Anar al contingut

ENTREVISTA A ENRIQUE LACALLE

Enrique Lacalle: "El problema no és el dièsel, sinó els cotxes més antics"

«El consumidor té un embolic monumental i les declaracions de les administracions només augmenten la confusió»

«El Govern central hauria de ser conscient de la transformació del sector i de l'esforç de les marques per donar solucions»

Xavier Pérez

Enrique Lacalle: "El problema no és el dièsel, sinó els cotxes més antics"

De porc i de senyor se n’ha de venir de mena. Després de l’edició del 2001 del Saló Internacional de l’Automòbil Enrique Lacalle va prendre el timó com a president d’un certamen que, entre 1966 i 1971 també va presidir el seu pare. Avui és el responsable que la primera mostra firal d’Espanya, que compleix 100 anys, sigui una de les referències del sector de l’automòbil a Europa.

- Aquesta setmana que ve arrenca l’Automobile Barcelona. A partir de dissabte, posen en mans del públic 100 anys d’història de l’automòbil en un moment en què, de vegades, es qüestiona. En aquest entorn, ¿què espera d’aquesta edició?

- Que torni a ser un èxit. Barcelona és una ciutat que sempre s’ha entregat al saló de l’automòbil. En cent anys d’història hem mostrat al públic el més nou, les últimes tecnologies i ens hem convertit en un referent. Crec que l’automòbil ha format, forma i formarà part de la ciutat. No entenc que se’l pretengui excloure. L’automòbil és un soci per al ciutadà, un company de viatge, i tot això ho hem vingut ensenyant des de 1919. És per això que estic convençut que tornarem a ser el millor aparador per al sector.

- ¿El saló arriba en un bon moment per al sector? Venim de diversos mesos de caiguda de vendes.

- Jo penso que sí que arriba en un bon moment. Crec que estem davant una gran ocasió per a l’automòbil. Venim d’un any que ha sigut bo quant a resultats i ens trobem davant un moment clau en el sector. El 2018 el mercat va créixer prop d’un 7%, i de cara a aquest any s’espera que continuï creixent de forma moderada fins a assolir un 1,5% més, per això els descensos dels primers mesos d’aquest any. Espanya és el segon país d’Europa quant a producció de vehicles, per la qual cosa es tracta d’un sector potent a nivell industrial. Pensin que el 3% dels cotxes que es fabriquen al món es fan aquí, i això, penso, és bastant rellevant.

No es pot negar que el món de l’automòbil s’està transformant. ¿Hi estem preparats?

- Sens dubte. La tecnologia ha fet que tot avanci molt més de pressa. La connectivitat i els nous sistemes de mobilitat formen part d’un dia a dia en què l’usuari demana solucions. El 2017 ja vam plantejar una nova fórmula al saló, canviant Automobile Barcelona, unint el millor de la tecnologia i l’automoció. Una barreja del ‘motorshow’ tradicional amb el CES de Las Vegas i el Mobile World Congress. I el públic ens va donar la raó. Aquest any consolidem la idea. Oferirem zones de demostració per a totes les noves tecnologies lligades a la connectivitat, la seguretat, la mobilitat i la sostenibilitat. Crec que l’usuari està perfectament preparat per fer aquest salt evolutiu, però també penso que de vegades no s’està sent just amb l’automòbil.

-¿Per què ho diu? ¿Pels atacs al dièsel? ¿Pels que volen allunyar-lo de la ciutat?

- De tot una mica. L’automòbil sempre ha sigut un element clau de l’evolució de la societat i per això, com a element d’evolució, ha d’anar canviant. El que passa és que últimament se l’està atacant massa. El consumidor té un embolic monumental i les declaracions de les administracions només augmenten la confusió.  La gent vol comprar-se cotxes, però no sap ni quin tipus d’energia l’ha de moure ni si podrà utilitzar-lo per anar a treballar de forma normal. Cal demanar una mica de coherència a tothom. Les administracions no ho han posat fàcil i han enviat missatges molt confusos. El que sí que és clar és que el parc automobilístic s’ha de renovar, perquè el problema no són els dièsel, sinó els cotxes amb més de 10 anys d’antiguitat. És per això que l’Automobile Barcelona vol ser una plataforma d’informació real, explicant tots els detalls de totes les tecnologies. Carregar contra el motor de combustió no és la solució. L’electrificació és una aposta clara de cara al futur, però no és la resposta immediata. Penso que hi ha un espai per a cada proposta. Nosaltres volem ajudar a triar la correcta. La nostra tasca és didàctica i divulgativa.

- ¿Considera que el Govern central hauria de fer alguna cosa més pel sector?

 - L’automòbil representa el 10% del PIB d’aquest país i ocupa prop del 9% de la població activa. Si el sector es constipa, la indústria espanyola tindrà una pulmonia. Cal ajudar-lo. I no crec que això s’aconsegueixi amb missatges catastrofistes, populistes. El Govern s’hauria de conscienciar de la transformació que està vivint el sector i de l’esforç que estan fent les marques, per aportar una solució perquè continuï sent el motor de la indústria espanyola. Posant-hi pals a les rodes no s’avança. El que el sector demana és que s’escolti els que estem implicats en aquest món de l’automòbil. Si escolta, les coses aniran molt millor al país en general. Hauríem de caminar tots junts. Els plans d’ajuda són una molt bona manera de cuidar el sector, però es pot anar més enllà, millorant altres aspectes. Penso que s’ha d’apostar per plans coherents de fer ferralla per retirar de les carreteres i els carrers de les ciutats els cotxes més vells, que sí que són els que més contaminen.

¿I què em diu de treballar sobre la fiscalitat de l’automòbil?

- Doncs encara millor. Els plans ajuden molt, però l’usuari i els mateixos fabricants han de percebre realment aquest recolzament. Si apostem per suprimir l’impost de matriculació, rebaixar l’IVA dels vehicles elèctrics del 21% al 10% o busquem un sistema impositiu lligat a l’ús, crec que avançaríem molt més.

-Tornant al Centenari: uniran passat, present i futur. - ¿Serà el saló un punt de trobada per a la història de l’automòbil?

- Hem augmentat l’espai perquè el saló creix en metres i tindrem una molt bona plataforma per a la projecció del saló. És per això que està sent una ocasió única, convidem tothom a celebrar alguna cosa aquest any, tothom que vulgui compartir aquest moment amb el públic, que estigui amb nosaltres. Fites com el centenari del saló de Barcelona, el centenari de Citroën, el de Bentley, els 100 anys de l’OICA (Associació Internacional de Salons de l’Automòbil i Camions)... són moments clau, històrics, irrepetibles, i per això ho hem volgut celebrar tots junts amb el gran públic. Que al cap i a la fi ha sigut, és i continuarà sent a qui ens devem.