CONFLICTE PER UN SERVEI PRIVAT

La síndica demana més control en un menjador social del Raval

L'actitud d'alguns dels 400 usuaris provoca queixes de veïns

Vilà reclama que es potenciï la figura dels agents cívics a Ciutat Vella

Cua d’usuaris del menjador social Reina de la Paz, divendres passat.

Cua d’usuaris del menjador social Reina de la Paz, divendres passat. / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
ROSA MARI SANZ
BARCELOINA

Fa una dècada que funciona i mai ha acabat d'encaixar entre els veïns de la zona, que periòdicament fan sentir les seves queixes per les molèsties que ocasionen alguns dels seus usuaris. Una vegada més, s'han mobilitzat per demanar que es minimitzin els greuges que, denuncien, els produeix pràcticament cada dia el menjador social Reina de la Paz de les Missioneres de Teresa de Calcuta, al local annex a la parròquia de Sant Agustí, al Raval, un servei d'assistència de què s'encarreguen set missioneres i que no diunoa ningú. Les protestes han arribat a la Síndica de Greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, que ha elaborat un informe en què, entre altres qüestions, recomana al districte de Ciutat Vella que millori la prevenció i la mediació, uns suggeriments que ja han començat a posar-se en pràctica i els resultats dels quals s'avaluaran els pròxims mesos.

A aquest menjador social del carrer de l'Arc de Sant Agustí, de caràcter privat, hi recorren diàriament entre 400 i 450 persones de tots els perfils, segons va constatar la síndica en una visita que hi va fer després que a l'abril rebés la queixa firmada per uns 60 veïns i comerciants de la zona: hi ha persones autòctones i immigrants, joves i gent gran, amb sostre i sense sostre, i com ha estat habitual des que va obrir, turistes de motxilla i okupes locals i nòmades. Alguns d'ells, una minoria, tenen addiccions i problemes de salut mental, i han causat episodis violents a les portes d'aquest servei, segons els denunciants, que també es queixen de problemes de brutícia que ocasionen, ja que, diuen, n'hi ha que orinen al carrer. Fins i tot hi ha residents que asseguren que han rebut amenaces.

Notícies relacionades

HORARI AMPLIAT / Davant d'aquesta situació, la síndica, segons va explicar ahir a aquest diari, acaba de resoldre una sèrie de suggeriments que espera que milloraran la convivència entre aquest equipament i el seu entorn més pròxim. Entre altres, ampliar l'horari d'obertura perquè no s'hi acumulin tantes persones. Així, si el servei abans obria entre les 10.15 i les 11.15 hores (cada dia excepte els dijous), ara aquest centre ha accedit a repartir menjar des de les 9.15 fins a les 11.30 hores, en quatre torns. «De moment no hi ha tanta aglomeració», reconeix Vilà (cosa que ha pogut comprovar aquest diari), que ha traslladat a Ciutat Vella que augmenti la prevenció.

I en aquesta línia, la síndica també recomana, cosa que farà arribar per escrit al consistori, que la figura d'agents cívics que desplega el municipi en aquest districte des del maig fins al novembre es prolongui durant tot l'any. Es tracta d'un dispositiu de vuit persones que està present, de dia i de nit, a les zones més problemàtiques de Ciutat Vella, entre aquestes, el menjador de la discòrdia.