PUGNA AMB FOMENT PER UNA GRAN INFRAESTRUCTURA PENDENT

L'estudi ambiental dels accessos al port, en vigor

El Govern corregeix la ministra Pastor, que el va donar per «caducat», i això retardaria l'obra

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, i el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, han anat a l’acte de benvinguda de les quatre noves grues de la terminal. / EDU SOTOS.

2
Es llegeix en minuts
RAMON COMORERA
BARCELONA

El culebró, una dècada ja, dels accessos en camió i tren a l'ampliació del port va sumant capítols. La nova ministra de Foment del PP, Ana Pastor, va desembarcar abans-d'ahir a Barcelona per escoltar les queixes catalanes que li van recordar que a l'estiu ja funcionarà la megaterminal de contenidors del moll Prat i ho haurà de fer amb accessos provisionals. Però una altra vegada l'Estat, a través del representant de torn, no va comprometre l'execució d'unes obres amb un projecte definitiu que l'últim Govern del PSOE va deixar en un calaix el 2010. I a sobre, Pastor va dir que la declaració d'impacte ambiental (DIA) havia «caducat» i això obliga a tramitar-la una altra vegada. La Conselleria de Territori ho va consultar amb el coixí i el BOE, i ahir va descobrir que la llei fixa cinc anys per a aquesta caducitat, termini que no es compleix fins a l'octubre, i també que si el projecte no varia substancialment, que no és el cas, la DIA es manté vigent si ho demana el promotor.

Des de la finalització de la redacció del projecte fa dos anys i la primera retallada per aquelles dates en les inversions estatals, si bé no en totes, Foment busca una fórmula publicoprivada per pagar els 470 milions d'euros que, segons les estimacions de llavors, valen les obres. Pastor, amb el suport ara d'una Generalitat que segons el conseller Lluís Recoder no vol «fer volar coloms», en va tornar a parlar dilluns i va assegurar que començarà a dissenyar el nou model. Va plantejar, no obstant, la caducitat de la DIA com un element d'incertesa que depèn d'un altre ministeri i que «tant de bo» pogués resoldre's el 2012.

Després del descobriment de la vigència de la DIA, Territori enviarà una carta a la ministra per exposar-li la situació real, segons van dir ahir fonts del departament. L'objectiu és el mateix de sempre en els últims anys, el dels successius executius de la Generalitat (tripartit d'esquerres abans, CiU ara), de l'a­juntament (amb igual alternança), del port i dels sectors econòmics del país.

Notícies relacionades

VIES I AUTOVIA / És a dir, que l'Estat tregui a concurs en el mínim temps possible els 11,7 quilòmetres de vies d'ample ibèric i internacional, els 9,7 d'autovia fins a la Ronda Litoral a Cornellà i també la gran estació de mercaderies de 50,8 hectàrees i la zona d'estacionament de trens. Tot això previst, i necessari, per a l'activitat logística que progressivament des de l'estiu s'implantarà en els terrenys i molls guanyats al desviar el Llobregat.

Recoder s'hi va referir ahir al visitar les primeres grues del moll Prat. Va dir que «només és qüestió de voluntat política», i va instar l'Executiu central a licitar «al més aviat possible» aquests accessos definitius. Sobre els provisionals que executa el port des del 2011, el seu president, Sixte Cambra, i el conseller van harmonitzar les paraules dispars del dia de la ministra. S'acabaran al juliol quan obri la terminal de Tercat, però la connexió amb via internacional, enllaç no imprescindible els primers mesos, es podria allargar fins a finals de l'estiu.