centre cultural real a prop de la plaça Takzim d'Istanbul. «Aquest museu turc està inspirat en el nostre. Això s'ha de saber», assenyala Trullén.
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
- Terrorisme Arsen Ostrovsky, advocat israelià: sobreviure a l’atac de Hamàs el 7-O i ara al de la platja d’Austràlia
- Els últims espeternecs de la borrasca Emilia encenen avisos per pluja i tempestes al litoral mediterrani
