DEGRADACIÓ D'UNA INFRAESTRUCTURA sota EL CENTRE DE BARCELONA

El Govern investiga les vibracions de la L-2 que alarmen els veïns

Els edificis tremolen al passar trens entre Sant Antoni i Sagrada Família, un tram obert el 1995

TMB rebaixa temporalment la velocitat per frenar unes tremolors «molestes però no perilloses»

Dos metros coincideixen a l’estació de Sant Antoni de la L-2, divendres, on comença el tram de les vies que causen tremolors als edificis.

Dos metros coincideixen a l’estació de Sant Antoni de la L-2, divendres, on comença el tram de les vies que causen tremolors als edificis. / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
RAMON COMORERA
BARCELONA

Centenars de pisos i locals d'un costat a l'altre de l'Eixample pateixen notables tremolors pel pas dels metros de la L-2 entre les estacions de Sant Antoni i Sagrada Família. El fenomen ha alarmat els veïns que des de principis de l'any passat han presentat nombroses queixes a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Per intentar eliminar les vibracions, l'operadora diu que ha actuat en tots els aspectes dels trens en què podia fer-ho. Però el problema persisteix perquè podria tenir l'origen en una degradació de les vies i la seva base prefabricada de formigó, feta el 1995 amb un sistema italià únic a Barcelona i Espanya. Per conèixer la causa exacta d'aquestes tremolors generalitzades, la Conselleria de Territori ha encarregat un estudi que s'acabarà a l'estiu. Mentrestant, per pal·liar un problema que és «molest però no perillós», segons la Generalitat, es redueix per sectors la velocitat dels metros.

La tremolor de parets i sostres, que veïns del barri de la Sagrada Família assistents a una assemblea que es va celebrar fa uns dies van arribar a descriure com a «espectacular», ha baixat entre les estacions de Passeig de Gràcia i Monumental gràcies al fet que s'ha reduït de 65 a 40 quilòmetres per hora la velocitat dels combois. La segona setmana de maig, aquest alentiment del trànsit s'aplicarà també entre Monumental i Sagrada Família. Queda per a més endavant aplicar-la en el tram inicial deteriorat de Sant Antoni a Passeig de Gràcia, ja que abans s'ha de fer un estudi sobre les conseqüències que tindrà en el funcionament de tota la línia.

SUPERAR LA NORMATIVA /La Conselleria de Territori reconeix que les vibracions mesurades en molts punts de la línia arriben als 75 decibels, que és el màxim que permet la normativa, i que aquesta xifra en alguns casos arriba fins als 80 decibels. Amb aquests valors, les molèsties són clarament perceptibles (de fet ja ho són a partir de 60), sempre dintre d'una intensitat molt variable, depenent del tipus, l'antiguitat o la ubicació dels edificis al voltant dels túnels que transcorren en bona part sota la Gran Via i el carrer de Marina.

Els tècnics de la conselleria afirmen, no obstant, i així ho expliquen en les reunions informatives que fan per tranquil·litzar els veïns, que una cosa és la percepció d'aquestes tremolors i una altra és el valor del seu impacte en les estructures dels immobles. Hauria d'augmentar «entre 10 i 20 vegades» perquè pogués causar fissures o fins i tot esquerdes a les parets i tenir alguna conseqüència en la integritat dels edificis.

Notícies relacionades

Les tremolors resulten «molestes però estan molt lluny de ser perilloses», insisteixen els experts de la Conselleria de Territori. Quan l'informe sol·licitat als tècnics de l'empresa pública d'enginyeria Ineco, del Ministeri de Foment, estigui acabat i indiqui l'origen del problema, Territori encarregarà un projecte per reparar els 3,5 quilòmetres de via i de túnel.

La informació obtinguda fins ara apunta a una degradació desconeguda de la base del túnel com a origen del problema. Des de fa mesos, TMB ha millorat sense èxit les rodes dels moderns metros, així com els rails i les seves unions.