Assemblea definitiva per decidir l¿aturada del transport públic

El bus votarà in extremis la vaga sabent el 'no' del metro

La plantilla decidirà poc abans de la mitjanit si accepta l'oferta de TMB

La vaga dels treballadors del metro ha quedat desconvocada. / NEUS MÀRMOL

4
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA

Les bones pel·lícules de suspens solen tenir un final d'infart capaç de deixar l'espectador planxat al sofà. Són girs inesperats, majúscules sorpreses que generen tants dubtes com ràbia. És així, amb aquests cops de timó, com s'aconsegueix mantenir la tensió fins a l'últim sospir. El relat de la vaga del transport públic a Barcelona viurà avui un d'aquests remats de suor freda, amb una assemblea d'autobusos que pocs minuts abans iniciar una aturada de quatre dies -a les 00.00 hores d'aquesta nit- podria donar per bona l'oferta final de l'empresa i avortar la mobilització.

Com s'ha arribat a aquesta situació límit només s'entén amb una mica de context sobre el funcionament de les assemblees, on s'imposen les veus contràries al pacte, i sobre el difícil equilibri sindical del comitè d'empresa, amb 12 delegats de set sindicats diferents. També recordant que els companys del metro, els mateixos que fa tres setmanes van prometre unitat als seus col·legues de la superfície, ja es van desvincular ahir de la protesta després d'acceptar en referèndum el pla de la companyia. El 74,6% dels treballadors del suburbà van dira la devolució de l'IPC del 2011 i l'actualització de taules salarials en dos anys, un percentatge que va sorprendre molta gent i que va fer reflexionar els representants del bus, que fins ahir no tenien previst en absolut consultar la plantilla.

ASSEMBLEA EXPLOSIVA / Serà avui, a partir de les nou del vespre i a mà alçada, quan els prop de 4.000 homes i dones que cada dia transporten 625.000 viatgers decideixin si es mantenen ferms contra TMB o si, per evitar mals pitjors futurs amb un patró enfurismat, abandonen la lluita. Podeu estar segurs que serà un assemblea tensa. Faustino Mondragón (Actub), membre del comitè d'empresa, assegurava ahir que, després de la «traïció de la plantilla del metro», els treballadors del bus no poden «deixar-se portar per la por i acatar un plantejament que destrueix el conveni que tant va costar aconseguir».

La companyia els ofereix el mateix que al metro, amb l'excepció d'un any més de congelació salarial, tres en total. Tot i així, la postura del comitè és la mateixa, la de no acceptar res que no inclogui el pagament immediat de l'IPC del 2011 sota la premissa que es tracta d'una «feina ja feta». El subterrani va començar a dialogar amb la mateixa targeta de presentació, però aquí s'ha demostrat quin sector té un historial de 22 dies de vaga fa dos anys i quin gremi no ha sortit al carrer amb pancartes des del segle passat.

D'aquesta manera, a un dia que prop de 65.000 especialistes en telefonia mòbil de tot el món recorrin la ciutat amb aquesta emblemàtica identificació penjada del coll -una manera més de dir-li al carterista «hola, no sóc de per aquí»-, encara no se sap si el transport públic estarà disponible al 100%. S'ha salvat el més usat (el metro acumula 1.250.000 validacions al dia), però queda pendent el més combatiu i el que més mal pot fer al marge de rebentar els serveis mínims. Si hi ha vaga, les concentracions se celebraran a la plaça d'Espanya, amb col·lectius antisistema que ja han fet seva la croada.

Notícies relacionades

«SATISFACCIÓ» MUNICIPAL / Davant d'aquesta possibilitat, i a expenses del que estigui coent el conseller d'Interior, Felip Puig, la Guàrdia Urbana destinarà prop de 1.000 agents a controlar de manera directa o indirecta el correcte funcionament d'aquesta fira que hauria de quedar-se a la capital catalana fins al 2018. Moltes de les opcions de mantenir el contracte amb GSMA, l'empresa organitzadora, depenien del conflicte laboral que TMB lliura des de fa un mes. ¿A qui li agrada instal·lar-se en una ciutat que no assegura la mobilitat dels seus hostes? Joaquim Forn, primer tinent d'alcalde i president de la companyia pública del transport públic, va explicar ahir que el màxim responsable del congrés, John Hoffman, està al corrent de la situació i que, segons sembla, va acollir l'armistici amb el personal del metro amb «satisfacció».

Forn va aprofitar per felicitar els treballadors del metro pel seu «exercici de civisme i llibertat democràtica» i va instar els representants del bus a seguir la mateixa senda i avortar la mobilització «de manera immediata». El tinent d'alcalde va lamentar que alguns sindicats moguin fitxa «al marge dels interessos de la plantilla» i els va acusar de «voler manifestar unes idees polítiques determinades». També va recordar amb afilada diplomàcia que l'oferta seguirà vigent fins avui a la mitjanit. A partir d'aquell moment, el diàleg haurà de «partir de zero». O el que és el mateix, amb la nova reforma laboral i l'empipament acumulat, es podria acostar la via de l'ERO.