L’opinió de PayFit

La nova normalitat passa per la paraula ‘flexibilitat’ a les empreses

  • Es preveu un retorna a l’oficina, però d’una manera més flexible

La nova normalitat passa per la paraula ‘flexibilitat’ a les empreses

Unsplash

3
Es llegeix en minuts
Yoann Artus (PayFit)

Com cada setembre, comença un nou curs, una nova etapa que serà, sens dubte, una de les més atípiques en dècades. Després de l’estiu, tot sembla indicar que els nivells de vacunació –ja elevats– ens acostaran a una situació d’immunitat de grup que repercutirà en el nostre dia a dia.

En aquest sentit és important conèixer com les empreses afrontaran el seu dia a dia al setembre, després d’un any provant noves maneres de treballar sense perdre la seva cultura. ¿La manera? Impulsant un nou sistema per als seus treballadors, pensat i dissenyat per la tornada a l’oficina. Però el que hem viscut en l’últim any i mig ha revolucionat el paradigma conegut fins a inicis de l’any 2020. Es preveu una tornada a l’oficina, sí, però d’una manera més flexible.

Segons l’estudi ‘Teletreball i treball en mobilitat a Espanya i la UE’, de l’Observatori Nacional de Tecnologia i Societat, el teletreball s’ha incrementat a Espanya durant el primer trimestre de 2021. Tot i que les restriccions en l’àmbit laboral eren ja més laxes i permetien el seu desenvolupament habitual a les oficines, un 11,2% de les persones empleades teletreballen.

Canvi en la cultura corporativa

Destaca la ràpida adopció que hem emprès en aquest sentit, més enllà de les prohibicions i restriccions associades a la pandèmia. Si bé és cert que no arriba al 16,2% que es va imposar durant el confinament, com bé revela aquest informe, el percentatge és destacable i parla clarament de la flexibilitat que han demostrat milers i milers de companyies. Un canvi de la cultura corporativa en què han participat activament els departaments de recursos humans, que han hagut d’adaptar, coordinar i ubicar un nou escenari laboral per a milers d’empleats. 

Una aposta clara i decidida per la digitalització ha permès a moltes empreses situar-se a l’avantguarda en pocss mesos. I és cert que els canvis han sigut ràpids i les necessitats d’adaptar-se a aquests temps han creat situacions peculiars, però qualsevol inversió comporta un temps d’adaptació necessari i serà aquest estiu quan s’optimitzarà al màxim aquest procés de transformació. 

La pandèmia ens ha revelat que hem de ser més permeables als canvis, no entendre el treball com un compartiment en el qual l’espai i el temps són inamovibles, sinó concebre’l com un entorn líquid. Hem de donar l’oportunitat als treballadors, confiar-hi i determinar que l’important són les tasques i els projectes i prioritzar-los, no centrar-nos en on i quan es porten a terme. 

Qualsevol mesura en aquest sentit ha de ser benvinguda. Començant per la ja esmentada digitalització total dels equips, cada empresa ha de ser conscient de les seves necessitats i adaptar el seu model de treball als nous temps, flexibilitzant processos. Eines de comunicació interna, models de treball híbrids amb un sistema semipresencial o aplicacions per al contacte a l’oficina, tot val amb tal d’oferir models més oberts i beneficiosos per als treballadors. 

La pandèmia ens va demostrar que els resultats dels treballadors no empitjoraven, sinó que es mantenien i en molts casos, milloraven. A més, centrant-nos únicament i exclusivament en l’àmbit laboral, la satisfacció dels empleats va incrementar mesos després del confinament, quan es va mantenir el teletreball. La flexibilitat va permetre al treballador ser una part més activa i combinar la seva ocupació amb altres facetes de la vida.

Aquest estiu, concretament amb la tornada al col·le, es converteix en el moment ideal per aprendre una de les més poderoses lliçons que ens ha impartit la pandèmia. Una lliçó que implica deslligar certes cotilles i situar l’empleat al centre de l’estratègia i cultura empresarial. Sense paraules ni falses promeses.

En definitiva, s’ha de treballar per un objectiu clar: fer de la feina una font de satisfacció per a tothom i això significa apostar per la flexibilitat i la satisfacció de tots els treballadors. Sens dubte, repercutirà molt directament en el benefici total de la companyia.  

Notícies relacionades

Fa exactament un any, a PayFit vam implementar una nova política de treball: ‘Work from Anywhere’, per flexibilitzar el treball en el dia a dia dels nostres treballadors, el que ha repercutit en un gran benefici, tant per a ells com per a la companyia. És hora que altres empreses optin per realitzar un canvi definitiu en la manera de treballar seguint una sola paraula: flexibilitat.