La transformació del suburbà
La L-11 es converteix en la segona línia automàtica de la xarxa de metro
El canvi tècnic fins a Trinitat Nova, la cinquena parada de la curta ruta, es completarà el 2010
El viatge de Casa de l'Aigua a Can Cuiàs es fa sense conductor, però amb personal de TMB a bord

Cabina sense conductor i amb fotògrafs de premsa del tren que va obrir el servei automàtic de la L-11, ahir. /
Tan sols tres dies després d’obrir el tram de Santa Coloma de la L-9 com el primer recorregut automatitzat del suburbà, la Generalitat i TMB van posar ahir en servei, encara que parcialment, la segona ruta sense conductor de la xarxa metropolitana. Es tracta de la línia L-11 del conegut com a metro lleuger per la seva escassa longitud, 2,1 quilòmetres, i la seva via única. El canvi tècnic s’aplica entre les estacions de Casa de l’Aigua (Nou Barris) i Can Cuiàs (Montcada) i arribarà a l’intercanviador de Trinitat Nova (L-3 i L-4) el febrer del 2010. Aleshores ja s’haurà instal·lat el sistema de detecció d’intrusions en les vies, un dispositiu imprescindible perquè en aquesta parada no es poden col·locar portes d’andana com en la resta ja que aquí les vies es comparteixen amb una línia convencional, la L-4.
La L-11 ha estat en els últims anys un banc de proves humà i tècnic per a la L-9 per les seves especials característiques de poc trànsit, passatge reduït i situació apartada, a l’extrem de la xarxa. I també perquè des del principi va ser projectada per ser automàtica, malgrat que els seus únics tres combois (dos en servei, un per sentit, i un altre de reserva) tenen cabina de conducció.
Des de fa més de dos anys s’han anat instal·lant i provant progressivament les portes d’andana i la transmissió de dades tren-terra a les estacions de Can Cuiàs, Ciutat Meridiana, Torre Baró-Vallbona i Casa de l’Aigua. Al mateix temps s’ha reconvertit el personal de conducció i de les estacions en tècnics polivalents capaços d’atendre qualsevol funció en els trens, les parades o l’atenció al client. Són els anomenats tècnics d’operacions que actuen en aquests moments a la L-9.
REACCIÓ DAVANT INCIDÈNCIES / La L-11, no obstant, no disposa, malgrat la seva relativa joventut (2003), de l’arsenal de mitjans de control del trànsit i de gestió de les instal·lacions d’última generació de la seva germana gran, líder tecnològic mundial en aquest moment, segons TMB. Per aquest motiu, en cada tren viatjarà sempre un tècnic de l’operadora «per assegurar el temps de resposta en cas de qualsevol anomalia o incidència», segons va explicar el secretari per a la Mobilitat, Manuel Nadal, al visitar ahir la línia.
La conducció automàtica millorarà el servei de la L-11 als cinc barris que comunica, encara que els avantatges no seran tots els que s’aconsegueixen a la L-9 per les esmentades limitacions de la infraestructura. Augmentarà la seguretat, la puntualitat, l’eficiència i també millorarà una mica la freqüència, però sense la possibilitat de posar més trens a certes hores segons la demanda, un dels grans avantatges de l’automatització. En els combois de la L-11 no desapareix la cabina del conductor, com en els vehicles de la L-9, perquè ja van ser construïts incorporant-la i forma part de la seva estructura.
La creació d’una línia amb un túnel de via única i un punt d’encreuament a Torre Baró va ser una decisió presa per motius econòmics per l’últim Govern de CiU a la qual es van oposar l’ajuntament i TMB. La inauguració es va produir el desembre del 2003, quan Jordi Pujol ja donava pas al tripartit.
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Ferran Olivé, tresorer del FC Barcelona: "Limak té més solvència tècnica que totes les constructores espanyoles"
- TRIBUNALS La justícia reactiva la investigació de la mort d’Andic
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- SANITAT València tampoc fa tots els cribratges de càncer
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Científic de prestigi Manel Esteller deixa l’Institut Josep Carreras després d’una auditoria per presumptes irregularitats
- A Barcelona Un cotxe es precipita a la rambla del Carmel al sortir d’un pàrquing marxa enrere
- NEGA QUALSEVOL POLÈMICA Hansi Flick, sobre Lamine Yamal: «té una actitud molt professional, en la seva vida privada no m’hi fico»
- Gir judicial Jonathan Andic, de testimoni a investigat: ¿què sabem i què no de la mort del fundador de Mango?