Empresa emergent tecnològica per a la restauració

Haddock, l’‘app’ espanyola que porta la gestió administrativa als restaurants

  • Aquesta empresa emergent ha desenvolupat una solució digital perquè els establiments pugin al núvol els ingressos i despeses i sàpiguen, a temps real, com va el negoci

  • La solució especialitzada en el control intel·ligent de costos per a restaurants i bars de Haddock és única a Europa

Haddock, l’‘app’ espanyola que porta la gestió administrativa als restaurants

Activos

5
Es llegeix en minuts
María Refojos
María Refojos

Redactora del suplement 'actius'

ver +

Si llançar una empresa emergent és complex, imaginin fer-ho durant una pandèmia mundial; per ser exactes, dues setmanes abans que tot Espanya fos confinada. Per complicar l’equació una mica més, afegeixin un dels sectors que més afectats s’han vist per les restriccions de mobilitat: la restauració. Aquesta és, en línies generals, la història de Haddock, una empresa emergent creada el març del 2020 en un context que, a priori, pintava malament per a Arnau Navarro, Pol Rosell i Carlos Marchal, els seus fundadors. «Just vam començar al març i vam estar tres mesos sense veure’ns. Va ser una mica complicat, però va ser tota una experiència», recorda Navarro, CEO de l’empresa.  

El perfil complementari d’aquests tres professionals, amb àmplia experiència en el negoci restaurador, en l’ecosistema startuper i en processos digitals, respectivament, els va ajudar a encaixar la seva idea en un mercat que, si bé abans de la Covid estava mancat d’ajuda tecnològica, va ser durant la Covid quan es va adonar que la necessitava. «Hi ha hagut un boom, tothom s’ha despertat de cop. La Covid ha sigut un càstig, però perquè tothom vegi el que es pot fer bé. Ara, cada setmana hi ha molts restaurants que estan obrint i hi ha moltes oportunitats: clients nous que no entren en funcionament sense digitalització», explica Arnau Navarro. 

Corrobora aquesta visió Rosell, cap d’operacions (COO), que remarca que «la gent ara està molt oberta a escoltar sobre noves eines que els permetin automatitzar processos i prendre decisions». Aquesta és la clau que ha portat aquesta empresa emergent, amb uns inicis tan aparentment poc favorables, a estar implementada en més de 300 restaurants i cafeteries a tot Espanya i a haver-se fet un lloc a la Llançadera de Juan Roig. Tot, des de l’inici del 2021. 

¿Per a què serveix?

La seva solució especialitzada en el control intel·ligent de costos per a restaurants i bars és, segons expliquen, única a Europa. Amb una tecnologia desenvolupada de manera interna gairebé al 100%, la seva plataforma utilitza els serveis al núvol i la intel·ligència artificial perquè l’amo del bar o restaurant només hagi de fer una foto a una factura o albarà i pujar-la. Els documents es digitalitzen de manera automàtica. El mateix es pot fer amb els ingressos, de manera que al tauler de control es mostren els resultats, els marges i el desglossament de les despeses per categories. Un procés d’uns minuts al dia o a la setmana resol gestions a les que «has de dedicar-hi entre 20, 30, 40 hores al mes», assegura Arnau Navarro. 

A més de l’estalvi de temps, el cofundador i CEO assegura que també permet estalviar diners. ¿Per què? Segons detalla, «quan tens aquesta informació a temps real pots prendre decisions. No fa falta que acabi el mes o el trimestre per adonar-te que estàs perdent 5.000 euros al mes i dir ‘he de comprar menys’ o ‘he de reestructurar aquests costos’... Així és com vas professionalitzant la teva empresa». 

En aquest sentit, Pol Rosell destaca que es tracta d’una eina molt fàcil d’utilitzar: «Pots tenir-ho tot al mòbil: puges les teves factures de tot, les despeses de personal, de proveïdors, les vendes... i llavors veus a temps real la situació del teu negoci».

Haddock es planteja com un Saas (programari com a servei) al núvol, per la qual cosa per accedir a la plataforma el client ha de registrar-se i pagar una tarifa, que oscil·la entre els 15 i els 50 euros al mes, aproximadament. El preu depèn del volum de documents que s’emmagatzemin perquè l’objectiu és que l’usuari pagui pel que utilitza sense que es vegi forçat a una inversió que li suposi una barrera d’entrada. 

Els restaurants van veure com la seva xifra econòmica anual es va reduir el 2020 el 76,8% respecte a l’exercici anterior, d’acord amb les dades de l’‘Observatori Sectorial DBK’ d’Informa. Les dificultats per les quals travessaven els seus clients potencials va influir en el llançament d’Haddock, especialment quant a la captació d’inversió. «Ho estaven passant molt malament», reconeix Arnau, tot i que d’altra banda assegura que tenien la «certesa» que el projecte funcionaria «perquè molts restaurants deien que tenien aquest problema i que estaven disposats a pagar».

«Petits eurekas»

El gener del 2021 van llançar al mercat una versió beta, gratuïta i que només permetia incorporar les despeses. Amb el pas de les setmanes han anat desenvolupant i implementant noves funcionalitats, a més de fer el salt a aplicació de pagament. «Com qualsevol empresa emergent, el que volíem era sortir al mercat i veure què era el que havíem de canviar. I gràcies a sortir al mercat amb un producte molt senzill, vam poder millorar i va anar trobant petits eurekas en funció de la resposta dels clients. Per això crec que hem tingut una acceptació tan ràpida», relata el CEO i cofundador. 

Els dos emprenedors coincideixen que el sector al qual es dirigeixen està molt poc digitalitzat i que la seva competència és un Excel o, fins i tot, paper i boli. No obstant, és precisament aquesta situació la que està contribuint a la seva penetració. En paraules de Pol Rosell, «no esperàvem aquesta resposta del mercat. Pensàvem: ‘el sector està tocat, la gent no estarà oberta a un nou software’. Però ha sigut al contrari i això ha sigut una grata sorpresa: ens està permetent créixer ràpid i a la gent li agrada molt el que fem».

Notícies relacionades

Per al que resta d’exercici, i amb l’impuls que estan rebent a Lanzadera, els plans de Haddock contemplen com a prioritat continuar avançant en el desenvolupament tecnològic en dos nivells: d’una banda, per anar incorporant a la plataforma integracions amb altres softwares ja existents de comptabilitat o vendes, per simplificar al màxim l’experiència d’usuari. D’una altra, per millorar la intel·ligència artificial i endinsar-se en la part predictiva, de manera que els establiments puguin fins i tot rebre informació a futur sobre el negoci en funció de les dades introduïdes.

A més, segons avança Arnau Navarro, de cara al mes planegen tancar una ronda d’inversió. «Veiem que anem trobant les tecles de com arribar al client, el producte és útil i volem continuar millorant i arribar a tot Espanya molt més ràpid», conclou. El repte d’aquesta empresa emergent és arribar a ser un ‘partner’ estratègic per al restaurant o cafeteria, que els pugui assessorar en qualsevol possible millora.

Temes:

Startups