NAVEGACIÓ. UN GALIÓ DEL SEGLE XVII A BARCELONA
Una lliçó d'història
'La Pepa' és una rèplica d'aquelles naus que van unir Espanya i Amèrica durant tres segles. Ret homenatge a l'esperit de la Constitució del 1812 en el seu bicentenari.
EL PERIÓDICO visita el galió espanyol del segle XVII, ’La Pepa’, que acull una exposició itinerant sobre els viatges marins de l’època. /
Hi ha maneres divertides d'aprendre història. O de recordar la història apresa. Visitar el galióLa Pepa 2012, atracat al port de Barcelona fins a principis de juliol, n'és una. El vaixell és una rèplica d'aquells galions que van unir Espanya amb Amèrica i Àsia durant tres segles i deu el seu nom a la Constitució del 1812, a la qual ret homenatge en el bicentenari de la seva proclamació. Té 55 metres d'eslora, 11 de mànega i gairebé mil metres quadrats de veles. Un itinerari comentat per les seves cinc cobertes mostra de manera molt amena com era la vida dels marins mercants del segle XVII i quins van ser els èxits gestats a Cadis fa dos segles.
«Viatjaven a mercè dels vents i els corrents -explica Manuel Minero- i trigaven dos mesos a recórrer la ruta comercial de Cadis a Mèxic, i quatre mesos més a arribar a Manila». Minero és tripulant de l'embarcació i és el responsable de comunicació de la Fundació Nao Victoria, propietària de la nau.
A BORD / La vida a bord no era gens fàcil. La marineria -més de 60 nens i homes- compartia espai amb els artillers, encarregats de disparar els canons en cas d'atac pirata. «Perquè sí, hi havia nens -aclareix Minero-. De 6 a 9 anys eren els patges i havien de servir els mariners i custodiar el moble de bitàcola. De 9 a 14 anys eren grumets i feien tasques com enfilar-se a la cofa, a dalt de tot del pal major».
El recorregut transcorre per les diferents cobertes. «Els mariners veterans dormien sota sostre a la zona d'artilleria; la resta, al ras», continua explicant Minero. «El capità, els oficials i la noblesa tenien reservats els camarots, el saló de l'almirallat i el senó de popa». Els nobles viatjaven en la nau per acompanyar, comprar i vendre la seva càrrega de mercaderies, ubicada a la bodega.
Però tornem al 2012, al galióLa Pepa. Construït el 2009-2010, el vaixell efectua una ruta per donar a conèixer la Constitució del 1812,La Pepa.Va arribar a Barcelona procedent de Maó i a principis del mes de juliol marxarà cap a Cadis. Un mapa a la seva coberta principal il·lustra la història de la badia de Cadis durant el setge francès (1810-1812) i les rutes comercials que solcaven els oceans. Una exposició a la seva coberta d'artilleria i un vídeo en la seva bodega recorden i reivindiquen el seu esperit liberal, que es va escampar pel món a bord de galions com el que es pot visitar al port de Barcelona de dilluns a divendres (de 10.00 a 14.00 i de 17.00 a 20.30 hores) i els caps de setmana (d'11.00 a 20.30 hores). El preu de l'entrada és de 4 euros. Visites guiades: mminero@fundacionnaovictoria.org.
Vegeu el vídeo d'aquesta
Notícies relacionadesnotícia amb el mòbil o
a e-periodico.cat
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Trump no beu però té "personalitat d’alcohòlic"
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Una nova guerra dels dos grans Florentino i Laporta se les tenen
- LA TEMPORADA BLANC-I-BLAVA Garagarza reapareix a la ciutat esportiva de l’Espanyol després de l’infart
- igualtat de gènere Dones en Joc impulsa el paper de la dona en el món de l’esport
- Un Punter demolidor salva la ratxa en la tercera pròrroga
- Gerard Esteva, president de la UFEC: "La falta d’inversió està extingint les entitats esportives sense ànim de lucre"
