Construcció de la línia d'alta velocitat a Barcelona

El túnel de l'Eixample ja espera les vies de l'AVE que portaran a Europa

El pas ferroviari, a la recta final després de 500 dies de conviure sense problemes amb la Sagrada Família

L'obra compleix terminis per obrir aquest any «amb petites variacions» i una única parada a Sants

Les obres del túnel de l’AVE sota l’Eixample, en la recta final. / MÒNICA TUDELA

3
Es llegeix en minuts
RAMON COMORERA
BARCELONA

Fa mig miler d'albades, exactament 504, que la cada vegada més immensa i pesada mola de la Sagrada Família conviu sense problemes amb el suposat cuc maligne del túnel de l'AVE que hi ha obert sota l'Eixample. La protagonista de la galeria, la tuneladora Bàrcino, va fer una feina «fina» segons els experts que van ser enviats per la Unesco amb la finalitat de supervisar la integritat del monument que va iniciar Gaudí i va sortir d'escena el juliol passat. Des d'aleshores l'activitat en el gran tub que ja porta els aires de la Sagrera fins a Sants, o viceversa, ha estat constant, com va poder comprovar aquest diari divendres. Un total de 14.000 formigoneres han vomitat la seva càrrega en els últims cinc mesos per crear la base ferma on ara es començaran a col·locar unes vies que tenen Europa com a destí. Queda feina, però els tècnics ja veuen l'última llum d'un túnel que enfila la llarga recta final.

A la superfície urbana que va dissenyar Cerdà, les ferides del traçat subterrani es redueixen avui a la connexió final amb l'estació de Sants. És a la confluència de Provença i Tarradellas, curiosament davant dels nassos de la Conselleria de Territori, avui dirigida, com l'ajuntament, per una força política amb uns líders que van combatre a l'oposició tant el traçat com la mateixa execució d'una obra que van subscriure el 2002 quan governaven. A Sants encara hi queda una feina complexa pendent: obrir un mur i traslladar columnes que coincideixen amb les noves vies.

SORTIDES D'EMERGÈNCIA / Les ferides dels sis pous creats a Mallorca-Biscaïa, Trinxant i Padilla i a Provença-Bruc, Enric Granados i Entença per excavar el túnel ara es redueixen a una sortida d'emergència. La situada davant de la Model és la que va obrir divendres Carme Vázquez, enginyera integrada en la direcció de l'obra, perquè aquest diari pogués accedir a la galeria. A dins, el tràfec de formigoneres i altres vehicles era constant.

Una vegada acabada la base de formigó de 2,2 metres d'altura (des del fons del túnel) on s'instal·laran aviat els rails amb la seva pròpia placa de ciment, es treballa ara als passadissos laterals de servei i evacuació, d'1,2 metres d'ample. Sota aquests corredors passen cables elèctrics que alimenten la catenària i els trens, de comunicacions, senyalització i control del trànsit, així com la xarxa d'aigua contra incendis. El lloc està a 5,3 quilòmetres de la Sagrera, base única d'entrada i sortida de material i personal.

POUS PENDENTS / Falten tres pous per perforar per completar les instal·lacions de ventilació i seguretat previstes. El gestor d'infraestructures Adif, responsable dels treballs, ha debatut la seva construcció amb l'ajuntament, protecció civil i els bombers, però sense revelar la ubicació final. Dades de l'inici de l'excavació els situaven a Mallorca-Independència i Nàpols, i Provença-Urgell. No obstant, fonts vinculades a l'obra van indicar fa uns dies que amb ­els sis pous existents es compleix de sobres la normativa actual, amb la qual cosa els trens ja podrien començar a circular. Els pendents es deixarien per més endavant quan siguin imprescindibles davant la futura normativa i es disposi de més pressupost.

El compromís del Ministeri de Foment després de l'últim canvi de dates realitzat l'any 2009 pel Govern del PSOE ha estat des d'aleshores obrir a finals del 2012 la línia fins a la frontera francesa. El nou Executiu del PP fins ara no ha parlat oficialment de canvis. Fonts coneixedores del desenvolupament de l'obra asseguren que s'està treballant dintre de termini a l'espera, en tot cas, del que diguin els pròxims pressupostos de l'Estat. Només una veu ha matisat la qüestió. El subdelegat de l'Estat a Girona, Carles Jaume, va declarar el 24 de febrer que les previsions es compliran, però «hi podria haver petites variacions de calendari».

Notícies relacionades

LA SAGRERA / El que és segur és que durant uns quants anys l'AVE només tindrà com a estació a Barcelona la reduïda zona habilitada a Sants, a l'espera de l'ampliació, avui parada, de la terminal. A la Sagrera s'hi segueix treballant, però els trens passaran entre obres i sense parar-se

almenys fins al 2016. I aquí sí que hi pot haver dubtes financers.