PRODUCCIÓ INÈDITA

'Matchday': història de com es va fer la sèrie més íntima del Barça

Una sèrie de vuit capítols de 45 minuts, que s'estrena divendres a Rakuten TV, descobreix els secrets del Barça

La pel·lícula conté imatges desconegudes del vestidor després de la derrota a Anfeld i de la vida privada dels jugadors

aguasch50232968 deportes  el bar a presenta  matchday   una serie que muestr191122203509

aguasch50232968 deportes el bar a presenta matchday una serie que muestr191122203509

7
Es llegeix en minuts
Marcos López

ElJuan estava amagat. Feia més de 10 minuts que estava amagat en un racód’Anfield. El partit encara no s’havia acabat. Però el Juan, com havia fet sempre, s’havia mimetitzat al cor del «Sant Greal» del Barça, esperant l’arribada dels jugadors. Sabia el que passava fora, però encara no volia ser conscient de la magnitud del desastre.

I en una casa de Barcelona, una mare, nerviosa primer, histèrica després, vivia la nit europea acompanyada pels seus dos fills (Milan, més preocupat, i Sasha, aliè a tot) veient patir el Gerard pare i el Gerard company. «Si quedem així, no passa res. Nosaltres anem a la final», li deia el Milan. «Sí, rei», responia ella fins que Origi, en aquell córner de la vergonya, va desencadenar la sorpresa de milions de culers. «¡No pot ser, nooo!», va cridar de forma esquinçadora Shakira sense entendre què havia passat.

Shakira, amb els seus fills, assistint per televisió a la desfeta d’Anfield. / ‘MATCHDAY’

Llavors ningú ho va entendre. I ara tampoc. El Juan llavors estava petrificat. Feia tres anys que estava «encastat» en la vida del primer equip, no es desenganxava ni un segon de la seva càmera i no sabia què fer realment. Si hagués pogut, hauria desaparegut. Però tots els culers estaven connectats al que passava sobre la gespa, mentre els ulls de Shakira semblaven explotar. 

A Rakuten TV gratis

En realitat, era invisible per a aquest grup d’herois, desposseïts de capes i privilegis, que van quedar nus davant dels ulls de Juan Cobo, oficialment «operador de càmera» del club que permetrà, a partir de divendres que ve, quan s’estreni ‘Matchday’, descobrir els secrets ocults del Barça. I dels seus jugadors. És una sèrie de vuit capítols que emetrà Rakuten TV gratuïtament. 

Però és un viatge inèdit al cor del vestidor, trencades barreres que semblaven indestructibles, entrant en territoris inexplorats, com les xerrades de Valverde, les confessions dels jugadors abans i després de cada partit, entrant a casa seva per convertir la sèrie en «una pel·lícula mai vista de les seves vides», com admet Oriol Querol, director de la sèrie, després de vuit mesos de complex rodatge.

Lenglet, resant abans d’un partit al vestidor. / ‘MATCHDAY’

Va de partit en partit. Comença en el clàssic que va acabar amb la vida madridista de Lopetegui en un Barça que, curiosament, no tenia Messi perquè estava lesionat fins a arribar al silenci colpidor d’Anfield, un silenci que va fer tremolar les mans del Juan. Li tremolaven els dits, però al final li van poder més els ulls.

Darrere d’aquesta càmera que es va sostenir enèrgica, conflueix una idea, parida en tres llocs diferents. El Barça, d’una banda, des de fa temps sentia la necessitat de crear un documental, mentre a Piqué, «curiós i actiu com és sempre», segons recorden al club, se li havia encès una llumeta, just després de produir la controvertida decisió de Griezmann

L’aval de Bartomeu i Rierol

Pràcticament alhora i no gaire lluny del Camp Nou, Jordi Évole, director de ‘Salvados’, tramava un nou gir a Produccions del Barri juntament amb Querol matant aquelles assolellades tardes d’estiu amb discussions culers sobre trepitjar la Capella Sixtina del Camp Nou. El president, Josep Maria Bartomeu, assessorat per Manel Arroyo, abans que aquest deixés la directiva, també rebia missatges en aquesta mateixa direcció. Fa anys que el futbol ha deixat de ser un esport. Fa temps que no és només una indústria capaç de moure milers de milions d’euros sinó que necessita generar continguts per monetitzar-los. 

D’aquí, la creació de Barça Studios, una cosa que no té cap altre club al món. Era una idea vella. ¿Qui no havia tingut mai curiositat d’obrir el Camp Nou? Milers de persones. De fet, la junta ja havia rebutjat diverses propostes en aquest sentit, fonamentalment perquè no tenia la «complicitat del vestidor».

