PLA PER MILLORAR L'ENTORN DE LA SAGRADA FAMÍLIA

El sector turístic tem pèrdues milionàries pel veto a l'autocar

Sols els creueristes deixarien cinc milions menys a la ciutat, segons els empresaris

Royal Caribbean adverteix que les navilieres podrien buscar altres ports

Polèmica pel gran nombre d’autocars que paren cada dia al costat de la Sagrada Família. / MÒNICA TUDELA Foto: DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA

La Barceloneta de les casetes i els pescadors intenta pair una possible reforma del Port Vell que convertiria el moll en un luxós dormitori de vaixells de luxe. La Salut té en el parc Güell un generós pulmó que potser reneixerà com a jardí de pagament. I la Sagrada Família, un dels monuments més visitats d'Europa, provoca malestar als veïns del barri amb untsunamidiari d'autocars als voltants del temple. La ciutat i el turisme semblen anar a ritmes diferents. I enmig, l'ajuntament, que es veu en la tessitura d'haver d'equilibrar la balança de l'economia i el benestar social.

El pla de mobilitat a l'entorn de la basílica és un dels assumptes que Xavier Trias té a la seva carpeta de tasques pendents urgents. Coneguda la intenció del consistori de vetar la presència d'autocars als carrers adjacents al temple a partir del juny, els operadors turístics que han creat una plataforma per defensar els seus interessos van organitzar ahir una jornada per reflexionar sobre les conseqüències. ¿Conclusió? Aquest projecte és «catastròfic per als interessos de Barcelona» i comportarà «pèrdues milionàries» per a la ciutat.

UN FUTUR «MOLT NEGRE» / La idea de l'equip de CiU és que les vies que envolten la Sagrada Família (Provença, Sardenya, Mallorca i Marina) quedin netes d'autocars, cosa que obligarà a crear itineraris a peu des de les zones habilitades amb 52 places per a l'estacionament d'aquests vehicles. L'objectiu és «descongestionar l'entorn del temple, afavorir una visita més agradable i preservar l'hàbitat urbà», uns arguments que no convencen les empreses turístiques. Els operadors es recolzen en xifres que pinten un futur «molt negre» a partir del mes de juny. Segons els seus càlculs, només els creuers perdrien 7,6 milions d'euros pels gairebé 200.000 viatgers que podrien rebutjar la sortida en autocar, mentre que la ciutat deixaria d'ingressar per aquests visitants que es quedarien al vaixell prop de cinc milions. Els serveis discrecionals d'autobús caurien el 40%, cosa que posaria en perill prop de 4.800 llocs de treball. Tot, perculpad'aquests 25 minuts de mitjana que els viatgers hauran de caminar per arribar al peu de la Sagrada Família.

Notícies relacionades

La plataforma va reclamar ahir una pròrroga per poder negociar les condicions del pla i van suggerir que la restricció només s'apliqui a aquells autocars sense guia i sense entrada per accedir a la basílica. Un portaveu municipal va assenyalar que s'està treballant «en la línia de la proposta presentada per l'ajuntament al novembre»; o sigui, escoltaran les inquietuds dels empresaris però per ara no té cap intenció de modificar una sola coma del projecte aprovat.

Niko Frzop, representant a Espanya de Royal Caribbean, va recordar que els vaixells són elements «mòbils». Alertava, amb aquesta obvietat, sobre l'efecte d'aquest pla de mobilitat: «Si una naviliera no està satisfeta, se n'anirà a un altre port».