Transformació digital

Apostar pel talent intern per no perdre l’estela digital: cas Repsol

Hi participaran entre 800 i 1.200 empleats de la companyia energètica de tot el món

Apostar pel talent intern per no perdre l’estela digital: cas Repsol
3
Es llegeix en minuts
María Refojos
María Refojos

Redactora del suplement 'actius'

ver +

Les competències digitals han guanyat en protagonisme amb la pandèmia. Si en els mesos previs a la Covid, empreses i treballadors tenien entre la seva llista de prioritats la transformació digital, els canvis imposats per la nova situació han fet que ascendeixi en molts casos al primer lloc

En aquesta adaptació, una de les conseqüències més clares ha sigut la necessitat de comptar amb professionals preparats tecnològicament. Això s’està portant a terme d’una banda, amb la recerca i contractació de talent i, per l’altra, amb la revisió de les habilitats de la mateixa plantilla. Els processos d’optimització dels empleats en el seu actual acompliment (upskilling) i de reciclatge per a nous llocs (reskilling) s’han imposat, especialment en grans empreses amb una mica de múscul pressupostari. 

«Estem formant més de 20 companyies aquest any, moltes de l’Ibex 35», afirma Rodrigo Miranda, director general de l’escola de negocis ISDI, especialitzada en digitalització. El canvi s’ha vist reflectit, fonamentalment, en l’adopció d’una metodologia 100% a distància, a la qual abans moltes organitzacions eren reticents. «Hi ha hagut un transvasament d’un 15% de formació en empreses ‘online’ a un 60-65% de formació ‘online’ en els últims sis mesos al setembre», remarca. 

Formació especialitzada

Repsol és una d’aquestes empreses espanyoles cotitzades que arrenca en aquest 2021 la seva iniciativa per posar a punt les competències digitals dels seus empleats. En aquest plantejament s’emmarca l’acord firmat amb ISDI per impartir a entre 800 i 1.200 treballadors de tot el món un programa formatiu centrat a desenvolupar les seves capacitats analítiques. Estarà en marxa durant els pròxims tres anys, amb entre 80 i 100 hores de formació, amb el repte que al finalitzar els empleats s’hagin actualitzat i familiaritzat amb les àrees que componen el camp de la dada i la Intel·ligència Artificial.

Segons explica Joaquín Hormaechea, director de Talent i Cultura de la companyia energètica, aquest itinerari d’aprenentatge, que forma part del programa Repsol Data School, «ajudarà els diferents negocis i àrees corporatives» de l’empresa «per a la presa de decisions». D’acord amb aquest directiu, l’aposta pel talent intern és clau en la pròpia transformació de la companyia. «Volem impulsar-lo (el programa de formació) com a part de la cultura corporativa, crear una nova generació de la dada en què edat, estudis... no influeixin. El gran objectiu és reforçar les competències digitals», afegeix. 

Per a això, parteixen de l’estructura del màster de Data Analytics d’ISDI, fonamentada en la cultura i gestió de la dada, l’analítica avançada, intel·ligència artificial, business intelligence i visualització. I el que han fet ha sigut particularitzar-lo a mida del sector i als equips de la companyia en funció de diversos factors clau. Per començar, preparant una formació «massiva, global i accelerada», detalla Rodrigo Miranda. 

El segon punt és que sigui «molt pràctica», innovadora i disruptiva: «En el cas de Repsol, hem dissenyat casos pràctics basats en reptes de negoci de la mateixa companyia. Els alumnes han d’aprendre de data i implementar-ho en casos pràctics que portaran a terme amb els nostres tutors», defineix el director general d’ISDI. 

Finalment, a més del coneixement impartit s’incideix també en «la forma de fer-ho». En aquest cas, s’aplica metodologia agile en les formacions: es gestionen en ‘sprints’ i utilitzen eines com Trello o Slack «que ajuden la companyia a ser competitiva», apunta Miranda.

Impacte en el pla de negoci 

Des de Repsol destaquen el paper «crucial» que juga la digitalització dins del seu Pla Estratègic 2021-2025. «Per poder portar-lo a terme, hi ha d’haver una evolució en la cultura corporativa, que impulsin els líders i adoptin tots els empleats de forma progressiva», assenyala Enrique Fernández Puertas, director d’Arquitectura i Digitalització de Repsol. I, segons assegura, el centre de l’estratègia l’ocupa el treballador: «En tots els casos el nostre principal objectiu és el desenvolupament de les persones. La tecnologia ha de posar-se al servei de l’empleat perquè pugui continuar creixent professionalment, desenvolupant-se i evolucionant les seves capacitats».

Notícies relacionades

En aquest Pla Estratègic, Repsol preveu un impacte positiu dels projectes de digitalització de més de 800 milions d’euros anuals el 2022, amb un grau d’inversió anual del voltant de 150 milions d’euros. «Ho farem: optimitzant les operacions, obrint nous models de negoci que aportin més valor als nostres clients i augmentant l’eficiència de les funcions de suport», indica Fernández Puertas. 

El Programa de Digitalització es va engegar el 2018 i ja compta amb més de 240 iniciatives digitals en marxa. En el cas de Repsol Data School, a més de l’itinerari de formació intensiu que s’inicia aquest any, ha llançat un conjunt de cursos curts disponibles a la plataforma digital de la companyia.

Temes:

Ocupació