El vestidor del primer equip al Camp Nou. / ‘MATCHDAY’

Aquí Piqué va exercir de «goma d’enganxar» per seduir els seus companys, com recorden els tres actors que van confluir en aquest projecte, a més que la junta obria una via nova al pactar «un model de negoci compartit» amb els futbolistes. L’experiència del Manchester City, que va seguir la saga d’All or Nothing dels equips de la NFL nord-americana, va exercir, a més, de palanca.

Però el Barça no va escollir el mateix model de comprometre’s amb Amazon o Netflix, dos dels colossos que van venir fins a les seves oficines per tenir l’honor, i el negoci, d’obrir i de colar-se a les cases de les seves estrelles. Hi va haver diverses reunions amb ells, però finalment van apostar, com recorden en el club, pel «talent català» perquè entenien que «qui millor que la gent d’aquí per explicar les històries que passen al Barça», sense necessitat d’acudir a megaestrelles de Hollywood.

 

Évole va coincidir en una  missa del Papa al Vaticà i allà va començar a activar-se el projecte, que va néixer en tres llocs diferents

Évole i Querol, mentrestant, continuaven parlant. «Segur que al Barça tenen mil propostes per fer això. Segur. Però imagina’t que no les tenen i som els primers», li preguntava inquiet l’Oriol al Jordi, sense saber llavors que Bartomeu i Arroyo ja gestionaven informació confidencial sobre aquest projecte. Tots desconeixien que Piqué no només tenia la nova Copa Davis al seu agitat i ocupat cap.

No eren els primers, però sí que van tenir una ajuda inesperada. «El Jordi havia d’anar al Vaticà a una missa del Papa, prèvia a l’entrevista que li donaria sis mesos després», afirma Querol revelant l’última porta que quedava per obrir. «En aquesta missa hi havia Bartomeu. I llavors el Jordi li va explicar al president: ‘Ens agradaria fer això. En parlem quan vulguis’». 

El «magma»

Van quedar que es veurien a la tornada del viatge. El setembre de l’any passat, un mes abans que les càmeres penetressin en la pell prohibida del Barça.  Piqué, d’altra banda, anava desfent nusos que semblaven impossibles i el club, impulsat pel president, entenia que no podia quedar-se enrere en el nou món dels continguts que treia el nas per Europa després de convertir-se en lucrativa rutina als Estats Units.

Piqué va exercir  de «goma d’enganxar» per aconseguir la complicitat del vestidor i desfer nusos que semblaven impossibles

Guillem Graell, el responsable de marca del Barça, i Paco Latorre, director de Barça Studios, movien la seva energia al mateix camí. Encara no estaven tots junts. Tot i que estaven a punt de reunir-se en una mateixa taula. Però «el magma», expressió utilitzada per Querol, estava a punt de fluir, tot i que va necessitar «diverses setmanes de reunions fins a arribar a una proposta de format definiva», que buscava, sobretot, diferenciar-se dels productes que ja hi havia al mercat. 

Ter Stegen i Coutinho, davant de Malcom, després d’un partit. / ‘MATCHDAY’

Volia que ‘Matchday’ fos un producte innovador, que transcendís del purament futbolístic, portant càmeres al vestidor i, alhora, a casa de les estrelles. «Era explicar històries a través d’una sèrie de personatges. I això incloïa el retrat dins del club i sobretot, el retrat de les vides privades dels jugadors», diu Querol relatant el viatge entorn del dia a dia de Suárez, Messi, Piqué, Lenglet, Ter Stegen i Sergi Roberto, entre altres jugadors, buscant «vuit capítols molt cinematogràfics», amb una durada de 45 minuts. 

Més de 500 hores de gravació

Notícies relacionades

Del Barça-Madrid, amb un «seguiment especial a Piqué, des del matí fins a la matinada quan va anar a sopar amb Mikitani», l’amo de Rakuten, patrocinador principal del Barça, que emetrà a través de la seva plataforma de ‘streaming’ aquesta pel·lícula, a l’arribada de Griezmann i De Jong al Camp Nou, pròleg de la segona temporada que ja s’està gravant. Tot explicat amb la poderosa i suggerent veu de John Malkovich, l’actor nord-americà, que exerceix de narrador en la seva versió en anglès.

Des de l’octubre passat, un ampli equip de gairebé 100 persones que no s’han desenganxat dels vestidors de la ciutat esportiva i del Camp Nou, tots dos amb micròfons instal·lats de forma permanent. De forma discreta, com tots els moviments d’aquest nombrós equip. Volien que els jugadors s’oblidessin de les càmeres. I ho van aconseguir en les més de 500 hores de material gravat en els 100 dies de rodatge, en què van arribar fins i tot a tenir fins a cinc unitats diferents alhora, incloent-ne una en un helicòpter sobrevolant el Camp Nou en el clàssic. Perquè hi va haver gairebé 100 Juanes per ensenyar, a la fi, el que passa dins del Sant Greal.