L'ESPAI BARÇA

El Barça es replanteja a l'alça l'aforament del nou Palau

El club crea una estructura per generar beneficis amb l'explotació de la instal·lació prevista

lmendiola50971104 barcelona 18 11 2019  obras de derribo del miniestadi foto d191118191829

lmendiola50971104 barcelona 18 11 2019 obras de derribo del miniestadi foto d191118191829 / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Luis Mendiola

El FC Barcelona es planteja la conveniència d’ampliar la capacitat del nou Palau Blaugrana a 14.000 espectadors en lloc dels 10.000 aprovats en el projecte inicial, com també elevar la xifra del pavelló annex de 2.000 a 3.500 o 4.000 espectadors en consonància amb les noves tendències d’aquest tipus d’instal·lacions a Europa i també a la resposta del públic amb els equips de les quatre seccions professionals del club al marge del futbol: bàsquet, handbol, futbol sala i hoquei patins.

El club té clar que qualsevol decisió en aquest sentit hauria de ser elevada a l’aprovació dels socis, el recolzament majoritari dels quals va servir per avalar el pla de reurbanització de les instal·lacions barcelonistes en el referèndum de l’Espai Barça, fet l’abril del 2014.

«Som conscients que les necessitats esportives en aquests cinc anys han canviat. Que la majoria de les instal·lacions a Europa requereixen unes necessitats diferents. El pavelló del Madrid, del Baskonia o el que construirà el València són de 15.000 espectadors», admet Albert Soler, responsable dels esports professionals del Palau (bàsquet, handbol, hoquei i futbol sala) i des de fa poc designat per la junta com a responsable també de la gestió del nou Palau. «Aquests aforaments són els que permeten explotar el pavelló en tota mena d’esdeveniments esportius o fins i tot concerts. Però també sabem que l’acord aprovat en referèndum va ser el de 10.000. I que el canvi en aquest sentit depèn dels responsables de l’Espai Barça i del suport del soci», afegeix sobre un dels punts de controvèrsia del nou Palau, que es pot quedar curt fins i tot abans de construir-se.

Tres anys d’obres

L’última data que maneja el FC Barcelona per a la posada en marxa del nou Palau és la de desembre del 2022. Com tot el que envolta totes les instal·lacions que estan incloses a l’Espai Barça,  són terminis relatius. En aquests dies ja només queda dempeus l’estructura de la tribuna, dins dels treballs de demolició del Miniestadi iniciats a l’octubre, precisament la zona on s’ubicarà el nou pavelló blaugrana.

El club, no obstant, ja està conjuminant l’organigrama que servirà per explotar la nova instal·lació, que ha de ser una nova font d’ingressos per al club. Soler serà l’encarregat de dirigir la nova estructura que pretén rendibilitzar el nou pavelló blaugrana, i el club també ha creat el càrrec de responsable de comunicació de la nova instal·lació, Oriol Bonsoms, procedent de l’àrea internacional del club després d’haver portat durant alguns anys la comunicació del bàsquet i la del futbol sala.

Fins ara el club gestionava la mercadotècnica global de l’entitat. Però la directiva considera que l’afició de cada un dels esports professionals del Palau té un perfil propi i que l’explotació del nou recinte així com la de la pista annexa que es construeixi han de ser una font d’ingressos capaç de generar beneficis a través d’activitats paral·leles i s’han de negociar de forma autònoma, per ajudar a cobrir un pressupost de seccions que és el 5% del total del club, segons fixen els estatuts. Aquest any se situa entorn dels 55 milions.

Reestructurar el Seient Lliure

«La prioritat sempre seran les activitats esportives de les seccions. Per això es construeixen. Però això no impedeix que si es pot, les puguem utilitzar per a altres activitats, convencions, grans cites esportives o fins i tot concerts», explica Soler, amb referència als prop de 140-150 dies anuals d’ocupació de l’actual Palau amb les diferents competicions, tant nacionals com europees, que acullen bàsquet, handbol, futbol sala i hoquei, al marge que alguns dels entrenaments dels equips professionals ja s’han traslladat a la Ciutat Esportiva.

jordi cotrina

Notícies relacionades

Les dades que el club maneja aquesta temporada respecte al bàsquet, la secció que més públic atreu, són significatives. Amb un equip il·lusionant, encapçalat per Nikola Mirotic, la mitjana d’entrada està entre els 5.500 i els 5.700 espectadors. A cada partit fins ara, l’equip ha esgotat la venda d’entrades entorn de les 1.300. Però també ha detectat que hi ha prop de 1.300 dels gairebé 5.000 socis que han pagat el seu abonament que ni hi van ni deixen la seva localitat per al Seient Lliure, raó per la qual alguns partits no han assolit el ple. L’abonament és dels més barats del continent (190 euros per tota la temporada), i aquest és un dels motius, considera el club, pel qual els socis són reticents a posar les localitats a la venda.   

El club calcula en més de 2,3 milions d’euros la quantitat que es va deixar d’ingressar la temporada passada per deixar d’utilitzar aquests seients, raó per la qual sospesa un canvi de política per al futur. En lloc d’esperar que l’abonat comuniqui al club la disponibilitat del seu seient, com fins ara, el club es podria plantejar la utilització d’aquestes localitats que té perfectament definides si 48 hores abans del partit no rep una comunicació en contra.