Nova tendència a la capital catalana

L'efecte «a 1 euro»

Les cerveses anticrisi ja arriben a la majoria dels bars de Barcelona

Els venedors afirmen que el preu reanima les vendes

Preu anticrisi 8 Un restaurant de l’Eixample, que ofereix les canyes a tan sols 70 cèntims, ahir.

Preu anticrisi 8 Un restaurant de l’Eixample, que ofereix les canyes a tan sols 70 cèntims, ahir. / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
P. C.
BARCELONA

¿Com resistir-se al reclam de preu xollo quan es té set de debò? Més barata fins i tot que una ampolla d'aigua o un cafè, la cervesa gairebé s'ha institucionalitzat a un sol euro en molts dels bars i restaurants de Barcelona. El fenomen que va avançar fa poc més d'un any EL PERIÓDICO, quan els cartells d'oferta al mig del carrer s'anaven obrint pas, ja dibuixa un mapa continu a tots els barris. Fins i tot en ple centre turístic.

El Lizarran del carrer de Mallorca, sense anar més lluny, juga fort en matèria promocional amb canyes a tan sols 0,70. Però molt a prop, en ple Eixample, les pissarres deixen clar que ja no cal caminar gaire per trobar terrasses on una mitjana costa una sola moneda, una cosa que abans mereixia blocs a internet.«Si amb el preu normal en venem cinc caixes, així en venem 10», expliquen al bar Roma, a l'avinguda del mateix nom, on de bon matí els clients de la terrassa ja aprofiten l'oferta, en aquest cas, doble. San Miguel a un euro, i Estrella Damm a 1,20.

La cervesa promocional no és una iniciativa del venedor, sinó que és fruit d'avantatjosos contractes amb les empreses cerveseres. Moritz (que ven el 10% de la cervesa que es consumeix a l'hostaleria de la ciutat) assegura que no ha creat una oferta especial per l'estil, però els seus preus de distribució permeten als bars despatxar-la a un euro. És una de les marques, juntament amb San Miguel especialment, que protagonitzen els cartells d'oferta. La novetat de la temporada és que Damm, sense voler entrar en guerres de preus, sí que els ha«ajustat»per poder«seguir sent competitius». Per això ja és habitual trobar rètols que anuncien«Estrella a 1,20 euros», mai per sota.

El gegant cerveser, amb un 66% del volum de mercat a l'àrea metropolitana (entre hostaleria i alimentació) i gairebé 1,5 milions d'hectolitres venuts del març del 2011 al març d'aquest any, defensa, de qualsevol manera, que prefereix estimular la venda a Barcelona amb altres accions, com la recent De Tapes per Barcelona (on tapa i Estrella van de la mà a 2,40 euros en més de 40 locals participants) i els Vespres Inèdits, que fins al 22 de juny, mariden ampolles grans de la Premium Inedit a 20 euros amb tres tapetes en terrasses d'hotel.

¿El preu és determinant per vendre? El titular del Menta, Fresa y Chocolate, a l'Eixample dret, explica que qui és fan d'una marca no l'aparca per preu (una mitjana sense oferta acostuma a costar entre 1,50 euros i 2,20, segons les zones). Però matisa que el reclam de l'euro atrau clients«dels que volen 'una cervesa' sense importar-los quina»i que solen repetir.«La gent busca ofertes, en la cervesa i en els esmorzars», argumenta. Mai abans d'aquesta política havia aconseguit despatxar fins a set caixes en un sol dia al seu petit bar, apunta, en el seu penúltim dia laboral, ja que acaba de traspassar el seu bar a una família xinesa.

Capritx assequible

Notícies relacionades

Al carrer de Blai del Poble-sec, un dels eixos que primer es van apuntar a l'oferta, el moderat saldo de la factura ha animat molta gent a recuperar el ritual de la cerveseta al sortir de la feina.«A aquest preu encara podem permetre'ns el capritx», opina un jove client, que s'està prenent la segona.

A la pràctica, a més d'estimular el consum en bars (el 2010 aquest va baixar en favor de les vendes de cervesa als súpers), l'assumpte ha servit per animar també vendes de tapes. I, sobretot, per no deixar de socialitzar-se.