PRECARIETAT LABORAL

Els 'riders': un col·lectiu unit i cada vegada més segur

Col·lectius de treballadors incorporen assegurances d'accident per als ciclistes i motoristes de repartiment de menjar a domicili

201808703 riders

201808703 riders

2
Es llegeix en minuts
María Ximena Duque Achury

La problemàtica dels‘riders’, anomenats per molts els herois de la precarietat laboral, s’ha fet cada vegada més extensiva a Espanya, que és líder a Europa en empleats de plataformes digitalslíder a Europaplataformes digitals amb un 11,6% d’adults que hi han treballat.

Arran del creixement exponencial de creació d’aquest tipus d’apps i de les seves condicions laborals que no milloren, col·lectius de treballadors d’algunes, com Free RidersFree Riders i Mensakas, ja han començat a incorporar assegurances d’accidents per a ells, com Zego i Qover, a la recerca de la millora del seu dia a dia a la feina.

Repartiment a domicili

Els ciclistes o motociclistes que coneixem com a 'riders' són totes les persones que veiem diàriament pels carrers de les principals ciutats d’Espanya, i en moltes d’Europa, portant una nevera en motos o bicicletes, i que no tenen contractes laborals sinó de (falsos) autònoms, tot i que per la seva feina dependent de les empreses a les quals pertanyen la llei els consideri assalariats, d’acord amb una sentència recent fallada a favor d’un empleat de la companyia Deliveroo, a València.

Aquests treballadors es caracteritzen pels salaris precaris i la falta d’una assegurança laboral, però, sobretot, per formar part d’una societat consumista –comptant tant els ocupadors com els usuaris– que no veu més enllà dels seus desitjos.

Quatre possibles cobertures

Tot i que la flexibilitat laboral sembla que preval entre els que ens porten el menjar a casa, les seves jornades són interminables i incertes, i no ens adonem que, si tinguessin algun accident, aquests missatgers no tindrien cap assegurança que els cobrís. Per això han sortit a la llumcompanyies d’assegurances que s’hi adeqüen, com el cas de Zego, que es paga únicament mentre el 'rider' o 'driver' està actiu a l’app, és a dir, durant la seva jornada laboral. A més, ofereix quatre possibilitats de cobertura, d’acord amb la necessitat de l’usuari: moto, cotxe, bicicleta o taxi.

Els seus creadors asseguren que el servei que ofereixen va ser dissenyat per ser utilitzat de veritat, no com molts d’altres, i amb les persones com a prioritat. El desembre del 2017 van treure l’assegurança de responsabilitat civil per a ciclistes.

L’empresa Deliveroo, per la seva banda, i segurament impulsada per les demandes que ha rebut, té també una assegurança per als seus treballadors. Es tracta de Qover, que utilitza internet per optimitzar no només tots els seus processos, sinó els dels seus assegurats, i els permetrà reclamar costos de períodes d’incapacitat tant als 'riders' com als seus substituts.

L’assegurança els cobrirà mentre estiguin connectats a l’app Deliveroo i estiguin disponibles per rebre encàrrecs, fins i tot una hora després de tancar la sessió.

Notícies relacionades

Les 'webapps' Zego i Qover, per ser companyies d’assegurances que funcionen per a treballadors amb condicions laborals limitades, formen part de la categoria Salut i qualitat de vida de l’appteca d’Apps4citizens, una plataforma que té com a objectiu promoure l’ús de les aplicacions com un instrument tecnològic al servei de la ciutadania, que funciona a través del compromís social col·lectiu.

Si vols conèixer més coses sobre el projecte, entra al web d’Apps4citizens i segueix els nostres comptes de Twitter i Facebook.

Temes:

Deliveroo