crònica
La càrrega solidària de Dario Fo
El dramaturg i actor denuncia la repressió a Birmània en la inauguració del festival de Girona
Dario Fo va agafar el seu fusell. I, una vegada més, va disparar amb l'arma de destrucció verbal de la seva sàtira contra la injustícia i el poder desmesurat. I contra la indiferència dels països occidentals que miren cap a un altre costat mentre la dictadura de Birmània massacra els monjos budistes i el poble birmà. L'exercici del seu teatre de lluita per remoure consciències va trobar espai a l'escenari del Teatre Municipal de Girona, on dijous es va inaugurar Temporada Alta ambRosa fresca aulentissima, primer episodi del seuMisterio bufo.
Fo va aparèixer en escena vestit de monjo budista, acompanyat de la seva traductora i una ajudanta. "Ho faig per solidaritat amb els milers de monjos arrestats i contra la repressió del poble birmà". Amb una imponent presència, capaç d'omplir per si sola un escenari, i una energia i vitalitat inusuals en un comediant de 81 anys, el Nobel de Literatura va començar la seva fantàstica exhibició de recursos escènics. La paraula i la mímica es van posar al servei de la denúncia, d'acord amb una visió del teatre que entronca amb l'actualitat i ataca les mentides del poder manipulador.
"No fa falta que al carrer us disfresseu com jo, però sí que feu proselitisme per aquesta causa", va dir als espectadors. "Hem d'informar de la veritat, perquè la falta d'informació és el pitjor que ens pot passar". I en una espècie de conferència-funció Fo va desgranar la realitat de la situació, la complicitat de França amb la dictadura --pels interessos de la petrolífera Total al país asiàtic-- i la de Rússia --per les armes i el gas.
Va tenir també un record per als obrers sud-africans, atrapats en una mina d'or --"un fet que no mereix l'atenció de la premsa"-- i també del poc interès que susciten les morts per accidents laborals. "No importa que es vegi a la tele a l'hora de menjar la violència contra els nens o la crònica negra. Però la mort d'un treballador no està ben vista".
A la segona part Fo, vestit de blanc cru, es va ficar de ple en les arrels del teatre popular. I va reivindicar la transcendència que van tenir els joglars italians obligats a deixar el país per la censura en l'època del naixement de la Commedia dell'Arte. Va dirigir la seva crítica contra l'església i el poder de l'època: "No em burlo de les creences. La meva sàtira és contra l'especulació que se'n fa".
Va arribar a interpretar 19 personatges. Magistrals els passatges de la resurrecció de Llàtzer, el miracle dels pans i els peixos, la crítica al Papa --recreant Bonifaci VIII-- i la cobdícia de l'Església amb la comercialització de relíquies. El retrat medieval de la vida a Venècia i del negoci de la prostitució en aquella època van ser unes altres perles del singular artista.
- La vídua d’Andic demana als fills de l’empresari més diners de l’herència
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- S’accelera el desallotjament del bloc Venus de la Mina
- 10 famosos assenyalats
- Cas Koldo Aquestes són les "diferències irreparables" que han motivat el canvi d’advocat d’Ábalos
- París: El robatori d’unes joies que van pertànyer a Napoleó obliga a tancar el museu del Louvre aquest diumenge
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- La comarca de Catalunya on gaudir del silenci de la tardor: ideal per collir bolets i amb una de les majors densitats d’espais naturals
- Mirada holística Miguel Muñoz-Cruzado, fisioterapeuta: "No existeix la salut física ni la mental, existeix la salut"
- Toni, Lamine i el ‘pla Alexanko’