CULTURA POPULAR
El 'Polònia' del segle XIX
El Museu Frederic Marès treu a la llum arxius de la Societat del Born i del Niu Guerrer, entitats cèlebres pels seus carnavals i la seva aguda sàtira social i política.

La sala de les Diversions del Museu Frederic Marès acull des d’ahir l’exposició ’La Barcelona irreverent’. /
Aquesta exposició és elPolòniadel segle XIX», diu Pilar Vélez, en referència al popular programa de sàtira política de TV-3, sobreLa Barcelona irreverent, títol de la mostra de la qual és comissària, amb Jordi Pablo, al Museu Frederic Marès (MFM), institució que ella mateixa va dirigir fins al setembre.
La Barcelona irreverentés una petita degustació del sucós material d'arxiu que custodia el museu de dues entitats recreatives amb un gran sentit de l'humor i molt influents a la Barcelona de finals del segle XIX i de principis del XX: la Societat del Born i El Niu Guerrer, que es deia així perquè els seus afiliats anaven amb armadures als actes socials.
Part del llegat és una cessió de la família Pallejà, com els plànols del projecte per urbanitzar la plaça de Catalunya que aquest organisme va exposar el 1903 a la seva seu social. Volien construir una torre monumental, triangular i de vidre dedicada als oficis. «La planta baixa, la més espaiosa, estava destinada als polítics, ja que tots ho volien ser, i la més alta, per a la feina més selecta, la dels escombriaires», explica Pablo.
L'objectiu deLa Barcelona irreverentés explicar que a mitjans del segle XIX la paròdia tenia una singular difusió a través d'auques, reunions gastronòmiques, gravats, desfilades de carnaval, certàmens literaris humorístics i exposicions. La Societat del Born era de la Barceloneta, on organitzava les seves famoses festes de carnaval.
Darrere d'aquestes societats hi havia intel·lectuals com Rossend Arús, Conrad Roure, Frederic Soler, Santiago Rusiñol i Pompeu Gener. «Però la capacitat col·lectiva era molt més poderosa que uns noms concrets. Eren irreverents no només amb el poder polític, ho eren contra qualsevol ordre establert», considera Pablo.
LA VISITA DE PAMUK//Josep Maria Trullén, el nou director de l'MFM, va recordar un paràgraf d'El museu de la innocència, la novel·la d'Orhan Pamuk, per reivindicar que el seu principal objectiu és que aquest privilegiat lloc de Barcelona sigui conegut internacionalment. I va llegir: «El que em va ensenyar millor què podria fer del llegat de Füsun va ser el commovedor Museu Frederic Marès de Barcelona, el pis superior del qual estava ple de sivelles de cinturó, arracades, cartes, claus, vanos, ampolletes de perfum, mocadors, agulles de pit, collarets, bosses i braçalets», escriu Pamuk a la novel·la en què el protagonista recopila objectes quotidians que ara acull un centre cultural real a prop de la plaça Takzim d'Istanbul. «Aquest museu turc està inspirat en el nostre. Això s'ha de saber», assenyala Trullén.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se