PROPOSTES DE CIU PER REGULAR LA CIRCULACIÓ DELS MOTORISTES
¿Motos al carril bus?
El PSC diu ara que recolzarà el projecte de Trias si l'estudi encarregat al RACC avala la idea
Defensors del transport públic sostenen que els carrils són massa estrets i perillosos

Un motorista circula pel carril bus-taxi de la Diagonal, el dia 22. /
Xavier Trias fa 10 anys que defensa que les motos puguin circular pel carril bus-taxi. CiU incloïa la mesura en el programa electoral que li va fer guanyar l'alcaldia el 22 de maig, però ara, ja més en fred, amb el compromís de decidir de veritat i no només d'opinar des de l'oposició, l'alcalde es troba ara amb l'evidència que la proposta requereix matisos que amanseixin els enemics de la cosa. Els defensors del transport públic, per exemple, ho consideren perillós, contraproduent i poc apropiat per a les característiques de la ciutat. «En alguns carrils fins i tot hi sobra el taxi», afirmen. Els nacionalistes compten amb el suport del PP, aval suficient per modificar l'ordenança, i la inesperada mà estesa del PSC, que ha passat delnorotund
-durant els seus 32 anys de govern no s'ho va plantejar mai- a un sorprenent «ja ho veurem» pendent d'un estudi del RACC que avali o tombi el pla.
El debat parteix d'una premissa important: les motos, encara que no estigui permès, ja fan servir el carril destinat als autobusos i els taxis. Ho fan al marge de la llei, però la sensació entre els motoristes és d'una certa màniga ampla per part de la Guàrdia Urbana. ¿És així? Sí i no. Entre l'1 de gener i el 15 de setembre, la policia local va imposar 1.981 multes per circular per aquest corredor protegit, 192 més que en tot l'any anterior. Poden semblar-ne moltes, són gairebé vuit al dia, però atureu-vos davant qualsevol d'aquests carrils i dediqueu només cinc minuts a comptar quantes motos l'utilitzen. Són moltes, gairebé totes, de fet.
NI SEGUR NI ÀGIL / Ricard Riol, president de l'associació Promoció del Transport Públic, detecta «serioses contradiccions» en el projecte. En primer lloc, l'objectiu. Si es tracta de dotar de més seguretat el motorista, no entén com se'l fa lidiar amb els herculis vehicles de TMB. Després hi ha la raquítica velocitat comercial del bus, que no supera els 12 quilòmetres per hora «i no sembla que hagi de guanyar agilitat afegint-hi elements» als seus dominis. Apunta també, no obstant, els problemes derivats del «deficient disseny» d'aquests vials, el 64% dels quals, segons un estudi de TMB del 2008, no arriben a l'amplada recomanada de 3,20 metres.
A l'altre extrem ideològic se situa José Tadeo, representant a Catalunya de l'associació Mutua Motera. Sosté que el carril bus-taxi és «més segur perquè té molt menys trànsit que la resta», i assegura que l'afectació sobre el transport públic serà «mínima ja que l'agilitat amb què es mou la moto permet que no destorbi». Tadeo admet que la qüestió «requereix una anàlisi profunda», actuar «de manera ordenada» i estudiar «bé els pros i els contres».
«PERMISSIVITAT SENSE LEGISLAR» / D'això sembla que se n'encarregarà el
RACC, decisió que no agrada als defensors del transport públic, que temen que l'automòbil club vagi a favor de les dues rodes. Si es fa una ullada a l'hemeroteca, la postura d'aquest prestigiós organisme ha estat d'una neutralitat impol·luta. El seu veterà president, Sebastià Salvadó, assegurava a aquest diari el juliol del 2010 que fer servir el carril bus «dóna seguretat al pilot i llibertat als cotxes», i defensava que el millor context és «no legislar» i mantenir «la situació actual de permissivitat». En el mateix sentit es pronunciava el mes de juliol passat Lluís Puerto, responsable de seguretat viària del RACC, amb la idea de preservar la situació d'uns «certs ulls grossos» i d'«acord tàcit que permet a les motos utilitzar aquests carrils malgrat el veto de l'ordenança».
Notícies relacionadesEn tota aquesta disjuntiva, sorprèn en gran manera la nova postura del PSC. La raó no és altra que el canvi de regidor encarregat dels temes de Mobilitat. La cartera està ara en mans de David Escudé, motorista habitual, que substitueix Francesc Narváez, històric regidor del ram que sempre es va negar a estudiar la mesura per les mateixes raons que addueix Riol. «Oposar-nos a una cosa que fa tothom és complicat. L'ús és molt intensiu, és millor regularlo. La nostra postura és quedar-nos a l'espera de l'informe i treballar amb tots els implicats per aconseguir un consens».
Amb la mà estesa del PSC, el plàcet del PP i la predisposició de CiU, tot fa pensar que Barcelona, com ja fa Madrid, encara que amb moltes menys motos, tindrà aviat carril bus-taxi-moto.
- Investigació ¿Quantes hores has de dormir si vius a Catalunya? La Universitat de Columbia ho revela
- ESPORTS ¿Quants diners s'emportaria el Barça per guanyar la Lliga?
- Detectades obres il·legals en una reforma de Consell de Cent
- Tancada des del 2018 Barcelona estudiarà la viabilitat de reobrir la ‘platja de l’Eixample’ el 2026
- Stuani rubrica la salvació i es guanya l’estàtua a Girona
- Multimèdia | 500 dies de guerra: El poder de Putin s’esquerda en plena contraofensiva d’Ucraïna
- Com prendre’s correctament la tensió arterial a casa sense baixar a la farmàcia
- Diners públics El Govern defensa que el seu pacte amb Acciona rebaixa de 1.400 a 492 milions d’euros el cost de la privatització fallida d’ATLL
- Denúncies de l’OCU Consum investiga possibles irregularitats en la venda d’entrades per als concerts de Bad Bunny a Espanya
- Tribunals El jugador de l’Espanyol Álvaro Aguado, acusat de violació, declara davant la jutge que va ser sexe consentit