Presidenta de TM Grup Immobiliari

Ángeles Serna, la promotora que va voler ser diplomàtica

  • La presidenta de TM Grup Immobiliari va començar en l’empresa des de zero, amb tasques merament administratives

Ángeles Serna, la promotora que va voler ser diplomàtica

Toni Sevilla

4
Es llegeix en minuts

Per molt que vulguem, en ocasions, la vida s’entossudeix a portar-nos per un altre camí diferent del que pensem inicialment. I alguna cosa així li va passar a Ángeles Serna, presidenta de TM Grupo Inmobiliario, companyia amb seu a Torrevieja i especialitzada en turisme residencial. Es va llicenciar en Econòmiques i, a partir d’aquí, va decidir llançar-se a buscar la seva vocació. Volia ser diplomàtica. Així doncs, va estar un parell d’anys estudiant per a les oposicions, fins i tot va arribar a cantar els temes davant el preparador. «Eren unes oposicions tremendament complexes, i no dominava prou els idiomes», afirma ara Ángeles Serna. Va ser així com va marxar un any al Regne Unit i un altre a França per començar a perfeccionar l’anglès i el francès. No obstant, a la tornada, va comprovar que és molt dur reconnectar-se amb unes oposicions després d’una aturada de dos anys. Es va matricular, doncs, en un Màster en Unió Europea a la Universitat Politècnica de Madrid. Llavors va ser quan la seva família la va temptar a passar per l’oficina que aleshores tenia TM a la plaça d’Espanya. Ho va provar. Eren els anys 90. Mai en va sortir. «Els començaments van ser des de zero no, el següent», diu.

Va començar pràcticament com a administrativa, ajudant en el que podia, des de tot el relacionat amb els contractes de compravenda de les vivendes de segona residència fins a qüestions purament financeres. És més, va ser ella la que va portar el correu al dia a dia de la firma quan el seu ús encara era una mica exòtic. «En aquell moment vivia amb una amiga de nacionalitat nord-americana que es comunicava amb la seva mare per correu electrònic. Vaig veure un ‘pack’ al quiosc de la plaça d’Espanya, el vaig comprar i es va instal·lar a l’oficina», detalla. Avui no només és la presidenta d’una companyia familiar fundada el 1969, amb 1.500 empleats, i que, des d’aleshores, ha entregat unes 20.000 vivendes. També s’ha convertit en una de les dones més influents en el sector de la construcció. No és fàcil. Ja no només perquè es tracta d’un sector molt masculinitzat. També perquè TM és una empresa familiar en què el testimoni del fundador, José Luis Serna Almodóvar, el van agafar els quatre germans: Pablo, Jesús, Joaquín i Ángeles. Una dona i tres homes. No obstant, la presidenta del grup no només posa l’accent en el fet que el recolzament dels seus germans ha sigut fonamental. També posa èmfasi en el paper jugat pel fundador. «El meu pare era una persona molt feminista. El meu pare sempre va ser el meu primer defensor, i ens ha recolzat de la mateixa manera, fóssim home o dona», afirma l’avui presidenta.

Ara, amb la perspectiva que dona el temps, no es penedeix del canvi de rumb. «Si el sector immobiliari és apassionant, el del turisme residencial més», diu. I tot en una activitat que ha fet un gir de 180 graus. Va començar amb viatges amb autobús portant a la Costa Blanca clients de Valladolid, Burgos, Saragossa o Móstoles, i avui dia no només predominen els compradors internacionals, sinó que la seva firma té promocions per tota la costa mediterrània, des de Màlaga fins a Mallorca, passant per Almeria, i tres hotels a Mèxic. Van començar amb promocions de primera vivenda, sí, però en l’actualitat estan especialitzats en turisme residencial, una cosa que, a priori, pot semblar complicada en temps de Covid, encara que, tot i així, els compromisos d’entrega s’han mantingut. «Si no en el 100% dels casos, sí en el 99,9%», remarca.

El secret per consolidar un grup que ja va per la segona generació, admet, consisteix a continuar impulsant els valors i la cultura de l’organització. Per a això, la clau és la solvència, explica Ángeles Serna. «Solvència des de diversos punts de vista: des del punt de vista econòmic i personal. És una paraula que utilitzava molt el meu pare. Parlava molt de persones solvents, de persones que compleixen els compromisos», afirma amb orgull. Una solvència que, a efectes pràctics, es tradueix en el fet que la companyia sempre ha intentat autofinançar-se a l’hora d’emprendre qualsevol projecte.

Notícies relacionades

¿Es penedeix de canviar la diplomàcia per l’empresa familiar? «En absolut. Veus la teva vida en fotografies en cada un dels projectes, amb el que això implica quant a gent, treballadors, il·lusió. ¿A quantes famílies hem fet felices?», diu sense titubejar. «En una empresa sempre està tot per fer», afegeix.

Ara bé, el que més li agrada és viatjar. «No tinc cap altre ‘hobby’ fora del món del treball. No concebo desconnectar si no és fora», afirma. «M’encanta l’Àsia, i m’encanta l’Índia. Són viatges que donen un tomb a la teva realitat i fan que ho relativitzis tot», diu. El seu repte pendent, en aquest sentit, Indonèsia.

Amb un referent clar