Fernando de la Borbolla (Luko): «El sector de les assegurances s’ha quedat ancorat en el passat»

  • El director general de Luko a Espanya, Fernando de la Borbolla, critica la falta de transparència i el conflicte d’interessos del sector

Fernando de la Borbolla (Luko): «El sector de les assegurances s’ha quedat ancorat en el passat»

Pixabay

4
Es llegeix en minuts
María Refojos
María Refojos

Redactora del suplement 'actius'

ver +

Després de la seva última ronda de finançament de 50 milions d’euros, la companyia d’assegurances francesa Luko ha iniciat a Espanya la seva aventura internacional. Aquesta empresa emergent ha obert oficina a Madrid i ha anunciat una inversió de 15 milions d’euros en els pròxims tres anys per posicionar la seva assegurança de la llar, que és 100% digital i amb uns principis «diferents que canvien el paradigma de la relació entre companyia d’assegurances i assegurat». 

El director general de Luko a Espanya, Fernando de la Borbolla, critica la falta de transparència i el conflicte d’interessos del sector de les assegurances, que segons la seva opinió «s’ha quedat ancorat en el passat». La falta de transparència i la «lluita contínua» condensen, segons l’opinió d’aquest directiu, els principals problemes que solen presentar les assegurances de la llar tradicionals, que descriu com «l’opacitat a l’hora de saber què està cobert i què no, la lentitud en el moment de solucionar un problema, els processos complicats i llargs i, finalment, el conflicte d’interessos econòmics entre companyia d’assegurances i assegurat».

«En les assegurances hi ha sempre un guanyador i un perdedor. Quan la companyia d’assegurances paga un sinistre, el client guanya, ells perden i viceversa. Hi ha un incentiu en la companyia d’assegurances per reduir la sinistralitat al màxim i per sota de les seves estimacions perquè això els suposa un augment de beneficis. Per això, cada sinistre suposa una cursa d’obstacles que ha de lliurar el client», resumeix.

En aquest escenari, la proposta d’aquesta ‘insurtech’ consisteix en un producte amb tarifes fixes i personalitzable, de manera que el client pugui adaptar les cobertures a les seves necessitats. El procés és completament digital i es pot fer qualsevol gestió des de la web o l’aplicació, des de la contractació de la pòlissa fins a la declaració de sinistres i la sol·licitud de reembors. La intenció de l’empresa és agilitar els tràmits i poder oferir una resposta «el doble de ràpida que a la resta d’empreses». A més, assegura que no apliquen despeses de cancel·lació i que «són l’única assegurança d’Espanya en la qual no hi ha permanència». «Si el client vol efectuar la baixa, ho pot fer «sense preavisos de mesos o gestions eternes per intentar retenir-te», comenta el director general de Luko a Espanya.

Donacions a entitats benèfiques

 Un altre element amb què l’empresa emergent es vol diferenciar és el seu sistema de primes, un model denominat ‘giveback’: quan es reben les quotes dels usuaris, el 30% es bloqueja directament per a les despeses fixes de Luko i el 70% restant es col·loca en un fons comú del qual surten els diners amb què es compensa l’assegurat.

Si sobra alguna cosa en aquest fons al finalitzar l’any, es dona a una associació benèfica que el client esculli. És a dir, si la sinistralitat està per sota de les estimacions, «els excedents es destinen a organitzacions benèfiques i de responsabilitat social amb les quals se senten identificats els nostres clients», puntualitza el directiu. «Així que no tenim cap interès a retardar o evitar la resolució dels sinistres –afegeix–, ja que aquests diners utilitzats mai es destinaran a generar més beneficis per a Luko». A través d’aquest model, l’empresa emergent va realitzar donacions per més de 150.000 euros l’any passat.

Amb la certificació B-Corp i el servei d’atenció al client més ben valorat de la seva categoria, Luko s’ha convertit en la primera neoassegurança de la llar a França, amb més de 150.000 assegurats, i també ofereix un altre tipus de productes, tot i que sempre vinculats a la llar. A Espanya aterren comercialitzant l’assegurança de la llar tant per a propietaris com per a inquilins, i estan treballant per llançar nous productes abans que acabi l’any, com una assegurança per a residències secundàries o assegurances per a propietaris que destinen els seus immobles a lloguers permanents o temporals, destaca Fernando de la Borbolla.

«Creiem que és important invertir des del principi en un mercat com Espanya, en què clarament hi ha molt potencial», assegura el directiu, que considera que la tracció que han registrat en els seus primers mesos d’etapa en el mercat espanyol posa de manifest «la necessitat que hi ha a Espanya de fer les coses de forma diferent». 

Notícies relacionades

Com a aval a aquesta aposta espanyola, la companyia presentava recentment un estudi en el qual es recollia la projecció del sector ‘insurtech’ al país. Entre altres dades, indica que només el 35% dels espanyols utilitzen el mòbil per a gestions amb les seves assegurances, davant el 75% dels que realitzen tràmits bancaris. També revela que un de cada sis espanyols amb assegurança de la llar mai han canviat de companyia d’assegurances i, d’ells, la meitat no ho ha fet per mandra, desconeixement sobre penalitzacions en la seva hipoteca o perquè no ha trobat una opció millor.

En aquest sentit, Fernando de la Borbolla assegura que «hem notat un canvi en la demanda, hi ha cada vegada més usuaris que demanen serveis digitals, que s’adaptin a ells i no al revés». I davant la pregunta de si es troben reticències o desconfiança relacionades amb el fet de contractar un producte financer de forma completament digital, respon que compten amb un equip de persones «treballant diàriament per als nostres clients a través del xat, trucades i correus».