Compte enrere per evitar la mobilització durant el Mobile World Congress
El metro trenca amb l'autobús i porta la vaga a referèndum
El suburbà decideix entre avui i demà si accepta l'oferta final de l'empresa
La plantilla de busos negocia fins a la matinada però segueix ferma amb l'aturada
Els treballadors del metro s’han reunit aquest matí en una assemblea informativa al Casinet d’Hostafrancs, a Barcelona. /
L'empresa ha jugat bé les seves cartes. Ha parlat poc, just per informar sobre les seves teòriques bones intencions i recordar que està a un pas de la fallida. Ha negociat amb gallardia malgrat les urgències, fent servir el pal i la pastanaga de manera desigual, amb un combatiu bus al qual va semblar que donava per perdut des del minut u i un metro al qual ha festejat i mimat com si fos un fill petit. Com a resultat, la plantilla de TMB s'ha trencat, i mentre els treballadors del subterrani votaran avui i demà si accepten una oferta de la companyia que s'acosta molt a les seves reivindicacions, els de la superfície veuen com mor la unitat promesa i es queden sols en la ferma defensa de la vaga durant el Mobile World Congress.
Falten tres dies perquè comenci l'esdeveniment econòmic més important de l'any. I també falten tres dies perquè prop de dos milions de persones es disposin a fer servir el transport públic com fan cada dilluns. Avui es coneixeran els serveis mínims, de manera que cadascú tindrà elements per decidir com actua i s'organitza. Però la situació pot canviar de manera radical demà a les 12 del migdia. Els empleats de metro poden votar des de les 10 d'avui si accepten o no l'última oferta de TMB, que inclou el pagament de l'IPC endarrerit i l'actualització de taules salarials en dos anys. Si venç elsí,és a dir, acceptar la proposta del patró, el comitè d'empresa trucarà a Treball i a la direcció per esborrar-se d'una vaga que autobusos no pensa evitar, per ara.
«SEGRESTAR EL DRET» / La decisió s'havia de prendre demà en una assemblea a les cotxeres de Sants, però l'experiència viscuda ahir ho desaconsella. Dues reunions informatives van servir per evidenciar que part de la plantilla de bus no pensa permetre que el metro trenqui el pacte d'unitat segellat el 8 de febrer en aquest mateix escenari que tantes lluites sindicals ha acollit. Davant el temor que algunes persones poguessin «segrestar el dret que tenen els treballadors de metro de prendre les seves pròpies decisions» -segons diu un comunicat dels representants sindicals del suburbà-, a mitja tarda es va prendre la decisió de votar en urna al local que el comitè d'empresa té a prop de la parada de Santa Eulàlia, a l'Hospitalet.
Ahir, sota la seu de Treball on bus encara negociava, alguns conductors, molt enfadats, avançaven la seva intenció de boicotejar el referèndum. Malgrat el risc que es produeixin altercats, no s'ha previst sol·licitar la presència de Mossos d'Esquadra. «Intentaran alguna cosa, però si no som capaços de celebrar aquesta votació en pau i de controlar els nostres companys, anem malament», deia un membre de CCOO.
DIVISIÓ D'OPINIONS / Seria una frivolitat pronosticar un resultat de la votació. Resulta més fàcil palpar una evident divisió d'opinions. Com la que es va respirar ahir al Casinet d'Hostafrancs, en dues tenses cimeres de matí i tarda no exemptes de crits i petits conats de baralla. Amb el micro passant de mà en mà, van pujar tant els que apel·laven al val més un pardal a la mà que una perdiu en l'aire com els que deien que l'oferta de la directiva és «una merda vestida de pastís».
I així, amb una mica de por continguda, amb invitacions a agafar l'oferta «per evitar mals pitjors», amb recordatoris a «com està tot de malament», amb mencions als «directius milionaris», es va demostrar que col·locar 7.300 treballadors sota un mateix paraigua és molt difícil. I encara més quan l'empresa ja ha decantat la balança negociadora cap al col·lectiu amb menys mobilitzacions al seu historial.
Al tancament d'aquesta edició, pocs minuts abans de les dotze de la nit, la taula de negociació del bus seguia oberta. Miguel Ángel Arias (UGT), president del comitè d'empresa, explicava que l'oferta de TMB era la mateixa que el dia anterior i que el mediador estava trucant els sindicats un per un, tàctica habitual per saber si el bloqueig a un possible pacte és cosa de tots o d'uns pocs amb molt pes específic. «No et puc dir res perquè no ens donen res de nou. No convocarem assemblea abans de dilluns si aquesta és la seva última proposta», compartia Arias en un recés.
Notícies relacionadesPROLONGAR EL CONVENI / En el cas del metro, quedar-se fins tard dimecres a la nit va tenir el seu efecte positiu perquè es va aconseguir que l'empresa rebaixés de tres a dos anys el termini per pagar l'IPC que deu. En el cas dels autobusos, el que estava ahir sobre la taula eren els quatre anys de prolongació de conveni fins al 2015 que els treballadors ja van rebutjar el dia anterior. És més, el sentiment general dels representants de bus és que l'única cosa que tenen intenció de firmar és el compliment estricte del conveni col·lectiu: el pagament immediat dels endarreriments i l'actualització de la taula salarial.
En el cas que el metro no vagi a la vaga, alguns empleats de bus avançaven ahir la seva intenció de boicotejar-lo igualment. «No t'ho direm, però tenim gent per tot arreu i sabem bé com fer-ho», sostenia un veterà del sindicat Actub. Hi hagi vaga o no n'hi hagi, hi haurà moviment.
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Anàlisi L’advocat Martín-Duarte
- Transport irregular de viatgers Una batuda inèdita multa taxistes pirata i detecta conductors explotats a l’aeroport del Prat
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
