Anar al contingut

PRECARIETAT LABORAL

Els 'riders': un col·lectiu unit i cada vegada més segur

Col·lectius de treballadors incorporen assegurances d'accident per als ciclistes i motoristes de repartiment de menjar a domicili

María Ximena Duque Achury

Els 'riders': un col·lectiu unit i cada vegada més segur

periodico

La problemàtica dels ‘riders’,  anomenats per molts els herois de la precarietat laboral, s’ha fet cada vegada més extensiva a Espanya, que és líder a Europa en treballadors de plataformes digitals, amb un 11,6% d’adults que han treballat per a alguna d’aquestes.

Arran del creixement exponencial de creació d’aquest tipus d’‘apps’ i d’unes condicions laborals que no milloren, col·lectius de treballadors d’algunes d’aquestes empreses, com Free Riders o Mensakas, ja han començat a incorporar assegurances d’accidents per a ells, com Zego o Qover, a la recerca de la millora del seu dia a dia a la feina.

Repartiment a domicili

Els ciclistes o motociclistes que coneixem com a ‘riders’ són totes les persones que veiem diàriament pels carrers de les principals ciutats d’Espanya, i en moltes d’Europa, també, portant comandes a domicili en motos o bicicletes amb una nevera a sobre, i que no tenen contractes laborals sinó de (falsos) autònoms, tot i que pel seu treball dependent de les empreses a les quals pertanyen la llei els consideri assalariats, d’acord amb una recent sentència a favor d’un treballador de la companyia Deliveroo, a València.

Aquests treballadors es caracteritzen pels salaris precaris i per no tenir assegurança laboral, però, sobretot, per formar part d’una societat consumista –comptant tant els empresaris com els usuaris– que no veu més enllà dels seus desitjos.

Quatre possibles cobertures

Tot i que la flexibilitat laboral sembla que preval entre els que ens porten el menjar a casa, les seves jornades són interminables i incertes i no ens adonem que, si tinguessin cap accident, aquests missatgers no tindrien una assegurança que els cobrís. Per això, han sortit a la llum companyies d’assegurances  que s’hi adeqüen, com el cas de Zego, que es paga únicament mentre el ‘rider’ o ‘driver’ està actiu a l’‘app’, és a dir, durant la seva jornada laboral. A més, ofereix quatre possibilitats de cobertura, d’acord amb la necessitat de l’usuari: moto, cotxe, bicicleta o taxi.

Els seus creadors asseguren que el servei que ofereixen va ser dissenyat per ser utilitzat de veritat, no com molts d’altres, i amb les persones com a prioritat. El desembre del 2017 van llançar l’assegurança de responsabilitat civil per a ciclistes.

L’empresa Deliveroo, d’altra banda, i segurament impulsada per les demandes que ha rebut, també té una assegurança per als seus treballadors. Es tracta de Qover, que utilitza internet per optimitzar no només tots els processos sinó els dels assegurats, i els permetrà reclamar costos de períodes d’incapacitat tant als ‘riders’ com als seus substituts.

L’assegurança els cobrirà mentre estiguin connectats a l’‘app’ Deliveroo i estiguin disponibles per rebre encàrrecs, fins a una hora després de tancar la sessió.

Les ‘web apps’ Zego i Qover, com que són companyies d’assegurances que funcionen per a treballadors amb condicions laborals limitades, formen part de la categoria Salut i qualitat de vida de l’‘appteca’ de Apps4citizens, una plataforma que té com a objectiu promoure l’ús de les aplicacions com un instrument tecnològic al servei de la ciutadania, que funciona a través del compromís social col·lectiu.

Si vols saber més coses sobre el projecte, entra a la web d’Apps4citizens i segueix els nostres comptes de Twitter i Facebook.

Temes: Deliveroo

0 Comentaris
cargando