La formació dual, com a salvavides del mercat laboral espanyol

  • A Espanya hi ha unes altes taxes de sobrequalificació (32,8%) i d’infraqualificació (43,2%), per la qual cosa considera necessari que el sistema se centri en la formació intermèdia

La formació dual, com a salvavides del mercat laboral espanyol
3
Es llegeix en minuts
Marta Gracia
Marta Gracia

Redactora del suplement 'actius'

ver +

La pandèmia del coronavirus ha portat el mercat laboral espanyol a una situació dolenta i fins i tot dramàtica. L’any 2020 es va tancar amb 3,7 milions d’aturats, 600.000 més que el 2019, segons les últimes dades de l’Enquesta de Població Activa (EPA). A més, molts treballadors estan en situació de precarietat i hi ha col·lectius molt importants amb problemes per trobar feina. Davant aquesta situació, la pregunta que es planteja és com es transforma un mercat laboral. 

A aquesta pregunta han intentat contestar-hi Samsung i la Fundación SERES amb l’informe ‘Claves de la contribución de la empresa para el empleo’. Francisco Román, president de la Fundación SERES destaca que «indubtablement la pandèmia ha accelerat l’augment del teletreball, l’adopció generalitzada del comerç electrònic i les interaccions virtuals, així com el desplegament més ràpid de les tecnologies d’automatització i intel·ligència artificial (IA)». 

Ana Andueza, consultora independent i col·laboradora de la Fundación SERES, assenyala que a Espanya hi ha unes altes taxes de sobrequalificació (32,8%) i d’infraqualificació (43,2%), per la qual cosa considera necessari que el sistema se centri en la formació intermèdia, que és on hi ha més necessitat. Una afirmació amb què es mostra d’acord Nacho Sequeira, director general de la Fundación Exit, que apunta que hi ha una tendència de polarització en l’ocupació. «La població activa a Espanya és com un rellotge de sorra», puntualitza. És a dir, molta població en formació alta, molta en formació bàsica i poca en formació intermèdia. «Hem d’anar cap a un mercat laboral en forma de barril», reivindica Sequeira. I afegeix que entre la gent jove s’ha de potenciar la formació dual, mentre que en el col·lectiu adult l’aposta ha de ser per un reskilling o upskilling perquè no es quedin desfasats en l’ocupació que demanen. A més, Ana Andueza lamenta que el 13,3% dels treballadors estiguin en risc de pobresa quan se suposa que l’ocupació «evita exclusió i pobresa». 

Clara Sanz, secretària general de Formació Professional del Ministeri d’Educació i Formació Professional, explica aquestes afirmacions amb dades: «La taxa d’atur dels tècnics de grau mitjà és el 7% i dels de grau superior, del 5%, davant el més del 40% d’atur general dels joves. L’objectiu és consolidar la formació professional competitiva i d’avantguarda». Per això, afegeix Sanz, el Govern central està treballant «a redimensionar la formació professional, actualitzar els títols, crear-ne de nous –com els de ciberseguretat o ‘big data’– i ampliar el nombre de places».

Concepción Galdón, directora i ‘lead’ acadèmic d’innovació social a l’IE Business School, explica que l’enfocament d’aquesta formació ha de ser cap a habilitats amb més pes en tecnologia. «Cal construir les persones i és fonamental fer-ho a tota la capa de competències personals», assenyala Galdón.

Notícies relacionades

Per la seva banda, Sara Gómez, directora del projecte Dona i enginyeria de la Reial Acadèmia de l’Enginyeria, lamenta que «l’enorme demanda de perfils STEM s’enfronta a un, cada vegada més petit, interès en aquest tipus d’estudis, per part dels nostres joves. Si no aconseguim que les generacions presents i futures d’homes i sobretot de dones s’interessin per aquestes matèries, hi haurà una minoria d’elit que crearà la tecnologia i, per tant, en controlarà el funcionament. Tindrem un futur a la mesura d’uns quants, però al qual haurem d’adaptar-nos tots».

La secretària general de Formació Professional considera que «comptem amb dos desafiaments clars: formar els joves amb la qualitat i enfocament productiu que cada sector necessita i proporcionar formació als treballadors perquè la formació professional sigui una cosa connatural i estigui incorporada a la vida de qualsevol treballador. Pot servir per actualitzar-se al seu sector o canviar de sector. Volem apostar per una Formació Professional dinàmica, moderna i que formi els professionals per a l’acompliment de les seves funcions. Necessitem empreses que abandonin les inèrcies i que apostin per la qualificació i el talent».