extinció d'una llengua
Desapareix a l'Índia la llengua bo amb la mort de la seva última parlant
La llengua bo, un dels deu idiomes del grup tribal gran andamanès, de l'Índia, ha quedat extingida amb la mort de la seva última parlant, ha informat avui en un comunicat l'organització Survival International.
Boa Sr, de 85 anys, va morir la setmana passada, i al fer-ho va posar fi al llarg viatge de la seva tribu, l'existència de la qual es va iniciar fa uns 65.000 anys a les illes d'Andaman, al sud-est de l'Índia.
"Descendents d'una de les cultures més antigues de la Terra", els bo pertanyen a un grup tribal que ara, amb la mort de Boa Sr, té només 52 membres, enfront dels 5.000 que poblaven les illes quan van arribar els colonitzadors britànics, el 1858.
"No es pot permetre que això passi amb les altres tribus"
El director de Survival, Stephen Corry, ha demanat que la desaparició dels bo serveixi de "recordatori que no es pot permetre que això passi amb les altres tribus de les illes Andaman".
"Els grans andamanesos van ser, primer, massacrats i, després, exterminats amb polítiques paternalistes que van causar estralls per les epidèmies, i els van robar la seva terra i la seva independència", ha censurat Corry.
Les illes Andaman i Nicobar, situades a uns 1.000 quilòmetres del subcontinent indi, eren fins a l'època del colonialisme escassament visitades, de manera que les tribus van poder mantenir intacta la seva forma de vida, basada en la caça de senglars i llangardaixos.
Una tribu manté la seva forma de vida
La progressiva invasió de colons indis a les illes amenaça cada vegada més la subsistència d'aquestes tribus, per la construcció de carreteres, la introducció de l'alcohol i malalties per a les quals la població local no està preparada.
En l'actualitat, els grans andamanesos viuen en assentaments habilitats pel Govern indi, del qual depenen per obtenir menjar i refugi, tot i que encara queda una tribu, la dels jarawa, que manté la seva forma de vida prehistòrica als boscos.
"Com que era l'última parlant se sentia molt sola, perquè no tenia ningú amb qui xerrar... Boa Sr tenia molt de sentit de l'humor i el riure amb què es petava era contagiós", ha dit sobre la difunta bo la lingüista Anvita Abbi, en el mateix comunicat.
Sobreviure al tsunami
Notícies relacionadesSegons rememora Abbi, Boa Sr li va dir una vegada que els jarawa tenien sort de viure a la selva, lluny dels colons indis. Boa Sr va sobreviure al tsunami que va escombrar l'Índic el desembre del 2004 i va fer témer per l'extinció d'aquestes tribus, que, no obstant, gairebé no van patir-ne els efectes, guiades pels seus propis sistemes d'alerta i protegides per la selva.
"Tots érem allà quan va passar el terratrèmol. El més vell ens va dir: 'La terra es partirà, no fugiu ni us mogueu'. Els més vells ens ho van dir'", va declarar als lingüistes l'última parlant de bo.
- Pont local ¿Quins centres comercials obren el 9 de juny, Segona Pasqua, a Barcelona i Catalunya?
- Entendre-hi més ‘El conte de la serventa’ va ser una realitat a Irlanda: 9.000 nadons morts i 56.000 mares solteres maltractades al segle XX
- Barcelona es juga un 14% del PIB si els turistes la deixessin de visitar
- Amb diversos ingressats Un presumpte brot de salmonel·la causa almenys una vintena d’afectats a Sant Adrià
- Calendari Quina festa és el 9 de juny? Només aquests municipis de Barcelona tindran un pont de tres dies
- TELEVISIÓ I MAS Locutors d’Esport 3
- Barcelona, protagonista Cuina de saga familiar amb vistes al Port Vell
- EL MUNDIAL DE MOTOGP Marc Márquez s’exhibeix a l’Aragó de principi a final
- La Volta / Dauphiné cliclisme La Volta femenina es consolida en el calendari internacional
- BÀSQUET El Barça se suïcida i perd un partit que tenia guanyat