CONSEQÜÈNCIES DE LA UTILITZACIÓ D'UN SERVEI D'ASSISTÈNCIA

Veïns del Raval demanen més control en un menjador social

L'actitud d'alguns dels 400 usuaris quan fan cua al carrer aixeca queixes

Inici de la cua d’usuaris del menjador social del carrer de l’Arc de Sant Agustí, el 27 d’abril passat.

Inici de la cua d’usuaris del menjador social del carrer de l’Arc de Sant Agustí, el 27 d’abril passat. / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
ROSA MARI SANZ
BARCELONA

De manera intermitent, des que va obrir fa prop d'una dècada, el menjador social Reina de la Pau de les Missioneres de Teresa de Calcuta, al local annex a la parròquia de Sant Agustí, al Raval, és objecte tant de l'aplaudiment per la seva tasca com de queixes veïnals habitualment relacionades amb certs conflictes que es donen entre alguns usuaris que fan cua per entrar. Unes denúncies que ara han tornat a ressorgir de la mà d'un grup de veïns i comerciants, que demanen al consistori que organitzin mesures preventives tant de caràcter de neteja com d'ordre públic, ja que la crisi no ha fet més que augmentar l'afluència i, amb això, diuen, els greuges.

Un dels problemes que provoquen més malestar, segons Óscar Quintano, veí del carrer de l'Arc de Sant Agustí i promotor d'una recollida de firmes, és que alguns usuaris fan les seves necessitats al carrer, malgrat que tenen un urinari a la pròxima plaça, i han arribat a amenaçar comerciants i vianants, ja que presenten evidents signes de problemes mentals i addicció a l'alcohol. També expliquen que no són rares les baralles abans d'entrar al local, on molts dies fan cua a la porta per esperar abans de les vuit del matí, alguns visiblement beguts i en actitud agressiva.

MEDIACIÓ DE VOLUNTARIS / Ho saben el responsable i els clients de la vinateria del davant, on no són estranys els episodis en què més d'un s'ha posat agressiu per entrar, segons denuncien. Un dels clients habituals del local, el Manuel, usuari al seu torn de menjadors socials, explicava la setmana passada que els problemes que causa aquest centre els protagonitzen només unes quantes persones, però molt conflictives.

Una vegada s'obre el menjador, que reparteix uns 400 àpats entre les 10.15 i les 11.15 hores, cada dia excepte els dijous, els conflictes minven per la mediació dels voluntaris que gestionen les cues. Els perfils del local, com ja passa en la majoria de serveis que atenen emergències socials, cada vegada són més heterogenis: persones autòctones i immigrants, homes i dones amb aspecte pulcre i brut, o, fins i tot, com sempre ha estat habitual, turistes de motxilla i okupes locals i nòmades.

Notícies relacionades

Des de l'Eix Comercial del Raval, el seu president, Josep Maria Nebot, considera que el districte hauria d'actuar per millorar la convivència d'aquest servei i els veïns, i pal·liar d'aquesta manera una problemàtica que, recorda, s'està arrossegant des de fa molts anys. Nebot va explicar a aquest diari que té pendent tractar aquest tema en una pròxima reunió amb Mercè Homs, regidora de Ciutat Vella.

Homs argumenta que no té constància que s'hagin tornat a produir problemes amb el veïnat. Assegura, no obstant, que el districte activarà el protocol per portar a terme una mediació, si procedeix, que solucioni el malestar. Les missioneres, per la seva part, han declinat parlar amb aquest diari amb un amable: «Tenim molta feina».